تیتر امروز

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۹)

رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند

یک روز پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن آرا، به سراغ انتخابات آمریکا رفتیم، رحمن قهرمانپور، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی هر دو انتخابات تحلیل کرد که می‌بینید و می‌خوانید.
فلاحت پیشه می‌گوید تا کنار نرفتن پوششی‌ها نباید مناظره‌ای انجام شود

کاسبان تحریم به رئیسی هم رحم نکردند/ اعتراف قالیباف دیرهنگام بود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، فعال سیاسی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی معقتد است که مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، بسیار کسل‌کننده‌اند و کاسبان تحریم به ابراهیم رئیسی هم رحم نکرده‌اند.

کد خبر: ۱۶۷۴۵۶
۰۹:۱۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۳

کاسبان تحریم به رئیسی هم رحم نکردند

دیدارنیوز: دو جلسه از پنج جلسه مناظره کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری برگزار شده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، می‌گوید این مناظره‌ها بسیار کسل‌کننده‌اند و تیم پزشکیان نباید زیر بار این همه مناظره کسل‌کننده می‌رفت. او می‌گوید تعداد زیاد مناظره‌ها به نفع نامزد‌هایی است که به جای ارائه برنامه منطقی، به دنبال حاشیه‌بردن حقایق و استفاده از تکنیک‌های سفسطه برای پیروزی در بحث هستند.

مناظره دوم ریاست جمهوری با حضور هر شش کاندیدا در فضایی کسالت‌بار به اتمام رسید. در این مناظره پوششی‌ها یعنی زاکانی و قاضی‌زاده بیشتر مشخص شدند و زاکانی با حملات، اتهام‌زنی و به معنای واقعی لجن‌پراکنی به پزشکیان و پورمحمدی سعی کرد تا موضوعات اصلی را به حاشیه ببرد و آن‌ها را درگیر مباحث بیهوده کند.

نکته اصلی این مناظره پاسخ تند پورمحمدی به اتهام‌زنی‌های زاکانی و سفسطه‌های جلیلی بود. پورمحمدی در این مناظره علیه سعید جلیلی افشاگری کرد و اعلام کرد که جلیلی به او گفته اگر خود تو یعنی پورمحمدی مسئولیت اجرای fatf را برعهده بگیرد قبول می‌کنیم در غیراینصورت اجازه نمی‌دهیم. جلیلی که داعیه‌دار احقاق حقوق مردم است، زندگی و اقتصاد مردم را به خاطر اختلاف شخصی با روحانی گروگان گرفته بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه فعال سیاسی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی به رویداد۲۴ می‌گوید که ضعف فنی و سطح پایین مناظره‌های ریاست جمهوری گناه شورای نگهبان در حق ملت ایران است، چرا که باید نخبگان در این مسیر حضور داشته باشند.

در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید:

*به هر حال کاندیدا‌های ریاست جمهوری باید از نخبگان سیاسی کشور باشند. ایرانی که به لحاظ برخورداری از نخبه در سطح بالای منطقه قرار دارد، اما وضعیت به گونه‌ای شده که بعضا می‌بینیم مناظره‌های ریاست جمهوری برای مردم هم کسالت‌بار می‌شود.

*موضوع بعدی این است که معتقدم نوعی جهت‌گیری در شکل‌گیری مناظرات شکل گرفت و ضعف برنامه‌ریزی ستاد پزشکیان را شاهد بودیم. ستاد پزشکیان نباید زیر بار ۵ مناظره کسل‌کننده می‌رفت، چرا که در این مناظرات ۴ بر ۱ هستند. ۴ نفر به گونه‌ای مسائل انحرافی را مطرح می‌کنند که پزشکیان نتواند برنامه‌ها و انتقاد‌های سازنده خود را مطرح کند. ضمن اینکه آنچه که مردم دارند می‌بینند، یک نوعی تقابل اخلاق در قبال بی‌اخلاقی است.

*در مناظره کسانی را داریم که به خاطر حضور مکرر در مناظره‌های ریاست‌جمهوری و دادن وعده‌های غیرعملی خبره شده‌اند، مناظره را مدیریت می‌کنند و کاری به آگاهی بخشی به مردم ندارند.

*پزشکیان که فردی صادق است، زیاد با چنین فضای مسمومی آشنایی ندارد. از قبل از مناظره اول اعلام کردم افرادی مانند پزشکیان و پورمحمدی باید مراقب انحرافی شدن مناظرات باشند. اتفاقی که شب گذشته بعد از مناظره دوم شکل گرفت، در برخی از موارد، سفسطه جای فلسفه را می‌گیرد. فلسفه علم رسیدن به حقیقت است و سفسطه علم رسیدن به پیروزی در بحث است. برخی از کاندیدا‌ها صرفا برای پیروزی در بحث آمده‌اند.

*به عنوان مثال یک فردی در این مناظره اعلام می‌کند که فلان کاندیدا یک زمانی به من گفت اگر شما باشید با fatf مشکلی نداریم، اما با دولت روحانی مشکل داریم. من به عنوان فردی که یکی از کنوانسیون‌های مرتبط با fatf در زمان ریاستم بر کمیسیون امنیت ملی را برعهده داشتم، معتقدم دوری از شفافیت دوری از حق ملت است. در آن زمان اگر آقایان با دولت روحانی مشکل داشتند و یا اگر اعتمادی به دولت او نداشتند، چرا در طول سه سال دولت رئیسی حاضر نشدند مشکل fatf را حل کنند؟

*معتقدم الیگارشی ثروت و قدرت و کاسبان تحریم از دولت‌ها قوی‌تر هستند و کاسبان تحریم حتی به دولت رئیسی هم رحم نکردند. صحبت‌هایی مطرح شده بود که برخی از افراد دولت رئیسی هم خواهان حل مشکل ایران در fatf بودند، اما بازهم موانع برداشته نشد، چرا که اگر برداشته می‌شد دخل و خرج کشور شفاف می‌شد و شفاف شدن دخل و خرج ملت به ضرر کاسبان تحریم بود.

*من ارجاع می‌دهم به سخنان کاندیدای دیگر! قالیباف به حق گفته است که ۳۰ درصد از منابع مالی کشور به خاطر تحریم فدا می‌شود. این یک اعتراف دیرهنگام از سمت رئیس مجلس بود. آقای قالیباف اگر همچین اطلاع و اعتباری داشتی چرا در مجلس دفاع نکردی؟ اگر به این نتیجه رسیده بودند که در مبادلات تحریمی ۳۰ درصد از پول ایران کاهش پیدا می‌کند، پس چرا به دولت رئیسی هم رحم نکردند و به این سید مظلوم هم اجازه ندادند مشکل ایران با fatf حل شود؟

*متاسفانه کسل‌کننده‌بودن مناظرات و ناموزون‌بودن طرف‌های مقابله در مناظره، باعث شده تا حقیقت مشخص نشود و کسانی پیروز شوند که در سفسطه حرفه‌ای هستند. مردم ایران نیازمند فلسفه آگاهی هستند. به ستاد پزشکیان توصیه می‌کنم یا هم وزنی لازم در مناظرات آینده ایجاد کنند یا یک تغییر اساسی دیگر صورت بگیرد. آنچه که مسجل است این است که حداقل دونفر از کاندیدا‌های موجود به نفع دیگران کنار می‌کشند. این ظلم به ملت ایران است که کاندیدا‌هایی که برای رئیس جمهور شدن نیامدند بلکه برای تقسیم مناصب آمدند. مردم باید وقت و انرژی و و اعصابشان پای مناظرات طولانی وخسته کننده تلف شود.

*ستاد پزشکیان و پورمحمدی باید یک اعتراض رسمی انجام دهند اگر کسانی قرار است کنار روند، زودتر کنار روند و تا مشخص شدن اعضای نهایی، مناظره دیگری برگزار نشود. پوششی‌ها مانع شنیده شدن صدای حقیقت هستند.

*برخی از افراد صاحب ادبیات تنش در دنیای سیاست هستند و حتی اگر به ریاست جمهوری برسند، چون ادبیات تنش زا دارند، باید ماه‌ها فرصت و انرژی ایران هزینه شود تا ادبیات تازه‌ای جایگزین شود. برخی از افراد سیاست خارجی را حجتیه‌ای می‌بینند و با یک سخنرانی و سفسطه نظرشان را در باره تحریم و مذاکره شفاف اعلام نمی‌کنند.

*کسانی که قانون نابودی با تحریم‌ها را در مجلس تصویب کردند، کسانی که fatf را حل نکردند و کسانی که مسئول مستقیم شکست مذاکرات احیای برجام هستند، نه ایدولوژی و نه صداقتی برای از بین بردن تحریم‌ها ندارند.

این گفتگو قبل از مناظر سوم (شب گذشته) انجام شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی