تیتر امروز

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز

این صد و سی و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...

چرا دولت تمایلی به واردات خودروهای گران‌قیمت ندارد؟

تصمیمات عجیب و غریب در بازار خودروی کشور سال‌هاست که مردم را گرفتار کرده و حتی انتقاد شدید نمایندگان مجلس از کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و فشار برای واردات خودرو هم نتوانسته تا این بازار پرطرفدار کمی تکان بخورد. در این میان، وزیر صمت می‌گوید واردات خودرو‌های بالای ۲۰ هزار دلار موجب افزایش شکاف طبقاتی، تجمل‌گرایی و ارزبری حداکثری می‌شود، اما ظاهرا مشکلی با واردات خودرو‌های چینی با قیمت‌های بیش از ۱ میلیارد و ۱.۵ میلیارد و عملا بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار ندارد!

کد خبر: ۱۳۷۹۳۵
۱۹:۵۴ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱

چرا دولت تمایلی به واردات خودروهای گران‌قیمت ندارد؟

دیدارنیوز: طبق اظهارات وزیر صمت، واردات خودرو‌های گران با قیمت بالای ۲۰ هزار یورو موجب افزایش شکاف طبقاتی، تجمل‌گرایی و ارزبری حداکثری از کشور می‌شود.

دیجیاتو نوشت: با اعلام وزیر صمت، واردات خودرو‌های گران با قیمت بالای ۲۰ هزار یورو تنها موجب افزایش شکاف طبقاتی، تجمل‌گرایی، گسترش فخرفروشی قشر مرفه و در نهایت ارزبری حداکثری از کشور می‌شود. دلیل ممنوعیت واردات خودرو‌های گران قیمت نیز پیشگیری از این شرایط است، اما عجیب آنکه برخی از خودرو‌های چینی موجود در کشور با قیمت‌های بیش از ۱ میلیارد و ۱.۵ میلیارد، عملا بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت دارند و به خودی خود می‌توانند مصداقی از شکاف طبقاتی و فخر فروشی قشر مرفه تلقی شوند!

آیین‌نامه واردات خودرو اوایل شهریور به امضا رسیده و طبق بند‌های آن، دو دسته خودرو وارد بازار می‌شوند. تمرکز اصلی دولت روی ورود خودرو‌های اقتصادی با سقف قیمت ۱۰ هزار دلار است، به طوری که مشوق‌های متعددی برای این منظور لحاظ شده است. دسته دوم به خودرو‌های گران‌تر با سقف قیمت ۲۰ هزار دلار اشاره می‌کند. اما تلاش برای عرضه خودرو‌های گران‌تر مجاز نیست و با اهداف و رسالت اصلی واردات خودرو تناقض دارد.

حداکثر قیمت خودرو‌های وارداتی حدود ۲۰ هزار یورو اعلام شده، چون اکثریت جامعه توان خرید خودرو‌های گران‌تر را ندارند. واردات خودرو‌های بالای ۲۰ هزار یورو تنها موجب افزایش شکاف طبقاتی و تجمل‌گرایی می‌شود و با هدف اصلی دولت سیزدهم، یعنی تحقق جامعه‌ای با کمترین اختلاف طبقاتی در تضاد است.

هم‌راستا با فرامین ۸گانه رئیس‌جمهور، واردات خودرو باید به نحوی صورت گیرد که اکثریت اقشار جامعه بتوانند از مزایای این فرایند بهره‌مند شوند. با توجه به از دور خارج شدن و حذف خودرو‌های ارزان‌قیمت از بازار، ورود خودرو‌های اقتصادی یک نیاز ضروری به شمار می‌آید تا بدین‌وسیله، وضعیت بازار با افزایش تعادل میان عرضه و تقاضا بهبود یابد.

اما فارغ از این توضیحات نه چندان قانع کننده، ممنوعیت واردات خودرو‌های گران قیمت و تعیین سقف واردات، همچنین یک راهکار مؤثر برای جلوگیری از خروج بی‌رویه ارز از کشور است و در واقع دلیل اصلی دولت قبلی برای اعلام ممنوعیت واردات نیز همین موضوع محسوب می‌شود. واردات خودرو با ارزبری بسیار بالایی همراه بوده که تأثیر مستقیمی روی افزایش رکود در کشور دارد.

گذشته نشان می‌دهد که ورود خودرو به صورت شخصی و بدون داشتن نمایندگی در نهایت مشکلات فراوانی را برای خریداران به وجود می‌آورد؛ بنابراین ایجاد نمایندگی برای اشخاص حقوقی یکی از شروط اصلی آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو محسوب می‌شود. به بیان بهتر، واردکننده موظف به ایجاد نمایندگی و خدمات پس از فروش برای خودرو‌های وارداتی است.

ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۲۴ آذر
امروز دوشنبه ۲۴ آذر
امروز دوشنبه ۲۴ آذر
امروز دوشنبه ۲۴ آذر