تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
موتلفه ارائه اسامی پیشنهادی خود را به بعد از دیدار با پزشکیان موکول کرده است

بادامچیان: نباید در کار رئیس‌جمهور دخالت کنیم/ موتلفه می‌تواند کمک کند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر جای پزشکیان بودم، ترکیب جامع‌تری برای شورای راهبری می‌گذاشتم، گفت: انتخاب پای رئیس‌جمهور است و ما نباید در کار رئیس‌جمهور دخالت کنیم، اما اگر همکاری خواستند، همکاری می‌کنیم.

کد خبر: ۱۶۹۱۴۰
۰۹:۴۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

بادامچیان

دیدارنیوز: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: از طرف دفتر شورای راهبری به حزب موتلفه نامه نوشتند و در آنجا نوشته بود که ما از این نظر می‌خواهیم افراد را انتخاب کنیم. من هم پاسخ‌شان را دادم و گفتم اگر حزب موتلفه بخواهد نامزدی معرفی کند نیازمند این است که بدانیم سیاست‌های ریاست جمهوری چیست.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با ایلنا، درباره اعلام اسامی نامزد‌های وزارتخانه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم به مسعود پزشکیان در راستای فرخوان رئیس جمهور منتخب به احزاب و تشکل‌های سیاسی گفت: ایشان از طرف دفتر شورای راهبری به حزب موتلفه نامه نوشتند و در آنجا نوشته بود که ما از این نظر می‌خواهیم افراد را انتخاب کنیم. من هم پاسخ‌شان را دادم و گفتم اگر حزب موتلفه بخواهد برای ایشان نامزدی معرفی کند نیازمند این است که بدانیم سیاست‌های ریاست جمهوری چیست. طبعا هر دولتی که با رأی اکثریت سر کار آمده، با تنفیذ رهبر انقلاب و با اجرای مراسم قانونی تحلیف در خانه ملت با او همراهی داشتیم، هر رئیس جمهوری هر چقدر از ما همکاری گرفته یا نگرفته بستگی به سیاست‌های دولت‌ها داشته است. ولی حزب مؤتلفه اسلامی طبعا با همه دولت‌ها همراهی داشته است. به طور مثال در دولت خاتمی، من به همراه عسگراولادی با ایشان دیدار داشتیم و بحث می‌کردیم.

وی افزود: اینکه ما فردی به دولت پزشکیان معرفی کنیم نیازمند این است که بدانیم سیاست‌های ریاست جمهوری چیست و چطور می‌خواهد کشور را اداره کند؟ آنگاه ما می‌توانیم همکاری و تبادل با دولت را در برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، روابط بین‌الملل مشخص کنیم؛ لذا من در آن نامه نوشتم که در دیدار با پزشکیان، این مسائل را مطرح می‌کنیم؛ بنابراین این موضوعات را فرستادیم و فرد رابطمان را هم مشخص کردیم. ان‌شاء‌الله اگر دیدار میسر شد، بعد از اینکه سیاست‌ها و موقعیت مؤتلفه را برای‌شان شرح دادیم و سیاست‌های رئیس جمهور را متوجه شدیم، بر اساس تعامل و تفاهمی که با دولت ایشان خواهیم داشت، افراد‌مان را هم معرفی خواهیم کرد. انتخاب پای رئیس‌جمهور است و ما نباید در کار رئیس‌جمهور دخالت کنیم، اما اگر همکاری خواستند، همکاری می‌کنیم؛ بنابراین آن‌ها محبت کرده و نامه دادند و ما هم پاسخ دادیم که در پی آن دیدار هستیم تا بتوانیم با ایشان در مدت چهار سال همکاری منطقی، دقیق و علمی داشته باشیم.

دبیرکل حزب موتلفه یادآور شد: ما مجموعه دو نفره نیستیم که بخواهیم فوری اسم بدهیم. فرض کنید من بخواهم از همه کشور به ایشان فرد معرفی کنم. به اندازه‌ای که ایشان اسم بخواهد، دو برابرش را دارم که بخواهم فردی را معرفی کنم آن همنه همینطوری بلکه افراد سالم، پاک و تجربه اندوخته معرفی می‌کنم. برای برنامه هم حزب مؤتلفه اسلامی موقعیت سراسری و اعتماد عمومی، اعتماد مراجع و روحانیت را دارد. در مجلس، نمایندگان مؤثر داشته و بدون حساب و کتاب ۲۰ نفر آدم نمی‌فرستد. از محبت ظریف هم متشکریم. در دورانی که ایشان وزیر خارجه بود، مؤتلفه با او در حوزه روابط بین‌الملل همکاری کرده است، نه اینکه جنبه مقابله و تخریب و برخورد داشته باشد. ما در مشترکات نظام با هم همکاری داریم و در چیز‌هایی هم که با هم اختلاف سلیقه داریم احترام همدیگر را نگه می‌داریم و این مشی مؤتلفه است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهم فردی معرفی کنم، باید از ۳۱ استان به پزشکیان معرفی کنم که بررسی تک به تک آن افراد برای ایشان زحمت می‌شود. شورای راهبری هم که اسامی آن‌ها را اعلام کردند، به دلیل آنکه گروهی یک طرفه است و همه از یک تیپ هستند، معلوم نیست اگر کسی را معرفی کنیم اکثریت آرا را به دست می‌آورد یا خیر. مگر آنکه بخواهند سیاست رئیس جمهور را اجرا کنند که سیاست امروز رئیس‌جمهور با بخش‌هایی از همین گروه اصلاح‌طلبان همراهی نداشته و فاصله شدیدی دارند.

بادامچیان در ارزیابی عملکرد شورای راهبری بر اساس کار کارشناسی برای تعیین کابینه دولت چهاردهم گفت: این روند از آغاز انقلاب مطرح بود. امام (ره) در مطلبی که ۱۶ بهمن به آقای بازرگان نوشتند، فرمودند که من شما را به خاطر رابطه با حزب شما نگذاشتم. افراد کابینه را هم تنها از حزب خودت انتخاب نکن. اما بازرگان برخلاف نظر مبارک امام کابینه خود را از نهضت آزادی و نتیجه این شد که موفق نشد. یعنی در اداره جامعه، یک طرفه حرکت کردن در هر جناحی از جمله ارزشی، اصولگرا، اصلاح‌طلب یا هر چیزی می‌خواهد باشد، نتیجه نمی‌دهد و با این رویه کار‌ها در نظام مردم‌سالاری اسلامی پیش نمی‌رود. بعد از آن رجایی که آمد صادقانه خواست دولت ۳۵ میلیونی داشته باشد لذا از همه برنامه خواست و بعد هم صادقانه عمل کرد.

وی افزود: بعد از آن در دولت هاشمی ایشان از سیاسیون پرسید و کابینه خود را از همه جناح‌ها گذاشت. بعد از آن خاتمی آمد. من و عسگراولادی رفتیم نزد خاتمی و با هم صحبت کردیم. من با پدر ایشان رفیق صمیمی بودم و با خود ایشان هم رفیق بودیم. ایشان محبت کرد و خواست عسگراولادی مطالب و نظریات حزب مؤتلفه را بدهد. عسگراولادی گفت شما در آخر خودتان کشور را اداره می‌کنید؛ اما خاتمی گفت نه. اگر من را به عنوان رئیس‌جمهور قبول دارید از شما خواهش می‌کنم نظرتان را بدهید. گفتند باشد و عسگراولادی نامه‌ای دارد که نامه جالبی است. اگر با پزشکیان دیدار کنم کپی آن نامه را به ایشان می‌دهم. نامه مرحوم عسگراولادی هنوز هم خیلی تازگی دارد و البته خاتمی هم جواب داد که بعضی مطالب آن قابل بحث است، ولی در کل قابل قبول است.

دبیرکل حزب موتلفه تصریح کرد: خاتمی به من هم گفت شما اسامی افراد را از حزب مؤتلفه بدهید. من هم گفتم اگر خود شما هم بخواهید بگذارید اطرافیانتان نمی‌گذارند. گفت شما رفیق ما هستید و به شما ارادت دارم. ۵ نفر را معرفی کردم، اما نه برای وزارت، گفتم این افراد، آدم‌های قوی هستند. اما هیچ کدام از این ۵ نفر را به کار نگرفت. بعد از آن دولت احمدی‌نژاد آمد؛ ایشان از ما هم پرسید، اما کار خودش را کرد. بعد دولت روحانی آمد، من و عسگراولادی پیش ایشان رفتیم، گفتیم چه کسی رابط ما در همکاری با شما باشد؟ پیشنهاد دادیم آل‌اسحاق باشد. اما ظرف ۸ سال یکبار هم با آل‌اسحاق تماس گرفته نشد. بعد هم رئیسی آمد که دیگر از خودمان بود و جای بحث ندارد. به ایشان هم اسم دادیم، اما دوستانی که در آنجا نشستند خودشان می‌خواستند دولت را اداره کنند.

وی گفت: این شورای راهبری هم دنباله‌رو همین بحث‌ها بوده و ایرادی هم ندارد. با توجه به نگاهی که به ترکیب این شورا انداختم اگر من بودم، ترکیب جامع‌تری می‌گذاشتم. این افراد همه از یک طرف هستند. معلوم است چیزی که به رئیس‌جمهور مشورت می‌دهند با دیدگاه خودشان است و اشکالی هم ندارد. در نهایت رئیس‌جمهور و دوستانشان باید پاسخگو باشند.

بادامچیان با بیان اینکه در حال حاضر کار پزشکیان خیلی سخت است، گفت: از یک طرف توقعات و انتظارات اصلاح‌طلب‌ها زیاد است و خیلی از آن‌ها هم برای این خواسته‌ها عجله دارند و در نشریات‌شان تند می‌نویسند که آقای رئیس جمهور حتما این کار را انجام دهید. از این طرف هم که ۱۳/۵ میلیون رای داده شده است و نمی‌شود آنان را نادیده گرفت. ایشان هم می‌خواهد رئیس‌جمهور همه کشور باشند. من صادقانه می‌گویم که حزب مؤتلفه می‌تواند به رئیس جمهور کمک کند، اگر راهنمایی بخواهد به دور از نگاه‌های سه جناح سیاسی، در مشترکات قانون اساسی، خط نظام و رهبری و خواست ملت با آن همراهی می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی