تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

انفجار در نزدیکی هتل چینی‌ها در کابل؛ ۳ کشته و ۱۸ زخمی

در انفجار امروز دوشنبه در محله تجاری «شهر نو» کابل و نزدیکی هتل مورد استفاده بازرگانان چینی، دست‌کم ۳ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

کد خبر: ۱۴۱۸۵۶
۱۹:۱۳ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱

انفجار در منطقه تجاری کابل؛ ۳ کشته و ۱۸ زخمی

دیدارنیوز: انفجار مهیبی که نیمروز دوشنبه کابل، پایتخت افغانستان را لرزاند، دست‌کم ۳ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت.

بنا بر گزارش شاهدان، در پی این انفجار که در محلۀ تجاری «شهر نو» و نزدیکی هتلی روی داد که عمدتا مورد استفاده بازرگانان چینی بود، صدای تیراندازی نیز شنیده شده است.

در حالی که مقامات «امارت اسلامی» می‌گویند سه کشتۀ این حادثه در واقع مهاجمان بودند و هیچ تلفات دیگری برجای نمانده، مرکز اورژانس شهر در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد که در مجموع ۲۱ نفر به «شفاخانه» منتقل شدند که ۳ نفر از آن‌ها در راه جان باخته‌اند.

هتل لونگان که در قلب این حادثه قرار داشته، یک مجتمع چند طبقه است که عمدتا از سوی چینی‌هایی اجاره می‌شود که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، به تعداد فزاینده‌ای به افغانستان سفر می‌کنند.

اگرچه پکن به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما چین که ۷۶ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، یکی از معدود کشور‌هایی است که حضور دیپلماتیک خود را در آنجا حفظ کرده است.

سایۀ اقلیت اویغور

پکن در کنار مراودات تجاری با افغانستان، همواره از این موضوع نگران است که این کشور به پایگاهی برای جدایی‌طلبان اقلیت اویغور در استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ» تبدیل شود که از لحاظ جغرافیایی در غربی‌ترین نقطۀ چین و در فاصله نه‌چندان دور از مرز افغانستان واقع است.

طالبان قول داده که افغانستان به پایگاه شبه‌نظامیان اویغور تبدیل نشود و در مقابل نیز چین به آن‌ها حمایت‌های اقتصادی لازم و سرمایه‌گذاری برای بازسازی کشور را ارائه می‌کند.

طالبان همچنین امیدوار است به کمک چین بتواند از یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان که در این کشور مستقر است بهره برداری کند؛ پروژه‌ای که در جبران کمبود شدید نقدینگی این کشور و مقابله با تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی نقش مهمی خواهد داشت.

این اولین بار نیست که خارجی‌های مقیم افغانستان هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند. در دوم دسامبر نیز یک افسر امنیتی در جریان تیراندازی به سمت سفارت پاکستان در کابل زخمی شد و داعش افغانستان مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

در ۵ سپتامبر نیز بار دیگر در پی حمله نیرو‌های داعش افغانستان، دو نفر از کارمندان سفارت روسیه در کابل و چهار افغان در نزدیکی ساختمان سفارت کشته شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی