تیتر امروز

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد
در دهمین برنامه دیدار اندیشه گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد

دیدار اندیشه در دهمین برنامه خود میزبان محمد حسن موحدی ساوجی، استاد دانشگاه و حوزه بود، او معتقد است: از کافران نیز نمی‌توان حق حیات، حق آزادی اندیشه، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت و تحصیل را سلب...
المپیک پاریس؛ حذف شمشیرباز ایران/ پرش دیدنی الفتی/ تمرین هانیه رستمیان +ویدیو
این گزارش بروز رسانی می‌شود

المپیک پاریس؛ حذف شمشیرباز ایران/ پرش دیدنی الفتی/ تمرین هانیه رستمیان +ویدیو

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از امروز (شنبه) رسما آغاز شده و نمایندگان پرامید ایران در چند رشته از جمله قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به میدان خواهند رفت و در تیراندازی هم هانیه...
انتقاد یک رسانه از هادی طحان نظیف

آقای سخنگو و املت انتخابات!

پس از اظهارات طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه تعداد بالای افراد تایید صلاحیت شده ادعای «خالص‌سازی» را زیر سوال می‌برد، یک رسانه به انتقاد از او پرداخت.

کد خبر: ۱۶۱۶۰۷
۰۸:۳۵ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲

آقای سخنگو! انتخابات بدون کاندیداهای متنوع، همان املت بدون گوجه است

دیدارنیوز: اظهارات اخیر هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت شدگان با انتقاد سایت عصر ایران روبرو شده است.

عصر ایران نوشت: «آقای هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در دفاع از عملکرد این شورا در بررسی صلاحیت‌ها گفته است: اعداد و ارقامی که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شاهد هستیم (وجود ۵۱ کاندیدا برای هر کرسی) ادعای خالص سازی را زیر سوال می‌برد.

به بهانه این سخن و فارغ از شرایط انتخابات پیش رو، "نظریه مثلث انتخابات" یا "املت انتخابات" را مطرح می‌کنیم.

هر انتخابات نیز سه ضلع اصلی دارد: "تعدد کاندیداها"، "تکثر فکری و سیاسی کاندیداها" و "شرایط عادلانه رقابت".

طحان نظیف به درستی به ضلع اول اشاره و بر تعدد کاندیدا‌ها تاکید کرده است. بدیهی است در حوزه انتخابیه‌ای با یک کرسی، نمی‌توان با یک نامزد، رأی گیری کرد و نام آن را انتخابات گذاشت.

اما تعداد بالای کاندیداها، برای یک انتخابات، هر چند لازم است، ولی کافی نیست. مردم باید در بین کاندیدا‌های پرشماری که در دسترس دارند، افراد همسوی فکری و سیاسی خود را بیابند. هزار کاندیدا هم برای یک کرسی وجود داشته باشد، ولی هر هزار نفرشان شبیه هم باشند، ضلع تکثر فکری و سیاسی شکل نمی‌گیرد. کثرت عددی با تکثر فکری و سیاسی معنی دار می‌شود.

ضلع سوم نیز فضای عادلانه رقابت است که شامل عدالت در بررسی صلاحیت ها، عدالت در برخورداری از امکانات عمومی، عدالت قضایی در مواجهه با تخریب ها، بی طرفی و سلامت برگزار کنندگان و ناظران و تمکین آن‌ها به نتیجه واقعی آراست.

از سه ضلع فوق، تنها یک ضلع که به کاندیدا شماری مربوط می‌شود، توسط برگزار کنندگان قابل اعلام و اثبات است و دو ضلع دیگر یعنی تکثر فکری و سیاسی کاندیدا‌ها و شرایط عادلانه رقابت، توسط وجدان جمعی ارزیابی می‌شود و مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

این که برگزار کننده انتخابات بگوید "زمینه مشارکت برای همه اشخاص و گروه‌های سیاسی فراهم است" یا بر بی طرفی خود در روند انتخابات تاکید کند، کفایت نمی‌کند و باید مردم در عمل چنین چیزی ببینند و اقناع عمومی شکل بگیرد.

در یک بیان تمثیلی، انتخابات مانند یک املت است. همان طور که املت سه ماده اولیه برای تهیه دارد (روغن، گوجه فرنگی و تخم مرغ)، انتخابات هم سه لازمه پیش گفته را دارد.

اگر برای پختن یک املت، گوجه نداشته باشیم، نمی‌توانیم با افزودن بر تعداد تخم مرغ ها، فقدان گوجه را جبران کنیم. در انتخابات نیز نمی‌توان به عنوان مثال، فقدان تکثر فکری و سیاسی کاندیدا‌ها را افزایش تعداد کاندیدا‌ها جبران کرد.

وقتی گوجه نباشد، هر چقدر هم تخم مرغ به ماهیتابه بیفزاییم، به املت نمی‌رسیم و حداکثر می‌توانیم به نیمرو برسیم که غذای دیگری است و نمی‌توان آن را به جای املت، روی میز گذاشت.»

مطلب مرتبط:

ادعای «خالص‌سازی» زیر سوال رفت!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی