تیتر امروز

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد
در دهمین برنامه دیدار اندیشه گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد

دیدار اندیشه در دهمین برنامه خود میزبان محمد حسن موحدی ساوجی، استاد دانشگاه و حوزه بود، او معتقد است: از کافران نیز نمی‌توان حق حیات، حق آزادی اندیشه، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت و تحصیل را سلب...
المپیک پاریس؛ حذف شمشیرباز ایران/ پرش دیدنی الفتی/ تمرین هانیه رستمیان +ویدیو
این گزارش بروز رسانی می‌شود

المپیک پاریس؛ حذف شمشیرباز ایران/ پرش دیدنی الفتی/ تمرین هانیه رستمیان +ویدیو

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از امروز (شنبه) رسما آغاز شده و نمایندگان پرامید ایران در چند رشته از جمله قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به میدان خواهند رفت و در تیراندازی هم هانیه...
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران

این چهاردهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۶۹۲۹۵
۲۳:۵۸ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳

حیاتی

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با چهاردهمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز تلویزیون دیدارنیوز، اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر در خدمت شما هستم.

ویدیوی چهاردهمین برنامه مجله خبری دیدارنیوز را می توانید اینجا، آپارات و یوتیوب ببینید.

 

 

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:


۱- تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ
۲- تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
۳- گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران
۴- کمبود بی سابقه برق و تعطیلی ادارات
۵- انتخابات آمریکا افزایش محبوبیت کاملا هریس
۶- هشدار‌های یک اقتصاددان در باره چالش‌های پیش روی دولت پزشکیان

 

مشروح اخبار

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟

به گزارش دیدارنیوز از ابتدای تابستان امسال هفته‌ای نیست که خاموشی برق نداشته باشیم. مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند این کمبود به خاطر بار مصرف در تابستان و ضعف زیرساخت‌های برق است.

هر سال با ورود به فصل گرم سال واحد‌های صنعتی و کشاورزی و شبکه خانگی از زیان قطعی برق و مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند گلایه می‌کنند. گرچه دولت سیزدهم مدعی کاهش خاموشی‌هاست، اما قطعی برق صنایع و شبکه خانگی در تابستان ۱۴۰۳ از همان هفته ابتدایی تیر ماه آغاز شد.

قطع ناگهانی برق علاوه بر مختل کردن روند عادی زندگی شهروندان، بر سلامت وسایل برقی و از کار افتادن آن هم تاثیر می‌گذارد. همچنین به موجب این امر زیانی که کسب‌وکار‌ها را متوجه خود می‌سازد دغدغه بزرگی در سال جاری محسوب می‌شود.

در باره دلایل قطعی برق و خسارات ناشی از آن با مهدی عرب صادق کارشناس انرژی گفتگو می‌کنیم.

جناب عرب صادق چرا با کمبود برق مواجه شده ایم؟

حیاتی

علت قطعی برق؛ استخراج رمزارز یا نبود سرمایه‌گذاری؟

در حالی که دولت از متغیر‌هایی مانند خشکسالی، افزایش دمای هوا و استخراج رمزارز به عنوان عوامل قطعی برق یاد می‌کند، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، بار‌ها با تکذیب تأثیر استخراج رمزارز بر کمبود برق، علت اصلی آن را توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید برشمرده است.

جناب عرب صادق، ادامه این روند چه آسیبی به زیرساخت‌ها و تولید می‌زند؟


تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور

بازنشستگان مخابرات، با تجمعاتی در چندین شهر کشور، اعتراض خود را نسبت به وضعیت معیشتی و حقوق بازنشستگی خود اعلام کردند.

در آستانه روی کار آمدن دولت جدید، برخی مطالبه گری‌ها در زمینه‌های معیشتی و اقتصادی و کمبود‌ها و قطعی آب و برق در مناطق مختلف کشور بروز کرده که تنها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انعکاس یافته است.

گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران

وال استریت ژورنال: ماه‌های پایانی دولت بایدن می‌تواند شاهد حملات مستقیم آمریکا به کشتی‌ها و یا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد

وال استریت ژورنال روز ۳مرداد در مطلبی درباره بحران در منقطه و سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی او در کنگره آمریکا نوشت: با وجود هشدار‌های مکرر آمریکا، ایران حوثی‌ها را در یمن مهار نکرده و صبر واشنگتن به پایان رسیده است.

ماه‌های پایانی دولت بایدن می‌تواند شاهد حملات مستقیم نیرو‌های آمریکایی به کشتی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی یا علیه خود ایران باشد. فشار در داخل دولت ایالات متحده برای حملات نظامی علیه ایران در حال افزایش است و تحرکات بیشتر حوثی‌ها احتمالاً واکنش شدیدتری را به‌دنبال خواهد داشت.

دعوت طالبان از افغان‌های مقیم خارج برای بازگشت به کشورشان

یک مقام ارشد طالبان گفت: ما آماده حمایت و همکاری با تمام سرمایه گذاران و متخصصینی که در بازسازی افغانستان نقش مثبت ایفا کرده هستیم

ذاکرالله ذاکر، از افغانستانی‌های مقیم خارج و نهاد‌های خیریۀ بین‌المللی خواست تا به افغانستان بازگردند و به مردم خود خدمت کنند.

طرح دوفوریتی رفع فیلترینگ در مجلس شورای اسلامی رد شد

قسیم عثمانی نماینده بوکان در جلسه چهارشنبه سوم مرداد مجلس گفت یک طرح ۲فوریتی درباره رفع فیلترینگ تهیه و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردم، اما ‎قالیباف رئیس مجلس آنرا وتو کرده. عثمانی هم در جواب گفته مگرشما در ‎انتخابات از رفع فلیترینگ صحبت نمیکردید؟ چرا طرح بنده را وتو می‌کنید؟

این در حالی است که قالیباف سوم تیرماه در مناظرات انتخاباتی گفته بود با فیلترینگ به شکل کنونی مخالفم.

در این باره با امیر دبیری مهر استاد دانشگاه و کارشناس رسانه گفتگو می‌کنیم

آقای دبیری مهر روز چهارشنبه در مجلس چه اتفاقی افتاد و ارزیابی شما از عملکرد مجلس در موضوع فیلترینگ چیست؟

حیاتی


مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان تعطیل شد

وزارت کشور آلمان اعلام کرد که «مرکز اسلامی هامبورگ» و نهاد‌های تابعه آن را به دلیل پیروی از اهداف اسلام‌گرایانه تندرو ممنوع کرده است

این وزارتخانه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۵۳ مورد از اماکن مرتبط با این سازمان صبح روز چهارشنبه سوم مرداد به دستور دادگاه، در هشت ایالت آلمان مورد بازرسی ده‌ها مامور قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علاوه بر «مرکز اسلامی هامبورگ» مستقر در هامبورگ، که شامل یکی از قدیمی‌ترین مساجد آلمان با نمای فیروزه‌ای معروف است، زیرگروه‌های آن در فرانکفورت، مونیخ و برلین نیز ممنوع شدند. در نتیجه، به گفته وزارت کشور آلمان، چهار مسجد شیعیان در این کشور تعطیل خواهد شد. مرکز اسلامی هامبورگ بیش از شش دهه سابقه فعالیت در آلمان دارد.

طرح نور تعطیل نمی‌شود/ با تغییر دولت‌ها خللی در اجرای این طرح به وجود نمی‌آید

سردار رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی فراجا گفت: ما اسیر امواج نخواهیم شد. طرح نور تعطیل‌بردار نیست، چرا که امر به معروف و نهی از منکر یکی فروع دین است و نمی‌توان فروع دین را تعطیل کرد. سردار رضایی از مجلس خواست تا در این زمینه مجازات‌ها را متناسب با جرایم وضع کند.

ارتباط ما با آقای احمد بخارائی استاد دانشگاه و جامعه شناس برقرار شده.

*جناب آقای دکتر بخارائی همانگونه که در خبر هم بود، سردار رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی (فراجا) گفته طرح نور تعطیل بردار نیست و ما اسیر امواج نمی‌شویم، آیا جانشین فرمانده فراجا به عنوان ضابط و مجری قانون حق دارد در مورد تصویب و یا توقف یک قانون اظهار نظر کند؟

آقای بخارائی به نظر شما طرح نور چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

حیاتی

 

ایران تهدیدی برای ترامپ، مایک پمپئو و جان بولتون است

مایک ترنر نماینده کنگره امریکا در کمیته نظارت و حسابرسی کنگره برای بررسی ترور نافرجام دونالد ترامپ گفت: این امری روشن و علنی است که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای دونالد ترامپ، جان بولتون، و مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین امربکاست، زیرا جمهوری اسلامی نشان داده است که می‌خواهد آن‌ها را به‌خاطر انتقام خون قاسم سلیمانی ترور کند.

هشدار‌های یک اقتصاددان در باره چالش‌های پیش روی دولت پزشکیان

مسعود نیلی، اقتصاددان گفت: تمام نظام حکمرانی کشور در مرکز یک قاب سه‌ضلعی قرار گرفته که در رأس هر کدام از این اضلاع یک نقطه بحرانی واقع شده است، بروز خطا در هر یک از این نقاط می‌تواند کشور را در سراشیبی بسیار سخت و غیرقابل بازگشت قرار دهد.

نیلی خاطرنشان کرد: «جدای از هر گونه تفسیر و نظری که تصمیم‌گیران در مورد آن داشته باشند، به‌عنوان واقعیت با پدیده‌ای بسیار جدی مواجه هستیم، مواردی از قبیل فیلترینگ اینترنت و میزان آزادی‌های اجتماعی جوانان مدتی است که تبدیل به تقابل‌های امنیتی و انتظامی میان حکومت و جامعه شده است، که التهاب موجود در کشور را که در نتیجه فشار‌های سنگین تورم و بیکاری و فقر و نابرابری است از یک طرف و محدودیت‌های روزافزون خارجی از طرف دیگر، شکل آزاردهنده‌ای به خود گرفته و آن را به مرحله خطرناکی رسانده است.»

محبوبیت کامالا هریس دو درصد افزایش یافت

یافته‌های موسسه افکارسنجی» یوگاو» حاکی از آن است که کامالا هریس، معاون جو بایدن، محبوبیت بیشتری نسبت به جی دی ونس، معاون تازه معرفی شده دونالد ترامپ دارد.

به گزارش روز چهارشنبه نیوزویک، داده‌های موسسه نظرسنجی «یوگاو» نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در مورد دیدگاه‌های مطلوب یا نامطلوب نسبت به جی دی ونس، معاون دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا، اختلاف نظر دارند.

این گزارش افزود: کامالا هریس، معاون جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، از نظر "محبوبیت" نسبت به ونس برتری دارد. رتبه محبوبیت هریس ۴۹ درصد و رتبه محبوبیت ونس ۲۸ درصد است و این حاکی از اختلاف بالای این دو نفر در کسب آرای رای‌دهندگان است.

به گزارش دیدارنیوز پس از فشار‌های شدید دموکرات‌ها به بایدن برای کناره‌گیری از نامزدی این حزب و زیرسوال بردن آمادگی او برای ریاست جمهوری، کامالا هریس، به‌عنوان جایگزین بالقوه جو بایدن در صدر فهرست دموکرات‌ها مطرح شده است.

در این باره با مهدی خزعلی کارشناس سیاسی گفتگو می‌کنیم. جناب آقای خزعلی، پس از کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا، شرایط دموکرات‌ها و کامالا هریس را در مقابل ترامپ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیاتی

ادعای نتانیاهو: ایران محور تروریسم است

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بخش مهمی از سخنان خود در کنگره آمریکا را به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داد.

نتانیاهو گفت سر دوراهی نشسته‌ایم و جهان در حال غلیان است. آمریکا و اسرائیل ناچار باید در کنار هم با تهدیدات مقابله کنند. به شما اطمینان می‌دهم که ما پیروز خواهیم شد. وی ۷ اکتبر را شبیه به ۱۱ سپتامبر و جمهوری اسلامی ایران را محور تروریسم دانست.

هنگام سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا جمعی از حامیان مردم فلسطین و غزه در بیرون از ساختمان کنگره پرچم آمریکا را پایین کشیدند و آتش زدند و بجای آن پرچم فلسطین را برافراشتند.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: نسرین نیکنام

فیلمبردار: سجاد باقری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

و با تشکر از آقایان مهدی عرب صادق، امیر دبیری‌مهر، مهدی خزعلی و احمد بخارایی کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی