تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

شکوری‌راد: رفتار امروز مردم، نتیجه رفتار بخشی از حاکمیت است

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات با بیان اینکه قوه قضائیه طرف مناسبی برای گفتگو‌های سیاسی نیست، گفت: رفتار امروز مردم، نتیجه رفتار بخشی از حاکمیت است.

کد خبر: ۱۳۹۷۶۶
۰۹:۰۸ - ۱۳ آبان ۱۴۰۱

شکوری‌راد: رفتار امروز مردم، نتیجه رفتار بخشی از حاکمیت است

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در شرایط کنونی که جامعه دچار التهاب و فضای هیجانی است، به نظر من زمان مناسبی برای آغاز گفتگو نیست؛ چراکه مباحث به عمق نمی‌رود. با این حال نظرم این نیست که گفت‌وگویی صورت نگیرد. بستر گفت‌وگویی که بخواهد شکل بگیرد، هم مهم است. اینکه در کجا و چگونه و چه افرادی قرار است این گفتگو را انجام دهند هم اهمیت دارد.

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات، درباره بحث «گفتگو» که این روز‌ها مطرح شده است، در پاسخ به این سوال که گفتگو بین حاکمیت و احزاب دارای چه پیش‌نیاز‌ها و ضرورت‌هایی است، گفت: گفتگو نیاز به لوازمی دارد تا بتواند به نتیجه برسد. اولین مورد این است که دو طرفی که خواستار گفتگو هستند، آمادگی پذیرش حرف حق را داشته باشند. در حقیقت کسانی که آمادگی پذیرش حرف حق و نظرات دیگری را ندارند، گفت‌وگوکننده‌های خوبی نبوده و گفتگو کردن با آنان به نتیجه نمی‌رسد؛ بنابراین اگر این لازمه در هر دو طرف وجود داشته باشد، گفتگو انجام می‌شود و ممکن است به نتیجه هم برسد.

وی افزود: بنابراین قبل از شکل‌گیری گفتگو، دو طرف باید نشان دهند که آمادگی پذیرش نظری غیر از نظر خود را دارند. در شرایط کنونی که جامعه دچار التهاب و فضای هیجانی است، به نظر من زمان مناسبی برای آغاز گفتگو نیست؛ چراکه مباحث به عمق نمی‌رود. با این حال نظرم این نیست که گفت‌وگویی صورت نگیرد. بستر گفت‌وگویی که بخواهد شکل بگیرد، هم مهم است. اینکه در کجا و چگونه و چه افرادی قرار است این گفتگو را انجام دهند هم اهمیت دارد.

شکوری‌راد ادامه داد: گفتگو نیاز به بستری دارد که در آن حداقلی از اعتماد وجود داشته باشد. به رسمیت شناختن اختلاف نظر، گام اول گفتگو است و فراهم شدن اعتماد حداقلی، گام بعدی است. اگر این اعتماد حداقلی به وجود نیاید، اصلا گفتگو آغاز نخواهد شد.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که اعتماد حداقلی چه شکلی به دست می‌آید، گفت: اعتماد حداقلی این است که پیشینه دروغ و خلف وعده نباید در حدی باشد که اساسا دو طرف رغبتی برای انجام گفتگو نداشته باشند و اگر چنین پیشینه‌ای وجود دارد، پذیرفته شده و وعده عدم تکرار داده شود. رغبت به گفتگو در افراد زمانی ایجاد می‌شود که پیش‌زمینه‌ها خیلی خراب نباشد یا به نوعی ترمیم شده باشد. این را بگویم که این نوع گفتگو با مذاکره‌ای که کشور‌های مختلف انجام می‌دهند، فرق می‌کند. این گفتگو در حقیقت به منظور احصاء موارد اختلاف و کم کردن دامنه آن و در نهایت ایجاد همگرایی است و نه لزوما عقد یک قرارداد. طبیعتا اگر گفتگو به منظور همگرایی باشد، کار سخت‌تر است از گفتگو برای عقد یک قرارداد. این گفتگو برای انجام مفاهمه و تعامل سازنده است نه دستیابى به یک متن برای امضای قرارداد.

سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که درصد بالایی از مردم به احزاب و جریانات سیاسی اعتماد ندارند و معتقدند این احزاب خود بخشی از حاکمیت هستند. احزاب چه نقشی باید ایفا کنند تا زمینه گفت‌وگوی ملی فراهم و مردم هم به آنان اعتماد کنند، گفت: بحران جاری در کشور حاصل دو فرایند است، یکى آن که سازمان‌یابی توسط حاکمیت محدود و سرکوب شده است. اجازه رشد فرهنگ سازمان‌یافتگی، یعنی نهاد‌های مردم‌نهاد، تشکل‌های صنفی یا سندیکا‌ها و در نهایت احزاب، داده نشده است و برخی بخش‌های سازمان یافته مردمی نیز دچار محدودیت و فشار شده‌اند. اکنون سازمان‌یافتگی در ایران در حداقل خودش است و بخشی از حاکمیت مانع رشد و گسترش فرهنگ آن بوده و نگذاشته است تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود؛ لذا قاطبه مردم از سازمان‌یافتگی پرهیز می‌کنند. بطور مشخص احزاب که بخشی از این سازمان‌یافتگی و نهاد‌های حد واسط حاکمیت و جامعه هستند، به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده و مؤثر نیستند.

وی افزود: در حال حاضر احزاب، جامعه را که به مرز اعتراض رسیده‌اند، نمایندگی نمی‌کنند. جامعه قدرتمند که می‌تواند از طریق احزاب به ایجاد و تشکیل دولت توانمند و کارآمد کمک کند، شکل نگرفته است و به همین دلیل است که ما فاقد دولت توانمند هستیم. قدرت زمانی در جامعه شکل می‌گیرد که احزاب بزرگ شکل بگیرند و انتخابات آزاد برگزار شود. اما چون این فرایند‌ها شکل نگرفته و مردم نمایندگی نمی‌شوند، ناگزیر خودشان به خیابان سرازیر شده و در خیابان حرف خودشان را شعار می‌دهند؛ بنابراین این رفتار مردم در نتیجه رفتار بخشی از حاکمیت است.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که بحث گفتگو از طرف آقای اژه‌ای اعلام شد آیا می‌توان آن را به کل حاکمیت تعمیم داد یا از طرف یک بخشی از حاکمیت مطرح شده است، گفت: مشکل این است که قوه قضائیه طرف گفتگو براى حل منازعات سیاسى نیست. رفتار قضایی باید فاقد جهت‌گیرى سیاسى بوده، فقط قانون ملاک آن باشد. ولى وقتی حرف‌هایی که مسئولین قضایی کشور مى‌زنند را تحلیل محتوا کنید، می‌بینید که این حرف‌ها بیشتر واجد اعمال سیاست است. درحالی که باید بیشترین دغدغه و توجه نهاد قضایی به اجرای قانون باشد؛ بنابراین به نظر من قوه قضائیه طرف مناسبی برای گفت‌وگوی سیاسی نیست. البته برای اصلاح عملکرد خودش می‌توان با آن گفتگو کرد.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که اگر اکنون گفتگو شکل بگیرد به نتیجه خواهد رسید یا خیر، گفت: به هر حال گفتگو بهترین راه برای حل مناقشات و منازعات است یعنی نباید ما از انجام آن سرباز بزنیم، زیرا ممکن است پس از امتناع از گفتگو شرایط سخت‌تر و غیرقابل پیش‌بینی شود؛ بنابراین باید از گفتگو استقبال کنیم تا کار به رویارویی بیشتر کشیده نشود. با این حال عاملیت اصلی برای انجام گفتگو در دست حاکمیت است. چون قدرت در دست آن‌هاست. حاکمیت است که می‌تواند صحنه گفتگو را تدارک دیده و امنیت لازم را برای گفت‌وگوی آزاد و سازنده فراهم کند، اما متاسفانه برخی صاحبان قدرت معمولا ترجیح می‌دهند از زور خود استفاده کنند و نه از درایت و تدبیر.

وی افزود: متأسفانه این تلقی در جامعه وجود دارد که برگزاری مناظره‌ها و احتمالا گفتگو‌ها با هدف شناخت و حل ریشه بحران جاری نیست و صرف عبور از بحران هدف است و خر از پل بگذرد، دوباره همان آش و همان کاسه خواهد بود. حاکمیت باید ابتدا فکری برای این سوءظن موجود بکند و با پذیرش خطاهاى آشکار گذشته و رفع سوء اثر آنها، کسب اعتماد کند. در چنین حالتى گفت‌وگوى سازنده شکل خواهد گرفت.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی