تیتر امروز

قهرمان‌پور: مذاکره با اروپا، جایگزین مذاکره با آمریکا نیست/ تمایل به تمدید مکانیسم ماشه در تهران، واشنگتن و اروپا وجود دارد/ متغیر بسیار مهم برای تل‌آویو، همراه ساختن واشنگتن برای حمله مجدد به تهران است/ ترامپ، نگران طولانی شدن جنگ دوم اسرائیل با ایران است
در گفتگوی دیدارنیوز با یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی مطرح شد

قهرمان‌پور: مذاکره با اروپا، جایگزین مذاکره با آمریکا نیست/ تمایل به تمدید مکانیسم ماشه در تهران، واشنگتن و اروپا وجود دارد/ متغیر بسیار مهم برای تل‌آویو، همراه ساختن واشنگتن برای حمله مجدد به تهران است/ ترامپ، نگران طولانی شدن جنگ دوم اسرائیل با ایران است

هم در تهران، هم در واشنگتن و هم در میان اردوگاه اروپایی‌ها، تمایل به تمدید مکانیسم ماشه به دلایل مختلف وجود دارد. حال اینکه آیا، چنین خواهد شد یا خیر، طبعا مذاکرات امروز(سه‌شنبه) ایران با تروئیکای...
مذاکره مستقیم با آمریکا ممنوع/ جنگ آینده اسرائیل با جمهوری اسلامی و حزب‌الله/ هجمه سنگین علیه بیانیه جبهه اصلاحات
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مذاکره مستقیم با آمریکا ممنوع/ جنگ آینده اسرائیل با جمهوری اسلامی و حزب‌الله/ هجمه سنگین علیه بیانیه جبهه اصلاحات

این صد و دهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
سرنوشت نسلی که از سر آرمان‌ها گذشت
ویژه برنامه تنگنا در گفت‌وگو با محمدجواد مظفر

سرنوشت نسلی که از سر آرمان‌ها گذشت

این قسمت از تنگنا بر خلاف روال معمول برنامه، بیش از آنکه به مرور کارنامه سیاسی مهمان برنامه اختصاص یابد تاریخچه راه‌اندازی یکی از نشریات متفاوت تاریخ مطبوعات ایران را از ایده تا انتشار مورد بررسی...
خبر جدید از متروی تهران

قیمت اتوبوس‌ چینی از زبان «زاکانی»؛ ۲۵۰ هزار یورو!/ «نمی‌دانم مافیا هست یا نیست»/ چرا محرمانه؟

علیرضا زاکانی، شهردار تهران که بابت افشای قرارداد پرسروصدای میلیارد یورویی با انتقادهای زیادی از طرف اعضای شورای شهر مواجه شده، می‌گوید که هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی ۲۵۰ هزار یورو برای شهردای تهران آب می‌خورد.

کد خبر: ۱۶۵۴۶۶
۱۲:۵۴ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

قیمت اتوبوس‌ و تاکسی برقی چینی از زبان «زاکانی»؛ ۲۵۰ هزار یورو!

دیدارنیوز: شهردار تهران گفت: شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت می‌کند.

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: عملیات عمرانی مسیر نعل‌اسبی شکل خط ۹ متروی تهران حد فاصل پارک چیتگر تا منطقه دولت‌آباد از امروز شروع شد.

وی ادامه داد: عملیات عمرانی خطوط ۸ و ۱۰ مترو نیز در سال ۱۴۰۲ شروع شد و به زودی عملیات عمرانی چهارمین خط مترو نیز شروع می‌شود.

به گفته شهردار تهران هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو سه هزار میلیارد تومان است.

زاکانی طول خط ۹ را ۴۰ کیلومتر و هزینه احداث آن را بیش از ۱۲۰ همت اعلام کرد.

وی زمان بهره‌برداری از خطوط ۴گانه جدید متروی تهران را ۴ تا ۵ سال از زمان شروع عملیات اجرایی برآورد کرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسی‌های برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تامین مالی پروژه را انجام می‌دهد و به واردات خودرو کاری ندارد. این اقدام مشابه کاری است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد. در مقطع احداث این خطوط یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تامین کرد.

زاکانی علت امنیتی و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را اینگونه توضیح داد: محرمانه به معنای محرمانی از جنبه طرف خارجی است. در دولت هم اعلام شد برای آسیب نخوردن قرارداد با چین، دستگاه‌های مسوول که در جریان جزییات هستند مسئله را مدیریت کنند.

مطلب مرتبط:

میرسلیم: قرارداد خرید اتوبوس جنبه امنیتی ندارد

وی هزینه تولید خودرو‌های چینی قرارداد شهرداری را بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های ایرانی دانست و ادامه داد: بخش‌های اصلی خودرو‌های خریداری شده از چین تماما خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و بر روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات در داخل ایران تولید می‌شود، سوار می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزان‌تر و کم زمان‌برتر است ضمن اینکه سه سال هم برای باز گرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت داریم.

زاکانی با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری، گفت: اصلا نمی‌دانم مافیا هست یا نیست، اما به شما توضیح می‌دهم قبل از سفر بنده به چین پیشنهادات و نامه‌های رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یوروی هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی داخلی داشت.

وی ادامه داد: مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار یورو بود، اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که آپشن‌های مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، به ازای هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۲۵۰ هزار یورو می‌رسد.

شهردار تهران افزود: در این قرارداد به ازای هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار یورو صرفه‌جویی شده است.

زاکانی یادآور شد: شهرداری تهران ۳۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ میلیارد تومان از شرکت‌های خودروساز داخلی خریداری کرد، اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحویل ندادند و کل اتوبوس و مینی‌بوس تحویلی به شهرداری به ۲۷۵۵ عدد کاهش یافت که ۵۰۰ عدد آن مینی‌بوس است. این تعداد از اتوبوس و مینی‌بوس‌ها به تدریج تا اوائل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران می‌شود.

وی گفت: شهرداری از شرکت‌های خودروسازی که یا قیمت بالایی می‌گفتند یا کیفیت پایینی ارائه می‌دادند، خرید نکرد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسری‌ها و جلو انداختن ۲ ساله تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
امروز سه‌شنبه ۰۴ شهريور
امروز سه‌شنبه ۰۴ شهريور
امروز سه‌شنبه ۰۴ شهريور
امروز سه‌شنبه ۰۴ شهريور