تیتر امروز

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۹)

رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند

یک روز پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن آرا، به سراغ انتخابات آمریکا رفتیم، رحمن قهرمانپور، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی هر دو انتخابات تحلیل کرد که می‌بینید و می‌خوانید.
بررسی ابعاد گوناگون تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

محک عدالت در صداوسیما

تهمت شهاب اسفندیاری، کارشناس نزدیک به جلیلی به فاضلی، مشاور پزشکیان و برخورد یک طرفه مجری برنامه میزگرد فرهنگی، باعث تنش عجیب جلوی چشم بینندگان شد و صداوسیما اجازه پاسخگویی به فاضلی نداد و میکروفن‌ها را قطع کرد!

کد خبر: ۱۶۷۳۹۳
۱۰:۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

محک عدالت در صداوسیما

دیدارنیوز: بسیاری از تحلیلگران از قبل تذکار داده بودند که رویکرد جانبدارانه صدا و سیما، دولت و بسیاری از رسانه‌های حاکمیتی نسبت به نامزد‌های اصولگرا از یک طرف و رفتار تخریبی و توهین‌های دامنه‌دار علیه مسعود پزشکیان، باعث شکل‌گیری تضاد‌ها و تنازعات بسیاری در فضای عمومی کشور می‌شود.

این تضاد‌ها سرانجام در جریان میزگرد فرهنگی دیروز مسعود پزشکیان ظهور و بروز پیدا کرد. در میزگرد فرهنگی دیروز مسعود پزشکیان، تهمت اسفندیاری کارشناس نزدیک به جلیلی به فاضلی، مشاور پزشکیان باعث بروز حاشیه‌هایی شد. کارشناس نزدیک به جلیلی خطاب به فاضلی گفت: «آقای پزشکیان، کسی که کنار شما نشسته است به‌دلیل تخلف از دانشگاه اخراج شده است. این‌ها بازی‌های سیاسی است مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.» در پی این اظهارات تشنجی شکل گرفت که صداوسیما اجازه پاسخگویی به فاضلی نداد و میکروفن را قطع کرد.

شهاب‌الدین اسفندیاری کارشناس صدا و سیما که قبلا در جریان میزگرد مصطفی پورمحمدی هم قصد حاشیه‌سازی داشت و باعث ایجاد تشنج در روند عادی برنامه پورمحمدی شد، این بار اتهامات عجیبی را متوجه فاضلی مشاور پزشکیان کرد. او با اشاره به اینکه اخراج ۵ استاد (که فاضلی هم ذیل آن‌ها قرار داشت) باعث ایجاد تنش در کشور شد، تلاش کرد برنامه را به برخورد شخصی با مشاور پزشکیان تنزل دهد. بلافاصله پس از این تنش، هشتگ محمود فاضلی به ترند اصلی توییتر بدل شد. بسیاری از کاربران با اشاره به اینکه صدا و سیما و کارشناس آن که از طرفداران یکی از نامزد‌های اصولگرا بود حرمت مهمان را نگه نداشت؛ نوشتند: «وقتی اسفندیاری کارشناس برنامه اتهام می‌زد، فاضلی سکوت کرد. اما وقتی فاضلی جواب می‌داد، اسفندیاری میان حرف‌هایش می‌پرید. در نهایت هم بسیاری از کاربران به این نکته اشاره کردند که «صدا و سیما به اتهام زننده تریبون داد، اما به متهم فرصت دفاع نداد.» پزشکیان در پایان این برنامه با انتقاد از کارشناس برنامه، خطاب به او گفت: نباید اینجا مسائل شخصی را مطرح می‌کردید؛ نوع گفتگو را بلد نیستید، اول باید خودتان را اصلاح کنید.

علی ربیعی یکی از چهره‌هایی بود که به سرعت نسبت به قطع میکروفن محمد فاضلی در تلویزیون واکنش نشان داد و نوشت: «لّا یُحِبُّ‌الله الْجهْر بِالسُّوءِ مِن الْقوْلِ إِلّا من ظُلِم وکان‌الله سمِیعًا علِیمًا. خدا بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمی شده باشد، و خدا شنوا و داناست. سوره نساء آیه ۱۴۸». این پایان ماجرا نبود، طیف‌های رادیکال و لشکر سایبری برخی جریانات توییتی جعلی به نفع فاضلی انتشار دادند. فاضلی، اما در واکنش به این توییت دروغ نوشت: «من هیچ توییتی نزده‌ام. صبر می‌کنم و در آرامش خواهم نوشت.»

مطلب مرتبط:

فاضلی: «اسفندیاری» تلویزیون کشور را به صحنه کینه‌توزی شخصی تبدیل کرد

مجید تفرشی فعال مسائل تاریخی نیز به موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «می‌گویند فاضلی باید عذرخواهی کند. ‏از کی عذرخواهی کند؟ ‏از مجری معرض؟ ‏از بازجو/ کارشناس؟ ‏از بسته شدن میکروفن؟ ‏از عدم رعایت حق پاسخ؟ ‏از سه سال ظلم و عدم پیگیری، از دو بار اخراج ظالمانه از دانشگاه؟ ‏از صحنه‌آرایی غیرمنصفانه؟ ‏»

شبکه دانشگاه تهران هم با انتشار یک نظرسنجی از مخاطبان خواست تا به این پرسش پاسخ دهند که در تشنج دیروز میزگرد فرهنگی چه کسی مقصر بوده است؟ مجری برنامه، مشاور فرهنگی نامزد؟ یا کارشناس برنامه؟ در نهایت ۷۳ درصد پاسخ‌دهندگان مجری و کارشناس صدا و سیما را مقصر اعلام کردند. در واقع ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان اسفندیاری کارشناس برنامه را مقصر اعلام کردند. ۲۷ درصد مشاور فرهنگی نامزد را و ۱۹ درصد مجری برنامه را در ظهور این تشنج مقصر اعلام کردند.

گروهی از کاربران و فعالان سیاسی، اما بهترین راه ایستادگی پزشکیان در دفاع از فاضلی را تحریم صدا و سیما دانستند. آن‌ها اعلام کردند، صدا و سیما و مجری حاشیه‌ساز رسما باید از پزشکیان و فاضلی عذرخواهی کنند. نهایتا باید دید صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و برخی نهاد‌های حاکمیتی تا چه زمانی این رویکرد جانبدارانه خود را ادامه داده و حقوق طبیعی یکی از نامزد‌ها را پایمال می‌کنند؟

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی