تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

فن در لاین؛ دبیرکل جدید ناتو؟

اورزولا فن در لاین، رئیس ۶۴ سالۀ کمیسیون اتحادیه اروپا و وزیر دفاع پیشین آلمان قصد دارد دبیرکل جدید ناتو شود؛ این خبری بود که از سوی روزنامه «سان» بریتانیا به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام شد.

کد خبر: ۱۴۷۴۲۰
۱۱:۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

فن در لاین؛ دبیرکل جدید ناتو؟

دیدارنیوز: دوره ریاست ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید و «سان» می‌نویسد که شماری از کشور‌های عضو ناتو پیشنهاد داده‌اند خانم فن در لاین ریاست این ائتلاف نظامی را بر عهده بگیرد.

ینس استولتنبرگ که پیش‌تر نخست‌وزیر نروژ بود، از اکتبر ۲۰۱۴ میلادی ریاست بر ناتو را برعهده دارد و پس از سه بار تمدید ماموریت، در مجموع نزدیک به ۹ سال است که به عنوان دبیرکل ناتو فعالیت می‌کند.

برای پست دبیرکل ناتو، هیچ انتخابات رسمی برگزار نمی‌شود و ۳۰ کشور عضو این ائتلاف غربی، بطور خصوصی و از مسیر اجماع رهبر جدید را انتخاب خواهند کرد.

«سان» می‌نویسد که واشنگتن به عنوان قویترین عضو ناتو که نفوذ بالایی بر دیگر اعضای این ائتلاف دارد، معمولا هیچ نامزدی را از آمریکا برای ریاست بر ناتو معرفی نمی‌کند؛ اما همواره در نهایی شدن این تصمیم که چه کسی رئیس این سازمان شود، نقش تعیین کننده‌ای دارد.

فن در لاین؛ دبیرکل جدید ناتو؟

این روزنامه بریتانیایی همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک خود مدعی است که لندن با ریاست خانم فن در لاین بر ناتو (به دلیل عملکرد ضعیفش در دوران وزارت بر نیرو‌های مسلح آلمان) مخالف است و احتمالا نامزدی او را وتو خواهد کرد.

کریستیا فریلند، وزیر دارایی کانادا که مادرش اوکراینی است از دیگر نامزد‌های احتمالی این پست خواهد بود؛ اما از آنجا که کانادا تا کنون به تعهد خود در قبال ناتو یعنی صرف دو درصد تولید ناخالص داخلی خود در موضوعات دفاعی عمل نکرده، بعید است خانم فریلند بتواند به دبیرکلی ناتو برسد.

روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» نیز از آغاز رایزنی‌های پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا برای جانشینی استولتنبرگ خبر داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی