تیتر امروز

ترور حسن نصرالله/ ادامه حملات اسرائیل به لبنان/ تعداد آوارگان بیش از هر زمان دیگر در تاریخ است
حمله وحشیانه اسرائیل به بیروت (بروز رسانی می‌شود)

ترور حسن نصرالله/ ادامه حملات اسرائیل به لبنان/ تعداد آوارگان بیش از هر زمان دیگر در تاریخ است

حمله تروریستی ارتش اسرائیل به بیروت با بمب‌های سنگرشکن و شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان واکنش‌های جهانی را به این حادثه برانگیخت.
 تیر خلاص امام خمینی به فقه و فقاهت و حوزه/ بسیاری از فقها از نظرشان برگشته اند/ شیخ فضل الله نوری معتقد بود که حکومت حق سلاطین است
در بیستمین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

 تیر خلاص امام خمینی به فقه و فقاهت و حوزه/ بسیاری از فقها از نظرشان برگشته اند/ شیخ فضل الله نوری معتقد بود که حکومت حق سلاطین است

در بیستمین برنامه دیدار اندیشه با محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره "جایگاه نظریه ولایت فقیه در فقه و قانون اساسی" گفتگو کردیم.
غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

بالارفتن مصرف بنزین به‌دلیل کیفیت پایین خودروهاست

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه خودروسازان، خودرو‌های بی‌کیفیت و پرمصرف را به مردم تحمیل می‌کنند، گفت: کیفیت پایین خودرو‌ها باعث بالا رفتن مصرف بنزین شده است.

کد خبر: ۱۷۳۰۰۳
۱۲:۱۷ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳

بالارفتن مصرف بنزین به‌دلیل کیفیت پایین خودروهاست

دیدارنیوز: دهقان ناصرآبادی عنوان کرد: در حوزه گاز مشکل بزرگی که داریم افت شدید میدان گازی عسلویه است که عمده تولید ما از آن است. امروز این میدان با افت فشار روبرو شده و تدبیر دولت باید این باشد که بتواند با سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی هم تولید را افزایش دهد و هم افت فشاری که در میدان گازی عسلویه به وجود آمده را جبران کند.

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی انرژی که این روز‌ها کشور بیش از هر زمان دیگری با آن مواجه است، درباره دلایل و راهکار‌های موجود برای مقابله آن گفت: متاسفانه ما در زمینه‌های انرژی با ناترازی و به تعبیر دیگر باید بگوییم که با کمبود مواجه هستیم. در حوزه‌هایی مانند برق، بنزین، گازوئیل این کمبود وجود دارد.

مدت‌ها در صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم/ در حوزه تولید، عرضه و تقاضا همخوانی ندارد

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که کمبودی که از آن یاد می‌کنید به دلیل مشکلات زیرساختی و تولید است، عنوان کرد: در چند موضوع مشکل داریم. اولا در حوزه تولید به دلیل اینکه مدت‌ها در صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و همین امر موجب شده که امروز تولید ما یعنی عرضه و تقاضای ما با هم هم‌خوانی نداشته باشد.

مصرف ما دو و نیم برابر میانگین جهانی است/ اگر در مصرف مدیریت می‌کردیم شاید امروز ناترازی ما کمتر بود

دهقان ناصرآبادی در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل مدیریت مصرف داریم، افزود: امروز در حوزه مصرف هم مصرف ما دو‌ونیم تا سه برابر از میانگین مصرف جهانی بیشتر است؛ بنابراین اگر در حوزه مصرف هم مدیریت می‌کردیم شاید امروز ناترازی ما کمتر بود.

با همین تاسیسات و تجهیزات در دهه ۹۰ جزو صادرکنندگان بنزین بوده‌ایم

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به صادرات بنزین کشور تا چند سال پیش بیان کرد: با همین تاسیسات و تجهیزات در دهه ۹۰ جزو صادرکنندگان بنزین بوده‌ایم. اما امروز چه اتفاقی رخ داده است که با همان تاسیسات و تجهیزات شاید هم بیشتر بنزین وارد می‌کنیم. این نشان دهنده آن است که ما نتوانسته‌ایم در حوزه مصرف مدیریت کنیم.

کیفیت پایین خودرو‌ها باعث بالا رفتن مصرف بنزین شده است

این نماینده مجلس با اشاره به کیفیت پایین خودرو‌های تولیدی در شرکت‌های خودروسازی کشور گفت: امروز شرکت‌های خودروسازی، خودرو‌های بی‌کیفیت و پرمصرفی در کشور تولید و به این مردم بیچاره و مظلوم تحمیل می‌کنند، همین موجب شده که مصرف بنزین بسیار بسیار بالا رود و در حوزه مصرف دچار ناترازی شویم.

او با تعمیم دادن شرایط خودرو‌های داخلی به تجهیزات و وسایل برقی ادامه داد: در حوزه برق هم اگر نگاه کنید تجهیزات و وسایل برقی که مورد استفاده قرار می‌گیرد چندین برابر زیادتر از استاندارد معقول است؛ بنابراین اگر در حوزه مصرف مدیریت خوبی را اعمال کنیم تا حدودی می‌توانیم از این ناترازی جلوگیری کنیم.

مشکل بزرگ ما در حوزه گاز افت شدید میدان گازی عسلویه است

دهقان ناصرآبادی درباره دلایل ناترازی حوزه گاز هم عنوان کرد: در حوزه گاز مشکل بزرگی که داریم افت شدید میدان گازی عسلویه است که عمده تولید ما از این میدان گازی است. امروز این میدان با افت فشار روبرو شده و تدبیر دولت باید این باشد که بتواند با سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی هم تولید را افزایش دهد و هم افت فشاری که در میدان گازی عسلویه به وجود آمده را جبران کند.

باید با تجهیزات به‌روز و سرمایه‌گذاری میدان گازی عسلویه را به چرخه تولید بازگردانیم

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که افت فشار میدان گازی عسلویه به دلیل تجهیزات و زیرساخت است یا ماجرای دیگری وجود دارد؟ گفت: این یک میدان مشترک بین ما و قطر است و هر دو طرف در حال برداشت از آن هستند، بنابراین در بستر زمان معمول است که چاه‌های گازی که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند دچار افت فشار شوند. باید با تجهیزات روز و سرمایه‌گذاری بتوانیم مجددا آن‌ها را به چرخه تولید بازگردانیم و فشارافزایی انجام دهیم تا بتوانیم این ناترازی‌ها را جبران کنیم.

عضو کمیسیون انرژی در پاسخ اینکه با توجه به احتمال ناترازی گاز احتمال وارادت وجود دارد، گفت: اگر مدیریت مصرف اعمال شود، افزایش تولید داشته باشند و فشارافزایی را هم انجام دهند بعید می‌دانم که نیاز به واردات وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه منظورتان از مدیریت مصرف همان روش تابستان و قطع برق برای جبران ناترازی است، گفت: نه یکی از راه‌ها این است که می‌توانند تجهیزات کم‌مصرف وارد کنند.

دولت برای جبران ناترازی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند

او در ادامه افزود: راهکار دیگر این است که انرژی‌های تجدیدپذیر و نو استفاده کنند. بالاخره ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بیشتر مناطق ما گرم و خشک است و راز این انرژی خدادادی که در اختیار ما قرار دارد نتوانسته‌ایم بهره‌برداری کنیم. اگر بتوانیم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری انجام دهیم شاید بتوانیم تا حدودی این ناترازی را جبران کنیم.

دولت برای ترویج انرژی تجدید‌پذیر تسهیلات کم‌بهره و کمک بلاعوض دهد

عضو کمیسیون انرژی درباره وظیفه دولت برای ترویج سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی تجدید‌پذیر بیان کرد: دولت برای انجام بخشی از این کار باید به بخش خصوصی تکیه کند. باید با تشویق، تسهیلات کم‌بهره و کمک بالاعوض تلاش کند تا مردم بتوانند توانمندی پیدا کنند و از سیستم انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی