تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی
گزارش تفصیلی دیدارنیوز؛ معرفی اعضای شورای راهبری تعیین وزرای دولت چهاردهم

شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی

شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم، شورایی است که برای انتخابات دقیق تر و حرفه‌ای‌ترِ وزرا کابینه مسعود پزشکیان و روسای سازمان‌های مهم دولتی، تشکیل شده است.
گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در نشست سخنگوی وزارت خارجه

کنعانی: تغییر رفتار آمریکا می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان وزارت خارجه به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد. ناصر کنعانی در این نشست گفت: دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته همواره نگاهی خصمانه و سیاست خصمانه در ارتباط با ایران در پیش گرفته و آنچه که می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر رفتار خصمانه آمریکا نسبت به ملت ایران است.

کد خبر: ۱۶۹۰۹۳
۱۱:۵۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در نشست سخنگو

دیدارنیوز: نشست خبری امروز (دوشنبه) «ناصر کنعانی» در محل نمایشگاه «یک هزار و بیست روز تلاش جهادی: فراز‌هایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم در ۱۰۲۰ روز» برگزار شد.

در این نشست همچنین سه تن از معاونان وزارت امور خارجه از جمله «علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی و «رضا نجفی» معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه برای ارائه گزارش عملکرد خود حضور داشتند.

معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور؛ معاونت مردمی وزارت خارجه

«علیرضا بیکدلی»، معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور در این نشست با تشریح بخشی از وظایف معاونت زیر مجموعه خود گفت: ما در این معاونت با مردم در ارتباط هستیم. در واقع ما در معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور، معاونت مردمی وزارت خارجه هستیم.

گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در نشست سخنگو

وی با اشاره به فعالیت بخش کنسولی در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور گفت: ما با استفاده از ابزار کنسولی در روابط با کشور‌های موثر هستیم.

صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران

بیکدلی با بیان این که در سال ۱۴۰۲ در حوزه صدور و تجدید گذرنامه ایرانیان خارج از کشور، حدود ۲۰۰ هزار گذرنامه صادر کرده‌ایم، گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی برای سفر به ایران صادر کرده‌ایم، ۱۲ هزار برگه عبور نیز برای ایرانیان که در سفر گذرنامه خود را گم کرده‌اند صادر کردیم که پس از هنگام ورود به کشور اقدام به دریافت گذرنامه کنند.

وی گفت: در زمینه دیپلماسی زیارت فعالیت قابل توجهی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم که سفر زائران خارجی برای سفر به شهر‌های زیارتی و مذهبی ایران را تسهیل کنیم.

۷۶ سوال نمایندگان مجلس از شهید امیرعبداللهیان

بیکدلی با اشاره به ارائه خدمات کنسولی از سوی وزارت خارجه به هنرمندان و ورزشکاران جهت سفر به خارج به منظور شرکت در رویداد‌ها و مسابقات بین‌المللی گفت: طی این سه سال، ۷۶ سوال از سوی نمایندگان مجلس از شهید امیرعبداللهیان در ارتباط با روابط خارجی پرسیده شده است که حدود ۲ سوال آن به صحن علنی مجلس کشیده شد که در آن جلسات نیز نمایندگان پرسش کننده از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

وی همچنین گفت: ۱۱۱ تذکر کتبی و ۶۷ تذکر شفاهی در این مدت از سوی نمایندگان مجلس در ارتباط با وزارت خارجه و مسائل مرتبط با آن داشته‌ایم.

بیکدلی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به اقدامات انجام شده از سوی وزارت خارجه برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: حفظ هویت ایرانیان، تسهیل سفر ایرانیان به خارج از کشور و حمایت از آن‌ها در کشور محل سکونت‌شان از جمله اهداف و برنامه‌های ما در این ارتباط بوده است.

وی همچنین گفت: در این مدت ۲ بار نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برگزار شد.

بیکدلی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

معاون کنسولی وزارت خارجه با ارائه گزارشی در مورد پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور از سوی معاونت زیر مجموعه‌اش گفت: الان ۲ حاجی بازداشت شده در عربستان داریم که یک نفر از آن‌ها به خاطر جرایم عمومی بازداشت شده است و یک نفر «محمد خزائی» نیز به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای بازداشت شده است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده برای پیگیری وضعیت محمد خزائی گفت: در این ارتباط پنج یادداشت ارسال کرده‌ایم و اخیرا نیز مدیر کنسولی وزارت خارجه با سفیر عربستان در ارتباط با وضعیت آقای خزائی دیدار داشته‌اند.

۳ هزار زندانی ایرانی در ترکیه

بیکدلی گفت: تعداد زندانیان ایران خارج از کشور به غیر از ترکیه ۷۰۰ نفر هستند و متاسفانه در حال حاضر ۳ هزار زندانی در ترکیه داریم.

پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری»

این مقام وزارت خارجه در مورد آخرین پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری» شهروند بازداشت شده ایران در عراق اظهار کرد: برای آزادی محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام شده است و در مرکز، ملاقات‌های متعددی با خانواده ایشان داشته‌ایم. من خودم سه بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امور مربوط به آزادی ایشان در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: دولت عراق همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت ایشان داشته و حتی اجازه دادند پزشک به داخل زندان ببریم تا مشکل پیش آمده برای ایشان در حوزه سلامت برطرف شود.

بیکدلی تصریح کرد: دولت عراق در ارتباط با وضعیت ایشان وعده‌هایی دادند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی این شهروند ایرانی باشیم.

وی همچنین با بیان این که با بیشتر از ۵۳ کشور جهان موافقتنامه انتقال محکومان داریم در پاسخ به سوالی گفت: تعدادی از ایرانیان به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در زندان به سر می‌برند و تلاش‌های ما برای پیگیری وضعیت و آزادی آن‌ها در جریان است.

اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی

در ادامه این نشست، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به وظایف این معاونت گفت: معاونت اقتصادی سه سال نیست که فعالیت می‌کند؛ بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.

صفری در تشریح فعالیت این معاونت گفت: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی و... از جمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در موضوع انتقال تکنولوژی به داخل کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی و تنوع‌بخشی به واردات کشور گفت: یکی از مسائل مهم موضوع ترانزیت و کریدور‌هایی مثل کریدور شمال _ جنوب، چابهار و ... است که در این معاونت به آن توجه شده است.

۱/۷ میلیارد دلار درآمدزایی از طریق ترانزیت

صفری همچنین گفت: در سال گذشته حدود ۱۷ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱/۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم که مقدار ترانزیت در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ میلیون تن برسد.

حرکت قطار ایران به چین در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله

وی با اشاره به حرکت قطار ایران به چین گفت: این موضوع در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین انجام شده است و براساس توافق انجام شده میزان تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور در چهار کشور ایران، قزاقستان، ترکمنستان و چین یکسان خواهد بود. هفته گذشته نیز حرکت قطار چین به ایران آغاز شد.

دعوت از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران

صفری در پاسخ به سوالی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان گفت: از وزیر سرمایه گذاری عربستان برای سفر به ایران برای بازدید از تکنولوژی‌های نوین کشورمان دعوت کردیم.

اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران

وی همچنین با بیان این که به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود و با ارائه گزارشی از دیدارش با مقامات عربستان در جریان این سفر تاکید کرد: عربستان مشتاق همکاری با ایران در حوزه اقتصادی و بازرگانی است.

صفری، سفر انجام شده به عربستان در حوزه مسائل اقتصادی را یک خط‌شکنی عنوان کرد و گفت: همانطور که اشاره کردم در عرض ۲ الی سه ماه آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور برگزار خواهد شد.

وی گفت: ان‌شاءالله در سطح سران ۲ کشور نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ملاقات و رایزنی می‌شود و در آن دیدار نیز در مورد گسترش همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی رایزنی و گفتگو انجام می‌شود.

حضور فعال در مجامع بین‌المللی برای تبیین مواضع و تامین منافع

«رضا نجفی»، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نیز در این نشست گفت: در طول سه سال گذشته سیاست ما این بوده که در مجامع بین‌المللی حضور فعال در راستای تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی و تامین منافع ملی ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی در این نشست حضور فعال داشتند. سخنرانی‌هایی که شهید رئیسی در سازمان ملل داشتند از جمله سخنرانی‌های ماندگار است و باقی خواهد ماند به ویژه آنجایی که ایشان عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفتند و همچنین قرآن را به دست گرفتند.

نجفی گفت: ما علاوه بر حضور در سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای به سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص سازمان همکاری اسلامی می‌دهیم به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است.

وی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال می‌کنیم.

نجفی همچنین با اشاره به اینکه یکی از دستور کار‌های این معاونت پیگیری مسائل حقوق بشری است، گفت: ما در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم و اتهاماتی که بعضا در این زمینه به ایران زده می‌شود، سیاسی است.

آمریکا برای مذاکرات جدی در ارتباط با رفع تحریم‌ها آمادگی ندارد

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در کشوری دیگر از جمله عمان گفت: این مذاکرات به صورت غیر مستقیم همچنان ادامه دارد، ولی آنچه که ما می‌فهمیم این است که طرف مقابل «آمریکا» به خاطر مسائل داخلی خود آمادگی برای مذاکرات جدی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را ندارد.

نجفی با اشاره به مواضع دولت جدید ایران در ارتباط با موضوع مذاکره و نگاه رئیس‌جمهور منتخب به این موضوع گفت: با توجه به این مواضع این مذاکرات قطعاً ادامه خواهد یافت، ولی اصل این است که طرف مقابل نیز آمادگی برای ورود به مذاکرات جدی را داشته باشد و در همین چارچوب باید دید که سیاست دولت آتی آمریکا در این ارتباط چگونه خواهد بود.

نجفی گفت: ما هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکردیم و در این ارتباط آمادگی داریم.

برجام؛ نمود موفقیت دیپلماسی چند جانبه

وی با اشاره به سخنرانی هفته گذشته علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در نشست چند جانبه گرایی شورای امنیت سازمان ملل گفت: آقای باقری نیز در این نشست تاکید کردند یکی از نمود‌های موفقیت دیپلماسی چند جانبه برجام بوده است که توانست یک بحران غیر ضروری را حل کند و همانطور که اشاره کردم باید منتظر ماند و دید که سیاست دولت بعدی آمریکا در این زمینه چگونه خواهد بود.

اموال منجمد شده‌ای در خارج از کشور نداریم

نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در حال حاضر اموال بلوکه شده در خارج از کشور داریم، گفت: اموال منجمد شده‌ای که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم در خارج از کشور نداریم، اموال قابل استفاده هستند، البته برخی از موانع وجود دارد که بیشتر مربوط به موضوع تحریم‌هاست.

پیگیری برای دعوت از سران و مقامات کشور‌های مختلف جهت شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید

وی همچنین در ارتباط با موضوع مراسم تحلیف به عنوان رابط بین وزارت خارجه و رئیس‌جمهور منتخب گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مراسم تحلیف نهم مرداد برگزار خواهد شد. در این ارتباط دعوتنامه به امضای آقای قالیباف تهیه و امضا شده است و وزارت خارجه وظیفه دعوت از سران و مقامات کشور‌های مختلف را برای شرکت در این مراسم دارد و ما در وزارت خارجه به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.

سطح مشارکت در مراسم تحلیف نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار خوب خواهد بود

نجفی در این راستا تاکید کرد: این دعوتنامه‌ها ارسال شده است و رایزنی‌ها و پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است البته در حال حاضر نمی‌توانم آماری از میزان مشارکت ارائه کنم، ولی می‌توانم بگویم نسبت به سال ۱۴۰۰ سطح مشارکت بسیار خوب خواهد بود البته ما در سال ۱۴۰۰ در شرایط بعد از کرونا بودیم و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت.

این مقام وزارت خارجه تصریح کرد: در این مراسم تعدادی از سران کشورها، معاونین روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای مجالس، وزرای خارجه شرکت می‌کنند و ان‌شاءالله مراسم تحلیف از بعد بین‌المللی بازتاب خوبی خواهد داشت و فرصت خوبی برای دولت جدید است که از نزدیک دیدگاه‌های خود را برای مقامات شرکت کننده در این مراسم تشریح کند.

تغییر رفتار خصمانه آمریکا نسبت به ملت ایران می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد

در ادامه این نشست «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات آمریکا و تحولات اخیر در جریان انتخابات این کشور گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم برای ما آمد و شد دولت‌ها و اشخاص اهمیتی ندارد و آنچه که مهم است این است که دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته همواره نگاهی خصمانه و سیاست خصمانه در ارتباط با ایران در پیش گرفته و آنچه که می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر رفتار خصمانه آمریکا نسبت به ملت ایران است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال انجام توافق جدید بین ایران و کشور‌های عضو برجام تصریح کرد: آنچه که برای ما موضوعیت دارد بازگشت متعهدانه و کامل تمام اعضا به توافق و تعهدات در نظر گرفته شده در برجام است و در چارچوب این توافق تعهدات کاملاً روشن است.

وی افزود: طرف‌های دیگر به تعهدات خود در این توافق پایبند نبودند و ایران بوده که به تعهدات خود عمل کرده است. تاکید ما این است که تمامی طرف‌های برجام باید به تعهدات خود مسئولانه عمل کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی