تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
با طراحی که در رفت و آمد پیرامونی داریم، تحریم‌ها را رفع می‌کنیم

پورمحمدی: سیاست خارجی نیازمند اجماع ملی است

مصطفی پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید جامعه را درگیر مسائل جدی و تصمیمات بزرگ کنیم تا به موفقیت برسیم. سیاست خارجی نیازمند اجماع ملی است. ما امروز نیازمند تحول در خارج و داخل هستیم.

کد خبر: ۱۶۷۰۵۴
۱۵:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

پورمحمدی

دیدارنیوز: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جامعه‌ای می‌تواند در هر عرصه‌ای به نتیجه برسد و حرفی برای گفتن داشته باشد که مواد لازم گفتگو و رقابت را فراهم کرده باشد.

برنامه تبلیغاتی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با عنوان «میزگرد سیاسی خارجی» ظهر امروز در رسانه ملی برگزار شد.

مصطفی پورمحمدی در این میزگرد سیاسی گفت: امروز مصادف با شهادت امام باقر (ع) است. همه خوبی‌ها، برجستگی‌ها، موفقیت‌ها و پیروزی‌ها در این نکته نهفته است که انسان‌ها ومردمان وظیفه خودشان را بشناسند و دین شناس باشند و مفاهیم دینی را بشناسند. رمز موفقیت بردباری و پایداری است باید در مقابل مشکلات صبور باشند و زندگی را با برنامه ریزی مدیریت کنند. جمله‌ای بسیار کلیدی هست که می‌گوید انسان و جامعه‌ای موفق خواهد بود که با نظم و برنامه ریزی پیش برود.

وی افزود: بحث سیاست خاجی بحث جامع و مهمی است و انسان‌ها نیازمند روابط در حوزه پیرامونی خود هستند. برجستگی‌هایی در اطراف ما هستند و نیاز‌هایی وجود دارد باید تاکید کنیم کشور در عرصه‌های مختلف باید به حیات خود ادامه دهد.

پور محمدی با بیان اینکه امنیت و اقتصاد مهم است، گفت: نکته دیگر عزت و پرستیژ است و انشان می‌خواهد با جایگاه مناسب و شان ارزنده به حیات خود ادامه دهد. انسان‌ها می‌خواهند با دیگران ارتباط داشته باشند، عواطف و روابط داشته باشند. می‌توانیم این موصوغ را در ارتباطات فرهنگی رقم بزنیم. ما یک پیام برای انسان‌ها داریم ما مدعی جامعه نیکو و برجسته برای انسان‌ها هستیم. ما پیام بهبود زندگی مادی برای انسان‌ها را داریم. انقلاب اسلامی مدعی چنین رهاوردی است. جمهوری اسلامی باید با دنیای پیرامون ارتباط داشته باشد و بتواند از حقوق مظلومین دفاع کند و بتواند در مقابل ستمگران، جبهه حق پرستان را تقویت کند.

پورمحمدی

وی افزود: بحث دیپلماسی برای هر جامعه‌ای مهم است و برای ما هم مهم است. سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است. دولت آینده باید بتواند امنیت داخلی را فراهم کند و منافع اقتصادی و نیاز‌های اقتصادی شهروندان را فراهم کند تا توان داخلی را فراهم کند. توان داخلی و ملی می‌تواند توان‌دیپلماسی را ارتقا دهد. جامعه‌ای می‌تواند در هر عرصه‌ای به نتیجه برسد و حرفی برای گفتن داشته باشد که مواد لازم گفتگو و رقابت را فراهم کرده باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی را از ابتدا توسط امام و رهبر انقلاب در مناسبت‌های مختلف فرمودند که ما باید از حقوق ملت خود به شکل قدرتمند دفاع کنیم. یک موقع است که اهداف بلندی داشتیم و دشمنان نمی‌خواستند این اهداف برآورده شود. محاسبه شرایط با شرایط ساده متفاوت است. منطقه ما در طول تاریخ مورد توجه همگان جهان بوده است.

وی افزود: حوزه تاثیری گذاری بسیار مشخص است از جهتی در یک میدان سخت قرار داریم و دشمنان برای کارشکنی علیه خواسته‌های ما تلاش زیادی می‌کنند. پس از تحمیل جنگ و شرایط ناخواسته بلاتردید با شهادت و گواهی مطلعین جمهوری اسلامی در همه حوزه‌هایی که روابط خارجی را بررسی می‌کنند توانسته حرف خودش را مطرح کند و از سرزمین خود دفاع کند، از تجاوزات جلوگیری کند و امروز به عنوان قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای درآمده‌ایم. مهم برای ما حفظ، ارتقا و تقویت این شرایط است.

پورمحمدی با بیان اینکه حضور و استمرار و نفوذ ما برای دشمنان خطرآفرین است، گفت: قدرت نرم و سخت را باید تقویت کنیم. بازیگری مناسب ائتلاف‌های کوچک و بزرگ در منطقه و خارج از منطقه و استفاده از کارشناسان مجرب سیاست خارجی ایران شناس و جهان شناس لازمه موفقیت است.

وی افزود: شناخت واقعی جایگاه قدرت در مسائل منطقه‌ای مهم است. فهم قدرت، خوبی‌ها و بدی‌ها، دشمنی‌ها و دوستی‌ها بسیار حائز اهمیت است. ما باید فهم خوبی از خودمان و روابط داشته باشیم تا بتوانیم سیاست خارجی درست داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز دیپلماسی ما باید برنامه ریزی داشته باشد تا موانع از سر راه اقتصاد و توسعه برداشته شود، گفت: دشمنان ما نباید به ما بگویند با چه کسی ارتباط داشته باشم چه بخریم و چه بپوشیم و چه ارتباطی داشته باشیم.

در ادامه حجت‌الله ایوبی رئیس ستاد پورمحمدی در این برنامه گفت: برای رسیدن به اهداف خودمان باید از هنر استفاده کنیم. در عرصه سینما هنر‌های تجسمی قدرتمند است. معمولا نگاه دستگاه سیاست خارجی ما به حوزه فرهنگی تشریفاتی است و پیشنهاد ما به پورمحمدی این است که به این موضوع در روابط خارجی بپردازد.

وی افزود: ما باید مشارکت مردم را به حداکثر برسانیم تا به اهداف انقلاب و نظام برسیم. نظام انتخاباتی ما باید درست شود تا با افزایش مشارکت مردم بتوانیم به برنامه‌های دولت قرار بپردازیم.

پورمحمدی درباره چگونگی رسیدن به اهداف و سطح مطلوب در روابط بین الملل و رفع تحریم‌ها بیان کرد: هدف‌گذاری درست در تعیین خط مهم است. اساس مطلب این است که دنبال چه هدفی حرکت کنیم، هدف‌گذاری اولویتی ما تامین امنیت ملی و منافع است و باید تمامی ظرفیت‌های خودمان را در راستای یک امنیت پایدار و متکی به خودمان و به صورت پیش‌دستانه در برابر تعرض‌ها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امروز تاریخ ما نشان از توفیق در این امر دارد و خوشبختانه در این دوران پس از انقلاب شاهد هستیم خوب هدف‌گذاری شده است. توان فناوری نظامی ما به یک قدرت رسیده است که پیام دیپلماتیک دارد. البته در تأمین امنیت ملی قوای نبستند، زمینه‌های دیگر هم موثر است از جمله توان اطلاعاتی که جمهوری اسلامی در این امر توان بالایی دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما تا کنون با دیپلماسی پنهان و ارتباط گیری‌ها در جمهوری اسلامی برای تامین سرمایه گذاری اقدام کردیم که نکات قابل توجه دارد. ارتباط با ملت‌ها و کشور‌ها تاثیرات متعددی دارد که حوزه نفوذ را گسترش و توان ضربه زدن دشمنان را محدود می‌کنند. نیرو‌های نیابتی همفکران ما هستند که اهداف و آرمان مشترک با آن‌ها داریم که یک پیوند و همبستگی پیرامونی ایجاد کردیم.

پورمحمدی تاکید کرد: بحث منافع ملی یک ویژگی برجسته دارد که آن ۱۵ همسایه ما هستند که با منافع و توان اقتصادی برجسته بازار‌های خوبی دارند که می‌توانند توان ما را افزایش دهند. با طراحی که در رفت و آمد پیرامونی داریم، تحریم‌ها را رفع می‌کنیم، برخی می‌گویند دور زدن تحریم‌ها، ما می‌گوییم نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

وی افزود: در ایجاد حوزه دیپلماسی یکی از مدیران را برای این حوزه نصب کردند. وزارت خارجه برای خودش به عنوان یک تکلیف وظایفی عمل کند نه اینکه رفع تکلیفی کند.

پورمحمدی در خصوص چالش‌های ایران با افعانستان و حوادثی که در زمان مسئولیت وی در مزار شریف رخ داد، گفت: شما بروید در اذهان مطلعین و متخصصین بپرسید جزئیات حوادث افغانستان یادشان نیست، ۳۰ سال از این موضوع و حادثه گذشته است. جمهوری اسلامی نسبت به افغانستان همیشه تلاش کرده فعال باشد. ما دسترسی خوبی داشته و داریم. محیط افغانستان محیط تعریف شده منظمی نیست و در قالب‌های کلاسیک تعریف نمی‌شود. آمدن شهر به شهر طالبان قابل پیش بینی نبود. مزار شریف جزو جا‌های امن افغانستان بود و حوزه مورد توجه طالبان نبود.

وی افزود: مجاهدین داخلی افغانستان باور نمی‌کردند مزار شریف به این راحتی تسلیم شود. مسئله جدی این بود که طالبان برای این‌که می‌خواهند حاکم شوند از تعرض پرهیز می‌کردند. گفتند عوامل سرخود این کار را کردند. ما کارشناسان مجربی در مراکز داشتیم، اما چون قابل اعلام نظر نبود به این جمع بندی رسیدیم کارشناسان پاسخ دهند. ما دیپلمات هایمان را با اشراف اطلاعاتی و توانایی شان خواستیم و گفتیم که شرایط مشکل است بازگردید، ما ناچار شدیم این مساله را به عهده خودشان بگذاریم. گفتیم اگر کوچکترین حدسی دارید مختار هستید بازگردید و برای این شرایط آماده بودیم.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که در حوزه سیاست خارجی در برنامه هفتم توسعه سه بند اصلی که اولویت اصلی شما است کدام است کدام بند‌ها را قبول ندارید، گفت: اگر بخواهم سه اولویت اصلی برنامه هفتم که اهمیت دارد را بگویم تحکیم روابط خارجی بسیار مهم است. روابط متزلزل محدودیت و توقف در روابط خارجی مضر است. ما می‌خواهیم با کشور‌هایی مثل عراق، عمان، آذربایجان، عربستان و کویت رابطه داشته باشیم و باید ببینیم چه عواملی در تحکیم روابط با این کشور‌ها مهم است آن را تقویت کنیم.

وی افزود: نکته دوم این است رویکرد ما در سیاست خارجی اقتصاد محور است. دیپلماسی برای گذران روابط شیک فانتزی و وقت استراحت نیست. زمانی که صدراعظم آلمان به آسیای جنوب شرقی جهت تثبیت اشتغال داخلی سفر کرد. ما مسئله را به تعارف گذاشتیم. دیپلماسی ما در جهت منافع ما مثبت نبوده است. ما سیاست‌گذاری‌های درستی نداشتیم. به فرموده رهبر انقلاب اجرایی شدن برنامه‌ها میانگین ۲۵ درصد بوده است. حتما از سفیری که امضا می‌گیرم باید در راستای منافع ملی و منافع اقتصادی کشور جسارت و شجاعت داشته باشد. سفرای ما سرباز میدان خط مقدم هستند. آیا چیزی از روابط شیک و فانتزی درآمده است؟ ما باید تغییراتی ایجاد کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مسئله فلسطین نماد دیپلماسی جمهوری اسلامی است. یعنی ما می‌خواهیم مستقل باشیم. یعنی ما نمی‌خواهیم سرزمین ما در اختیار دیگران باشد. حضرت امام گفتند اسرائیل غده سرطانی است و دیگر تحمل این صحنه‌ها را نداریم. موضوع فلسطین تسلط بر غرب و امنیت منطقه است ما در مورد فلسطین از تمدن دیرینه ایران دفاع می‌کنیم ما برای تقویت اسلام باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم. آن‌هایی که فکر می‌کنند که از فلسطین دفاع می‌کنیم آگاهی ندارند ما از منافع امنیت ملی خودمان دفاع داریم.

وی افزود: من به برنامه هفتم نقد دارم. برنامه باید تغییرات اساسی کند. با پیچ مهره و کلنگ و بیل نمی‌شود برنامه را نوشت. ببینید در مورد مزار شریف چقدر می‌توان حرف زد، بنابراین برای اجرای برنامه باید برنامه‌ریزی درست داشت.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال کهبرای اجماع ملی در حوزه سیاست خارجی چه راه حلی وجود دارد گفت: به هیچ وجه در موضوعات کلان سیاست خارجی بدون اجماع خارجی نمی‌توان کار را پیش برد. سیاست خارجی بازی جناح‌ها و گروه‌ها نیست. سیاست خارجی موضوع وفاق ملی است و باید برنامه برای پیش برد اهداف آینده داشته باشید. این موضوعی است که چندین سال است که اجازه داده شده تا کاری انجام شود، اما به دلیل عدم اجماع ملی نتوانستیم به نتیجه برسانیم و این فاجعه است. ما، چون از نقیصه عدم اجماع رنج می‌بریم به هدف نرسیدیم.

پورمحمدی گفت: هنر دیپلماسی این است که می‌داند ماهیت تغییر می‌یابد. اگر همه را نمی‌توانی را به دست بیاوری همه را از دست نده. ماهیت اسرائیل و آمریکا تغییر نمی‌کند. اگر تغییر پیدا کرد باید از فرصت استفاده کرد. دیپلماسی نباید از فرصت‌ها غافل شود و باید یک گام به جلو برود. ما نباید یک نگاه بسته به یک ریل داشته باشیم. نگاه دیپلماسی این است که باید شکارچی لحظه باشد. ما باید از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم. ما یک جنگ بروکراسی و دیوان‌سالاری داریم. حتما باید در این جهت تلاش کنیم تا این بند‌ها را پاره کنیم و در چند موضوع داخلی اجماع ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر شما درباره این جمله که برجام چکی است که باید نقد شود، چیست: فرض بگیریم که چک بی محل است. آمریکا نشان داده که عهدشکن است. حرف من همان حرف قدیمی است. ما با قدرت و استفاده از همه ظرفیت‌ها و بهره برداری از هوش و جسارتی نباید در استفاده از فرصت‌ها دریغ کنیم. ما امروز در فضای خاصی هستیم. مردان هوشمند در میدان هستند در همه صحنه‌ها به ویژه صحنه‌های سخت برای تامین منافع ملی باید دفاع کنیم و حتی امکان دارد که شهادت برسیم. مرد هستیم و چک را نقد می‌کنیم و رها نمی‌کنیم. هنر این است که از امکانات خوب استفاده کنیم.

پورمحمدی گفت: ما باید جامعه را درگیر مسائل جدی و تصمیمات بزرگ کنیم تا به موفقیت برسیم. سیاست خارجی نیازمند اجماع ملی است. ما امروز نیازمند تحول در خارج و داخل هستیم. خصلت من این بوده که از ظرفیت‌های مثبت استفاده کنم. من در دولت‌های مختلف کار کردم و سعی می‌کنم از نقاط مثبت کارگزاران استفاده کنم. نیرو‌های برجسته داریم. برچسب نزنیم. جلوی تصمیمات را نگیریم. نیاز مردم را باید برآورده کنیم. راننده خوب را باید استفاده کنیم. چه اشکالی دارد که از وزیری که در خط سیاسی ما نیست استفاده کنیم. ما به جد نیاز به اجماع سازی داریم. فکر می‌کنم تجربه این کار را دارم. من از وزارت کشور این تجربه را دارم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اولویت را به منافع ملی دهیم. اگر اجماع سازی صورت دهیم ملت و نظام و رهبری و انقلاب برنده هستند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی