تیتر امروز

رحیم‌لو: ادامه نگاه حاکم در دولت فعلی یعنی ادامه اقتصاد و صنعت اسقاطی ایران
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۴)

رحیم‌لو: ادامه نگاه حاکم در دولت فعلی یعنی ادامه اقتصاد و صنعت اسقاطی ایران

یک کارشناس اقتصادی حامی مسعود پزشکیان در برنامه انتخاباتی دیدارنیوز گفت: اولین سود حمایت از پزشکیان متوقف کردن روند تخریبی فعلی است.
رضا اسلامی:مردم حق دارند، نظام سیاسی و شیوه قانونگذاری را تعیین کنند/منشاء هر مشروعیتی مردم هستند
گفت و گوی دیدار در برنامه حقوق اساسی زنده با عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

رضا اسلامی:مردم حق دارند، نظام سیاسی و شیوه قانونگذاری را تعیین کنند/منشاء هر مشروعیتی مردم هستند

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های حقوق اساسی زنده میزبان رضا اسلامی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی بود، او معتقد است که منبع هر قدرتی و منشاء هر مشروعیتی در جامعه مردم هستند.
آیا صدای خاموش ۶۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود؟/ با دوقطبی بوجود آمده مشارکت بیشتر می‌شود؟
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آیا صدای خاموش ۶۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود؟/ با دوقطبی بوجود آمده مشارکت بیشتر می‌شود؟

این هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ابطحی می‌گوید مشارکت در دور دوم انتخابات زیر چهل درصد خواهد بود

هشدار فعال سیاسی درباره آمدن «جلیلی»؛ خیلی‌ها از همه چیز این نظام گذشته‌اند

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اطلاح‌طلب با هشدار نسبت به احتمال پیروزی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این شصت درصد رای نداده نشان می‌دهد که خیلی‌ها از همه چیز این نظام گذشته‌اند و این موضوع دردناکی است.

کد خبر: ۱۶۷۹۱۷
۰۹:۵۸ - ۱۱ تير ۱۴۰۳

ابطحی

دیدارنیوز: فعال سیاسی اطلاح‌طلب با بیان اینکه از این قهرِ مستدام با انتخابات باید درس گرفت، گفت: خیلی‌ها اگر بفهمند چه اتفاقاتی قرار است بنا به سیاست‌های رسمی که سعید جلیلی دارد، پیش بیاید، آرای‌شان از حالت خاموش روشن می‌شود.

محمدعلی ابطحی در گفتگو با ایلنا، درباره مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مهم‌ترین اتفاق این انتخابات، میزان پایین مشارکت است. به دلیل اینکه جناح‌های مختلف، دیدگاه‌های مختلف و شخصیت‌های فرهیخته تا جایی که توانستند، برای شرکت در انتخابات دعوت کردند. چه برای رای به یک کاندیدا چه برای افزایش مشارکت در انتخابات. اما این قهرِ همچنان مستدام که از انتخابات گذشته هم مانده بود، وجود داشت و وجود دارد. برخی از کسانی که در راس حاکمیت هستند باید این درس‌ها را بگیرند و بفهمند، اما ظاهرا نه در انتخابات مجلس و نه در این انتخابات نشانه‌هایی نیست که چنین درس‌هایی را گرفته باشند و مهم‌ترین اتفاق آن همین حضور چهل درصدی و عدم حضور شصت درصدی در این انتخابات بود.

وی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از سبد رای قالیباف چیست، گفت: بعضی تلاش‌های انجام شده توسط جناح جلیلی و همراهان‌شان، طبیعی است که نیازی به درخواست به مشارکت وجود ندارد. حس می‌کنند که تکلیف شرعی دارند و باید بر اساس این تکیلف مراقب باشند که آن یک دست بودن حکومت از دست نرود. نگران یک‌سری مسائل اجتماعی و سیاست خارجی عملا و قطعا نیستند، ولی در انتخابات شرکت می‌کنند. پس در این دور یک درصدی رای خود جلیلی است و درصدی هم رای قالیباف است.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: در مجموع سبد رای پزشکیان یک سبد متفاوتی است، سبدی است که باید تک تک با آدم‌ها صحبت کرد شاید بپذیرند یا نپذیرند. تصور می‌کنند که حضور در این انتخابات به معنای این است که همه ابعاد این نظام را باید بپذیرند که آن هم ممکن است، ابعاد دیگر را قبول نداشته باشند. راضی کردن این قشر که بخواهند به پزشکیان رای دهند تا بیاید و بسیاری از آن روند‌های فعلی را تغییر دهد، کار دشواری است.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب درباره امید‌ها برای پیروزی پزشکیان در انتخابات، گفت: یکی همین میزان رای بیشتر و دوم پیوستن مجموعه سنتی و افرادی که در حوزه رای قالیباف بودند و می‌تواند به پزشکیان مراجعه کنند و سراغ جلیلی نروند یک فاکتور است. یک عده‌ای که رای ندادند وقتی باورشان شد که رای میان این دو نفر است و یکی از آن‌ها می‌تواند مشکلات بین المللی را کم و دیگری اختلافات بین المللی را بیشتر کند، شاید فضای یک مقداری بهتر شود. این شصت درصد رای نداده نشان می‌دهد که خیلی‌ها از همه چیز این نظام گذشته‌اند و این موضوع دردناکی است.

ابطحی درباره فعال شدن آرای خاموش در دور دوم انتخابات، اظهار کرد: می‌تواند فعال شود و این نگرانی ایجاد شود. خیلی‌ها اگر بفهمند چه اتفاقاتی قرار است بنا به سیاست‌های رسمی که جلیلی دارد، پیش بیاید، آرایشان از حالت خاموش روشن می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد که صدا و سیما طوری اقدام کند که شائبه طرفداری رسانه ملی از یک نامزد خاص ایجاد نشود، گفت: این یک اتفاق اولیه نیست که سورپرایز شویم و یا تعجب کنیم. اغلب افراد در سیستم حاکمیتی در این دوره به دنبال جلیلی هستند. حتی وقتی روز اول هم قالیباف بیانیه می‌دهد طبیعتا آدم تصور می‌کند که برای بقای پست ریاست مجلس نیاز به این بیانیه دارد. همه این تصمیم غیرروشن را به صورت پنهانی همه‌جا حس می‌کنند که نظام حاکمیتی به شدت به دنبال آمدن جلیلی است و معمولا هم وقتی خیلی به دنبال یک فرد هستند، خیلی به نفع آن یک فرد در نمی‌آید. مشارکت معمولا در دور دوم کمتر است، من فکر می‌کنم مشارکت زیر چهل درصد خواهد بود، مگر اتفاقی بیفتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی