سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران روز گذشته (دوشنبه) اظهاراتی درباره حجاب زنان، صاحب داشتن(!) یا نداشتن آنها مطرح کرده که پرسشهایی را به وجود آورده است.
دیدارنیوز: بخشی از دختران در جامعه ما به هر دلیل ازدواج نکردهاند یا ازدواج کرده و صاحبِ صاحب شدهاند، اما پس از آن جدا شدهاند یا طرف درگذشته صاحب آنان کیست؟ اگر بحث تملک و تعلق است چرا میگوییم همسر؟
«زنِ باحجاب صاحب دارد و صاحبش هم شوهرش است. اما خانم بیحجاب وِل و رها است. یعنی معلوم نیست، متعلق به چه کسی است؟ متعلق به شوهرش است؟ متعلق به نامحرم است یا متعلق به چه کسی است؟»
دربارۀ این سخن حجتالاسلام سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران سؤالاتی ۱۰ گانه را میتوان طرح کرد و انتظار داشت به اقتضای لباسی که بر تن دارند و انتساب به یک تشکل مذهبی و سیاسی پرسابقه و تبعات ابهامات این گزاره پاسخ و توضیح دهند:
۱. اگر شوهر صاحب زن است تکلیف شوهرانی که با پوشش همسران و به تعبیر آقای اکرمی متعلقاتشان مشکلی ندارند چیست؟ در این حالت نظر شوهر مهم است یا مأمور گشت ارشاد؟ به بیان روشنتر از شوهر خود باید تبعیت کند یا از پلیس؟
۲. اگر هر زنی اعم از با حجاب یا بیحجاب با کمحجاب یا شلحجاب صاحبی دارد آیا در گام بعدی قرار است مانند طالبان رفتوآمد زنان را مقید به همراهی مردان کنند یا چنین قراری نیست، ولی ایشان چنین امری را میپسندند؟
۳. بخش قابل توجهی از دختران در جامعه ما به هر دلیل ازدواج نکردهاند یا ازدواج کرده و صاحبِ صاحب شده بودند، اما پس از آن جدا شدهاند. صاحب فعلی آنان کیست؟ (چون از ایشان میپرسیم ناگزیر از ادبیات آقای اکرمی استفاده میکنیم). مهمتر این که اگر بحث تملک و تعلق است چرا میگوییم همسر؟ یعنی همان گونه که ملکی خریداری میشود کسی بدن دیگری را از آن خود میکند یا شراکتی را پایه میگذارند و بنیادی را بنا مینهند؟
۴. قرآن کریم تنها برای برخی زنان تعبیر «مایملک» را به کار برده و مقصود تنها زنان کنیز بوده که در جنگها به اسارت گرفته شوند. آیا نگاه مایملکی آقای اکرمی بر این پایه است؟ در این صورت حکم واجب نبودن پوشاندن مو بر کنیزان چه میشود؟
۵. امام خمینی سخنان مشهور خود دربارۀ زنان را با این جمله شروع کرد: از دامن زن مرد به معراج میرود. گزاره ایشان چه نسبتی با سخن رهبر فقید انقلاب و ادبیات ایشان دارد؟
۶. در نگاه سنتی زنان یک مسیر مشخص را باید طی کنند. اول دختر اکبر آقا بعد زن اصغر آقا و در مرحله سوم مادر علی آقا. ابتدا با پدر و بعد با شوهر و سپس با فرزند تعریف میشوند. قریب ۱۰۰ سال قبل، اما برای زنان ایران شناسنامه مستقل صادر شد. نظر آقای اکرمی دربارۀ صدور شناسنامه مستقل برای زنان چیست؟
۷. اصول گرایی سنتی نگاه تملکی تعلقی دارد و نواصول گرایان نگاه یونیفورمی و سیاسی. نظر ایشان دیدگاه شخصی است یا در تشکل متبوع این گزینه انتخاب شده است و در انتخابات اسفند هم بر این اساس فعالیت خواهند کرد؟
۸. ویژگی جامعه سنتی مورد نظر آقای اکرمی تنها این نبود که زنان در جامعه حضور نداشتند. هملباسان اکرمی هم کاری به سیاست و قدرت نداشتند و در مسجد بودند. آیا تنها در تعلق زنان به مردان نگاه به قبل دارند یا روحانیون را هم به شکل گذشته ترجیح میدهند؟
۹. اگر مشکل اصلی زنانی است که شوهر ندارند - چه ازدواج کرده باشند و چه شوهران شان مرده یا جدا شده باشند- در این حالت تکلیف خانمهای متاهل، اما بیحجاب چه میشود؟
۱۰. زنان باحجابی که شوهر ندارند یا شوهر دارند، اما شوهر را صاحب خود نمیدانند یا زنان بیحجابی که شوهر دارند در کجای نظریه استاد جای میگیرند؟