تیتر امروز

انتخابات آمریکا؛ فضانوردان ناسا هم رای دادند +عکس
ترامپ یا هریس در کاخ سفید (این گزارش بروز رسانی می‌شود)

انتخابات آمریکا؛ فضانوردان ناسا هم رای دادند +عکس

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه ۱۵ آبان) رسما آغاز شد و رقابت حساس و نزدیک بین کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزد‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه خواهد بود.
آیا ترامپ دوباره شورش می‌کند؟/ حمله قوی و پیچیده با کلاهک‌های قدرتمندتر/ خطر مکانیسم ماشه بیخ‌گوش تهران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آیا ترامپ دوباره شورش می‌کند؟/ حمله قوی و پیچیده با کلاهک‌های قدرتمندتر/ خطر مکانیسم ماشه بیخ‌گوش تهران

این چهل و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
عبدالرضا داوری: احمدی‌نژاد می‌خواهد یلتسین ایران باشد/ روسیه هیچ وقت حامی ما نبوده/بیشترین ترور دانشمندان هسته‌ای در دوران سعید جلیلی اتفاق افتاد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک فعال سیاسی

عبدالرضا داوری: احمدی‌نژاد می‌خواهد یلتسین ایران باشد/ روسیه هیچ وقت حامی ما نبوده/بیشترین ترور دانشمندان هسته‌ای در دوران سعید جلیلی اتفاق افتاد

جامعه پلاس در یکی دیگر از سلسله برنامه‌های خود به سراغ عبدالرضا داوری رفت او که این روز‌ها به عنوان فعال فضای مجازی شناخته می‌شود، عناوینی چون قائم مقام پیشین خبرگزاری ایرنا، مشاور رسانه‌ی محمود...
آمار سالانه منتشر شد

دنیای پرحادثه؛ یک میلیون نفر قربانی سوانح جاده‌ای

تصادفات رانندگی که در کشور‌های مختلف جهان رخ می‌دهد سالانه جان حدود ۱.۱۹ میلیون نفر را می‌گیرد و مصدومان زیادی نیز برجای می‌گذارد.

کد خبر: ۱۶۴۱۶۵
۰۹:۰۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

دنیای پرحادثه؛ یک میلیون نفر قربانی سوانح جاده‌ای

دیدارنیوز: از واژگونی اتوبوس‌های حامل دانش آموزان در اردو‌های مدارس تا تصادفات خودرو‌های شخصی در تعطیلات و تصادفات شهری، خطای انسانی مهمترین عامل تصادفات جاده‌ای اعلام می‌شود.

این خطا‌ها مواردی، چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی و به خصوص خستگی و خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می‌شود. با این وجود کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، امنیت جاده‌ها و کیفیت خودرو‌ها را نیز از مولفه ‎های مهم حوادث جاده‌ای برمی‌شمرند.

از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده‌ها و خودرو‌ها را بالا برد تا هر تصادف جاده‌ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۱۰ میلادی، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای با ۵ درصد کاهش به ۱.۱۹ میلیون نفر در سال رسیده است. با این حال، تصادفات جاده‌ای همچنان یک بحران ایمنی جهانی است که عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر افراد آسیب پذیر را تهدید می‌کند.

یکی از اقدامات معمولی که کشور‌ها برای کاهش تصادفات انجام می‌دهند، افزایش جریمه‌های رانندگی است که باعث می‌شود رانندگان در هنگام رانندگی احتیاط‌های بیشتری را در نظر بگیرند و در نهایت حوادث نیز کاهش یابد.

بنابر این گزارش، صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ ساله است.

دنیای پرحادثه؛ یک میلیون نفر قربانی سوانح جاده‌ای

همچنین ۹۲ درصد از تلفات جانی در جاده‌های جهان در کشور‌های با درآمد کم یا متوسط ​​رخ می‌دهد و این در حالی است که این کشور‌ها حدود ۶۰ درصد از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.

این گزارش همچنین می‌افزاید بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در میان افراد آسیب پذیر از جمله عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران است.

در همین حال بر اساس آمارها، بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر از صدمات غیر کشنده بر اثر تصادفات رنج می‌برند و بسیاری از آن‌ها دچار معلولیت می‌شوند.

صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای در عین حال خسارات اقتصادی قابل توجهی را برای افراد، خانواده‌های آن‌ها و به طور کلی ملت‌ها ایجاد می‌کند. این خسارات ناشی از هزینه‌های درمان و همچنین کاهش بهره‌وری برای کسانی است که بر اثر جراحات از کار افتاده‌اند و همچنین برای اعضای خانواده‌های آن‌ها که برای مراقبت از مصدومان نیاز به مرخصی از کار یا محل تحصیل دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

وضعیت اجتماعی و اقتصادی

بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور‌های کم درآمد و با درآمد متوسط ​​رخ می‌دهد. نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در منطقه آفریقایی WHO بالاترین و در منطقه اروپا کمترین میزان است. حتی در کشور‌های پردرآمد، افرادی که دارای پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی پایین ترند، بیشتر درگیر تصادفات ترافیکی جاده‌ای هستند.

سن

صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ ساله است. به علاوه دو سوم تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در بین افراد در سن کار (۱۸ تا ۵۹ سال) رخ می‌دهد.

جنسیت

مردان معمولاً ۳ برابر بیشتر از زنان در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند.

افزایش آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای در اتحادیه اروپا

آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ با ۴ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

در آلمان به ویژه آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نسبت به سال قبل افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۲ در آلمان ۲۷۸۲ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جانشان را از دست دادند که ۹ درصد بیشتر از سال قبل است.

کارشناسان می‌گویند کمترین میزان مرگ و میر در جاده‌ها در سال ۲۰۲۱ بود که به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلات عمومی، خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار کم رفت و آمد بودند.

به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا تصادفات رانندگی در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه به نسبت سال قبل از گسترش بیماری کرونا ۹ درصد کاهش داشته، اما آمار کشته شدگان به‌سرعت کم نمی‌شود. در سال ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا این هدف را ترسیم کرد که شمار کشته شدگان رانندگی تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش پیدا کند.

بیشترین کاهش تعداد کشته شدگان مربوط به دو کشور لیتوانی و لهستان است که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد بوده است. تلفات انسانی تصادفات در لهستان، اما همچنان بالاتر از حد متوسط اروپاست.

چگونه می‌توان از تصادفات رانندگی جلوگیری کرد؟

می‌توان از صدمات ناشی از تصادفات جاده جلوگیری کرد. دولت‌ها باید برای رسیدگی به ایمنی جاده‌ها به شیوه‌ای جامع اقدام کنند. این امر مستلزم مشارکت چندین بخش مانند حمل و نقل، پلیس، بهداشت و آموزش و همچنین بخش خصوصی و ... است. این امر نیاز به اقداماتی دارد که ایمنی جاده ها، وسایل نقلیه و همه افراد در جاده را مورد توجه قرار دهد.

دنیای پرحادثه؛ یک میلیون نفر قربانی سوانح جاده‌ای

مداخلات مؤثر شامل طراحی زیرساخت‌های ایمن‌تر و ترکیب ویژگی‌های ایمنی راه در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، بهبود ویژگی‌های ایمنی وسایل نقلیه، افزایش مراقبت‌های پس از تصادف، تنظیم و اجرای قوانین مربوط به خطرات کلیدی و افزایش آگاهی عمومی است.

راه‌های افزایش ایمنی

دولت‌ها می‌توانند بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی را با بالا بردن استاندارد‌های جاده‌ای، ایجاد قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ سازی و آموزش صحیح رانندگان از میان بردارند.

برخی از اقدامات در این زمینه عبارتند از:

- کاهش تخطی از سرعت مجاز با استفاده از افزایش آگاهی رانندگان، تشدید مجازات متخلفان، توسعه سیستم نظارت و کنترل

ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران با راهبرد‌های ارتقای نظام آموزش موتور سواران، ترویج استفاده از کلاه و لباس ایمنی، تجهیز موتورسیکلت‌ها به سیستم‌های خودکار تطبیق سرعت و تشدید مجازات متخلفان

- کاهش معضل خستگی رانندگان از طریق افزایش آگاهی، بهبود سیستم نظارت بر ساعات کار رانندگان حمل و نقل عمومی و توسعه و تجهیز استراحتگاه‌های بین راهی

- ارتقای ایمنی عابران پیاده

- بهبود وضعیت استفاده از کمربند ایمنی

- کاهش استعمال مواد مخدر، الکل و مواد محرک

- بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی

- ارتقای ایمنی وسایل نقلیه

- ارتقای سیستم خدمات امداد، نجات و فوریت‌های پزشکی

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی