تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
اگر جهانگیری، لاریجانی و احمدی‌نژاد تایید صلاحیت می‌شدند میزان مشارکت به ۷۰، ۸۰ درصد می‌رسید

هاشمی: قاضی‌زاده و زاکانی کاندیدا‌های پوششی هستند/ نقد دولت سیزدهم را سخت کردند

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی کاندیدا‌های پوششی در انتخابات ریاست جمهوری هستند، گفت: فضایی ایجاد کردند و نقد دولت سیزدهم را سخت کردند.

کد خبر: ۱۶۷۲۸۷
۱۳:۱۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

هاشمی: قاضی‌زاده و زاکانی کاندیدا‌های پوششی هستند/ نقد دولت سیزدهم را سخت کردند

دیدارنیوز: محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ضمن اینکه بر این باور است انتخابات آزاد لازمه مشروعیت نظام است، می‌گوید اگر افرادی نظیر احمدی‌نژاد و لاریجانی تایید صلاحیت می‌شدند میزان مشارکت به ۸۰ درصد می‌رسید.

هاشمی با خبرآنلاین گفتگو کرده که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

*عبارت دوم خرداد دیگری در راه است، مورد قبول شما نیست؟

شرایط می‌تواند تبدیل به دوم خرداد دیگری شود، اما در حال حاضر هنوز نمی‌توان این وضعیت را مشاهده کرد چراکه تعداد کاندیدا‌های اصولگرا زیاد هستند، اگر این‌ها کنار بروند و تعدادشان کم شود، شرایط به سمت دوم خرداد می‌رود.

در دوم خرداد شرایط واقعاً دو قطبی بود، اما وضعیت الان ۳ یا ۴ قطبی است. برای نمونه پورمحمدی از طرف شورای وحدت وارد میدان شده و یا گروه دیگری از جلیلی حمایت کردند و یا قالیباف حمایت گروه دیگری از اصولگرایان را به همراه خود دارد، اما کل جبهه اصلاحات از پزشکیان حمایت می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی کاندیدا‌های پوششی هستند

اگر همه آن‌ها کنار بروند و شرایط رقابت بین جبهه اصلاحات و جبهه اصولگرایی باشد، واقعاً دوم خرداد دیگری شکل می‌گیرد و باید با دید دوم خرداد به شرایط نگاه کرد، اما با چیدمان فعلی و ردصلاحیت افرادی نظیر لاریجانی، جهانگیری، همتی، آخوندی و تایید تنها یک نفر از جبهه اصلاح‌طلبی و از آن طرف تایید صلاحیت چهره‌های شاخص قالیباف، جلیلی، پورمحمدی و البته ردصلاحیت احمدی‌نژاد، حاکی از آن است که شرایط شبیه دوم خرداد نیست. البته قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی کاندیدا‌های پوششی هستند، هر چند زاکانی سفت می‌گوید کنار نمی‌روم، اما باید دید چه اتفاقی می‌افتد.

احمدی نژاد یک اصولگرای شورشی است

*با توجه به اینکه اصولگرایان احمدی‌نژاد را خودی نمی‌دانند، شاید نتوان او را در میان چهره‌های اصولگرای ردصلاحیت شده، قرار داد.

بالاخره احمدی‌نژاد از اصولگرایان شورشی محسوب می‌شود.

اگر لاریجانی، جهانگیری و احمدی نژاد تایید صلاحیت می‌شدند مشارکت به ۷۰ درصد می‌رسید

*به نظر شما مشارکت ۷۰، ۸۰ درصد تبدیل به رویا شده است؟

بستگی به تایید کاندیدا‌ها دارد. اگر جهانگیری، لاریجانی و احمدی‌نژاد تایید صلاحیت می‌شدند میزان مشارکت به ۷۰، ۸۰ درصد می‌رسید.

*پزشکیان می‌تواند نسل z را به صحنه بیارود؟

بنده در مورد کاندیدا‌ها صحبت نمی‌کنم، اما با این نوع چیدمان نمی‌توانیم بگوییم نسل z علاقه به حضور دارد برای همین می‌گویم شاید انتخابات داغِ داغ نشود. اگر نسل z پای کار بیاید انتخابات بالای ۷۰ درصد می‌رود، همانطور که قبلاً این اتفاق صورت گرفته، اما در ۶۰ درصد نمی‌توان گفت که نسل z را قانع کردید که وارد انتخابات شود، ولی با این چیدمان فکر نمی‌کنم نسل z به میدان بیاید.

البته گفتمان کاندیدا‌ها بسیار مهم است که در مناظره‌ها مشخص می‎‌شود هر چند گفتگو‌ها آنقدر ثمربخش نبوده است. گفتگو‌هایی که پخش شده اثرگذاری بالایی نداشته، حالا اینکه چه اتفاقی در مناظره‌ها می‌افتد را باید بعداً تحلیل کرد. (این گفتگو پیش از مناظره انجام شده است)

*ارزیابی شما از رفتار نسل z به چه صورت است؟ این نسل در اعتراضات سال ۱۴۰۰ به نوع دیگری ظهور و بروز کرد، رفتار‌های فعلی حاکمیت با درخواست نسل z همخوانی دارد.

رفتار نسل z را نمی‌توان فقط در اعتراضات مربوط به مهسا امینی ارزیابی کرد چراکه آن موقع جمع زیادی برای اعتراض نیامدند و اعتراضات چند صد هزارتایی اتفاق نیفتاد. در حال حاضر روش‌های غلطی درباره ترویج حجاب و مبارزه با بدحجابی در پیش گرفته شده که نسل z را دچار بحران کرده است و یا نگاه به اینترنت، فیلترینگ و استفاده از vpn از جمله مواردی است که این نسل را دچار بحران کرده است.

در حال حاضر همه در حال استفاده از vpn هستند و هزینه اضافی هم پرداخت می‌کنند و با این وجود شرایط بدتر هم شده است. یعنی نسل z دسترسی به سایت‌های بد را هم پیدا کرده، در صورتی که اگر vpn نباشد و به صورت عادی نتوانند از تلگرام و اینستاگرام استفاده کنند، مسیر غلط را نمی‌روند چراکه vpn ندارند، در نتیجه می‌توان گفت همه این موارد روش‌های مدیریت فشاری غلطی هستند که متاسفانه اصولگرایان تندرو در کشور بر روی آن پافشاری می‌کنند و فکر می‌کنند با این پافشاری‌ها در انتخابات بدون حضور مردم و با مشارکت پایین از طرفداران خود رأی می‌گیرند.

*فضای نقد نکردن دولت سیزدهم در این روز‌های انتخاباتی بسیار ملموس است، به نظر شما این فضا تا چه اندازه آسیب‌زا است؟

نگفتند نقد نکنید، اما فضایی ایجاد کردند و نقد را سخت کردند. کسی نگفته نقد نکنید. بالاخره رئیسی با مظلومیت خاصی از دنیا رفت، بعد هم فضای شهیدگونه ایجاد شد، همان لفظی که در پیام رهبری مشهود بود. بعد هم شهیدگونه تبدیل به شهید شد.

الان شرایطی وجود دارد که افراد شاید علاقه ندارند ورود کنند، چراکه خود رئیس جمهور حضور ندارد. اما کسی دستور نداده که...

*اما این شرایط ایجاد شده است.

بالاخره ایجاد شده و هر کسی می‌تواند این جو را بشکند، البته فکر می‌کنم داخل مناظره‌ها شکسته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی