تیتر امروز

واکنش احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران چه خواهد بود؟
از چشم جهان (۱۷۴)

واکنش احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران چه خواهد بود؟

درپی حمله موشکی گسترده تهران به تل‌آویو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادعا کرده که پاسخ به این حمله انجام خواهد شد اما مقامات ایران می‌گویند در صورت این اقدام، پاسخ شدیدتری در انتظار تل‌آویو...
بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر

این سی‌ و پنجمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
فاضل میبدی:ما جوانان را خسته کردیم/عزاداری جوانان نشانه دینداری آن‌ها نیست/ پاسخ به سوالات نسل
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک پژوهشگر دینی

فاضل میبدی:ما جوانان را خسته کردیم/عزاداری جوانان نشانه دینداری آن‌ها نیست/ پاسخ به سوالات نسل "زد" اگر قرار است حکومت را راضی کند،بی نتیجه است

دیدارنیوز در یکی دیگر از سری برنامه های جامعه پلاس با موضوع ارتباط نسل زد با دین به سراغ حجت الاسلام فاضل میبدی پژوهشگر دینی رفت. این گفت و گوی جذاب را ببیند.
چرا ستار هاشمی درست پاسخ نمی‌دهد؟

ماجرای وزیر و رفع فیلترینگ!/ چرا با وعده تغییر رای گرفتید؟

ثانیه‌به‌ثانیه ویدئوی منتشر شده از ستار هاشمی، می‌تواند خون هر شهروند ایرانی را که روزانه با اینترنت سروکار دارد به جوش بیاورد. وزیر ارتباطات با حالتی مستاصل و ترس‌خورده به سئوالات ساده خبرنگار جواب‌هایی افتضاح می‌دهد و این افتضاح در عرض ۳۰ ثانیه رکورد می‌زند.

کد خبر: ۱۷۳۵۴۸
۱۷:۵۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

ماجرای وزیر و رفع فیلترینگ!

دیدارنیوز: یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای از پاسخ ستار هاشمی، وزیر ارتباطات به سئوال یک خبرنگار در حال دست‌به‌دست شدن در شبکه‌های مجازی است. جواب‌های وزیر ارتباطات در این ویدئوی کوتاه – که برشی از یک ویدئوی کوتاه دو دقیقه‌ای است- سبب شده خشم مردم در شبکه‌های مجازی فوران کند.

کاربران با بازنشر این ویدئو و مقایسه آن با توئیت مسعود پزشکیان در دوران انتخابات که وعده داده بود «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشار‌های بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد» به اشکال مختلف خشم خود را از اظهارات وزیر که با وعده رئیس جمهور مغایرت دارد ابراز کرده‌اند.

واقعا ثانیه‌به‌ثانیه این ویدئو می‌تواند خون هر شهروند ایرانی را که روزانه با اینترنت سروکار دارد به جوش بیاورد. وزیر ارتباطات با حالتی مستاصل و ترس‌خورده – گویی تازه از اتاق بازجویی بیرون آمده و انگار که قبل از اولین چک وا داده- به سئوالات ساده خبرنگار جواب‌هایی افتضاح می‌دهد و این افتضاح در عرض ۳۰ ثانیه رکورد می‌زند.

در ثانیه ۱۰ این ویدئو، وزیر ارتباطات می‌گوید پاسخ سئوال ساده «آیا فیلترینگ برداشته می‌شود یا نه؟» جواب بله یا خیر ندارد! جالب است که پاسخ این سئوال در دوران مبارزات انتخاباتی خیلی روشن بود و رئیس جمهور به طور صریح درباره این موضوع پاسخ آری می‌دادند، معلوم نیست که با گذشتن از پل انتخابات چرا جواب این سئوال مبهم شده است. ما می‌دانیم که رئیس‌جمهور فرد بسیار صریحی است و با کسی تعارف ندارد. در همان دوران انتخابات ایشان به صراحت و در حالی که برای او گران تمام شد گفت که ممکن است در دوران التهابات اینترنت براساس پروتکل‌هایی محدود شود؛ بنابراین وقتی کسی کاملا به موضوع اشراف دارد و برای دلخواه بخشی از جامعه – بخش بزرگ و مهمی از جامعه- حرف نمی‌زند، اما به صراحت برداشتن فیلترینگ را وعده می‌دهد، اجازه بدهید که وعده او را باور کنیم. پاسخ مبهم وزیر ارتباطات، تصویر صریح و صادقانه رئیس جمهور را خدشه‌دار می‌کند.

وزیر مذکور ۵ ثانیه بعد در ادامه با زبانی الکن ادامه می‌دهد که «باید مدیریت قانونمند در این زمینه اتفاق بیفتد». سئوال از آقای وزیر این است که مگر در این زمینه قانون کافی وجود ندارد. انواع و اقسام قانون در این زمینه «اتفاق افتاده است» مسئله این است که این قوانین دسترسی مردم به اینترنت آزاد را فراهم می‌کنند یا جلوی آن را می‌گیرند. آقای وزیر و دولت چهاردهم تعمداً از پاسخ به این سئوال طفره می‌روند.

وزیر در ادامه می‌گوید «طبیعتا مردم نیاز‌هایی دارند» و بلافاصله آن را به دانشگاه و نیاز‌های آموزشی محدود می‌کند و تازه درباره این نیاز‌ها هم می‌گوید که «مدیریت هوشمند باید اتفاق بیفتد.» ترجمه حرف آقای وزیر که به زبانی مبهم و لرزان سخن می‌گوید دو کلمه است: اینترنت طبقاتی. ستار هاشمی رسماً از طبقه‌بندی دسترسی مردم به اینترنت سخن می‌گوید و نامش را «مدیریت هوشمند» می‌گذارد. سئوال این است: وقتی همه تعارفات را کنار بگذاریم و کلمات خلق‌الساعه را به واقعیت ترجمه کنیم، برنامه و رویکرد ایشان به مقوله دسترسی مردم به اینترنت چه تفاوتی با سلف‌شان آقای زارع‌پور دارد؟ اگر قرار نیست تغییر صورت بگیرد چرا با وعده تغییر از مردم رأی گرفتید؟

تجربه وزرایی مانند جواد جهرمی، و حتی پیش از او نصرالله جهانگرد در همین وزارت‌خانه نشان می‌دهد که شخصیت و اشراف خود وزیر نقش مهمی در اجرا یا عدم اجرای برنامه‌های دولت دارد. دو ماه مدت کوتاهی برای ارزیابی کارنامه یک وزیر است، اما ستار هاشمی در این ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای آنقدر بد عمل کرده است که ارزیابی عملکرد خودش بدون بدبینی کار بسیار سختی خواهد بود.

انصاف این است که همه بار این خلف وعده را بر دوش وزیر ارتباطات نگذاریم. راهبرد اساسی دولت توسط رئیس‌جمهور تعیین می‌شود و ایشان در جلسه شورای عالی مجازی به جای اینکه رفع فیلترینگ را در دستور کار قرار دهد، مسئله فیلترشکن‌ها را روی میز گذاشته‌ و لابد فکر کرده‌ که مخالفان رفع فیلتر را آچمز کرده‌اند. امیدواریم کسانی به ایشان تذکر بدهند که ایشان عملا در زمین مدافعان فیلترینگ بازی کرده‌اند. اولویت موضوع فیلترشکن‌ها بر موضوع رفع فیلتر یعنی خلع‌سلاح مردمی که چاره‌ای جز خرید یا استفاده از این فیلترشکن‌ها ندارند.

آش ماجرا همان‌طور که می‌شد انتظار داشت آنقدر شور شد که سید محمدمهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در اینستاگرام –یکی از همان پلت‌فرم‌ّهای فیلترشده که نیاز‌های علمی و آموزشی مردم را برآورده نمی‌کند و معلوم نیست معاون دفتر رئیس جمهور در آن چه کار می‌کند- نوشت: «صداقت و وفای به عهد سرمایه اصلی و خصیصه ذاتی رئیس جمهور پزشکیان است. مسأله ساماندهی و ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی حل و انتظارات به حق جامعه برآورده خواهد شد.»

سئوال از طباطبایی و دیگر افراد نزدیک به رئیس جمهور آن است که تمهید رئیس‌جمهور برای حل «منطقی و قانونی» مسئله چیست؟ چرا ما شهروندان از راهبرد و برنامه رئیس‌جمهور و دولت برای حل موضوع رفع فیلتر بی‌خبر هستیم؟ چرا دولت در این زمینه از ادبیات و گفتار روشن و شفافی استفاده نمی‌کند تا دست‌کم دل مردم به این گرم باشد که دولت «می‌خواهد [و دارد تلاش می‌کند]، اما نمی‌تواند.»

در پایان باید این نکته را -به‌خصوص به مخالفان حاکمیتی دولت که خندان دولت در گل فرورفته را می‌نگرند- متذکر شد که مسعود پزشکیان آخرین شانس همه ما است. این نکته به شکل زیرکانه‌ای در اولین سخنرانی رهبری بعد از پیروزی رئیس جمهور بیان شد. به نظر می‌رسد صدر کشور از موقعیت خطیر کنونی آگاه است، اما نیرو‌هایی در سطح پائین و زیرین حاکمیت همچنان فکر می‌کنند بازی دوران خاتمی و روحانی را می‌توانند تکرار کنند. دولت مسئول همه اتفاقات در کشور است، اما به مخالفان قدرتمند آن هم باید گفت از شکست این دولت در تحقق وعده‌هایش خوشحال نباشید، بعد از دولت پزشکیان، باغ سبزی وجود ندارد، شنزار خشک و لم‌یزرعی وجود دارد که آن خودتان و کشور را مدفون خواهید کرد.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی