تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
جوان گرایی و مردم گرایی به عنوان دو محور مهم نصب العین دولت باشد

باقری: رفع مشکلات معیشتی مردم اولویت اصلی دولت است/ نیاز به تغییر نسل مدیران

علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی مردم اولویت اصلی دولت است، گفت: در برخی حوزه‌ها نیاز مبرم به تغییر نسل مدیران داریم.

کد خبر: ۱۷۱۸۲۴
۰۸:۴۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

باقری

دیدارنیوز: مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات رویکرد «وفاق ملی» را یک رویکرد استراتژیک توصیف کرد و گفت: دولت و مجلس گام بلندی برای عملی کردن شعار «وفاق ملی» برداشتند.

علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفتگو با ایرنا به تشریح معنای وفاق ملی و اولویت‌های پیش روی دولت چهاردهم پرداخت.

باقری با تأکید بر این‌که رویکرد وفاق ملی یک رویکرد استراتژیک در دوره دولت جدید در کشور است، گفت: به نظر من این رویکرد تا همین جای کار و در حد همین چهل روز که از استقرار دولت جدید گذشته، راه‌گشایی‌ها و صحت انتخاب خود را به نمایش گذاشته است.

وی دادن رأی اعتماد به کلیت کابینه از سوی مجلس را یک گام بلند در جهت این رویکرد عنوان و تصریح کرد: هم رئیس‌جمهور در انتخاب اعضای دولت به عهد ایام تبلیغات انتخابات که استفاده از همه ظرفیت‌های مدیریتی در اداره امور کشور صرف‌نظر از نگاه‌های سیاسی آن‌ها بود عمل کرد، و هم مجلس متقابلا با وجود آن‌که اکثریت نمایندگان به لحاظ سیاسی در جناح مقابل رئیس‌جمهور قرار دارند به کابینه وفاق ملی به طور کامل رأی داد؛ این‌ها گام‌های بلندی بود که شعار وفاق ملی و توافق‌سازی را در کشور از مرحله شعار به سمت تحقق عملی پیش برد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: به نظر من آن‌چه در طلیعه تشکیل دولت پزشکیان رخ داد از منظر توافق‌سازی و همراه‌سازی طیف‌های بیشتری از جریان‌های موجود در جامعه می‌تواند نویدبخش شروع دوره جدیدی باشد که طی آن توان شمار کثیری از نیرو‌ها و جریان‌های سیاسی موجود در کشور معطوف به حل مسأله و حل مشکلات انباشت شده در جامعه باشد، همان چیزی که کشور به آن نیازمند است و به نظر می‌رسد تا اینجا با شروع مبارک و فرخنده‌ای مواجه بودیم.

رفع مشکلات معیشتی مردم اولویت اصلی دولت است

باقری در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت‌های پیش‌روی دولت چهاردهم تأکید کرد: روشن است که حل مسائل اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم اولویت اصلی دولت می‌باشد که البته از پیچیدگی‌هایی نیز برخوردار است؛ بخشی از حل این مسأله ریشه در روابط خارجی دارد و به سیاست خارجی برمی‌گردد، بخشی از آن مربوط به متن اقتصاد است و بخشی از آن به مسائل اجتماعی و بالا بردن سرمایه اجتماعی بستگی دارد. من امیدوارم با طلیعه‌ای که به آن اشاره شد و با جمع شدن توان‌های مدیریتی بالا در کشور از هر جناح و هر نحله سیاسی موجود، کشور بتواند طی ماه‌های آینده گام‌های موثری را به سمت حل مسأله بردارد و مردم و جامعه از آثار آن برخوردار شوند.

جوان گرایی و مردم گرایی به عنوان دو محور مهم نصب العین دولت باشد

این فعال سیاسی درخصوص توصیه‌های رهبر انقلاب در نخستین دیدار دولت جدید با ایشان از جمله جوان‌گرایی و مردمی بودن، اظهار داشت: توصیه‌های رهبری در شروع به کار دولت موارد دقیقی بود، خصوصا جوان‌گرایی و مردم‌گرایی به عنوان دو محور مهم و قابل توجه بایستی نصب‌العین دولت باشد.

وی با اشاره به نوع نگاه و منش رئیس‌جمهور به مردم‌گرایی ابراز امیدواری کرد: در دولت پزشکیان استاندارد‌های جدیدی در این حوزه و نحوه ارتباط حاکمیت و مردم خلق شود.

در برخی حوزه‌ها نیاز مبرم به تغییر نسل مدیران داریم

باقری هم‌چنین جوان‌گرایی و برکشیده شدن نسل جدید و جوانی از مدیران را یک ضرورت قطعی برشمرد و افزود: در برخی حوزه‌ها نیاز مبرم به تغییر نسل مدیران داریم، چرا که در بعضی مناصب به نوعی حتی زنگ خطر پیری مدیریت‌ها و پیر شدن مدیران و فقدان جایگزینی مناسب از جوان‌تر‌ها به صدا درآمده است، از این‌رو در این حوزه هم دولت مکلف است اقدامات مکفی را انجام دهد. این نکته مثبتی است که پیش از بیانات رهبری، عارف معاون اول رئیس‌جمهور این هدف‌گذاری را به شکل رسمی اعلام کرد که دولت چهاردهم در پی آن است که در پایان دوره چهارساله خودش تعداد قابل توجهی از مدیران جوان و کارآمد را تربیت و به کشور تقدیم کند.

مدیرکل سیاسی اسبق وزارت کشور خاطرنشان کرد: ظرافت این امر اینجاست که در عین حرکت به سمت جوان‌گرایی کیفیت مدیریتی را هم مدنظر داشته باشیم، چون این هنر نیست که افرادی را به صرف جوان بودن و بدون کارآزمودگی و کارایی و طی کردن مراتب به سطوح والای مدیریتی وارد کنیم، چرا که هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل خواهد کرد و قطعا نگاه رهبری هم این نیست. هنر دولت این خواهد بود که سازوکاری را تعبیه کند که با رعایت این موارد در یک بازه زمانی قابل قبول مثلا یک دوره چهارساله شاهد آموزش تدریجی و مبتنی بر قواعد علمی نسل جدیدی از مدیران باشیم و کشور نیز تا سال‌ها از منافع آن منتفع باشد.

وفاق ملی بدون اعمال سعه صدر و برخورداری از نیرو‌های کارآمد متعلق به همه جناح‌های سیاسی محقق نمی‌شود

باقری در پاسخ به سؤالی درخصوص تفسیر‌های متفاوت و بعضا متعارض افراد وابسته به جناح‌های سیاسی از مفهوم «وفاق ملی» عنوان کرد: این موقعیت پارادوکسیکال یا پارادوکسیکال‌نما این‌گونه قابل حل است که به هر حال وفاق ملی مطمئنا بدون اعمال سعه‌صدر و برخورداری از نیرو‌های کارآمد متعلق به همه جناح‌های سیاسی موجود در کشور محقق نمی‌شود، از سوی دیگر آنچه طبیعی و بدیهی است این است که باید نیرو‌هایی از جناح‌های سیاسی کشور به کار گرفته شوند که به چارچوب‌های کلان مورد نظر رئیس‌جمهور و دولت جدید باور داشته باشند و در پی تحقق آن باشند.

وی گفت: مطمئنا دولتی که هر قسمت آن یک آهنگ بزند و سیاستی متفاوت با بخش‌های دیگر را در پیش گیرد، دولت مطلوب و موفقی نخواهد بود؛ لذا این دوگانه‌های انتظاری‌ای که درخصوص وفاق ملی شکل گرفته این‌گونه قابل حل و فصل است که مجموع نیرو‌های توانمندی که حاضر و متقاعد هستند برنامه‌های دولت جدید و رئیس‌جمهور را در پیش گیرند باید در گردونه مدیریتی کشور حضور داشته باشند، این‌ها می‌توانند به جناح سیاسی نزدیک به رئیس جمهور تعلق داشته باشند، کمااینکه در ادوار گذشته رسم بر این بوده است.

این فعال سیاسی تأکید کرد: آنچه اصل است اعتقاد، باور و تصمیم به حرکت در چارچوب برنامه‌های کلان دولت است، اگر این باور وجود داشته باشد اینکه این افراد در جناح سیاسی متبوع رئیس جمهور هستند یا نه، مسأله‌ای فرعی خواهد بود؛ بنابراین این دوگانه به این صورت حل می‌شود و از طرفی به دولت هم‌گرایی و هارمونی خواهد بخشید، و از طرفی فضای فراگیری را برای استفاده از همه ظرفیت‌های مدیریتی کشور به وجود می‌آورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی