
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین درباره مساله حجاب و برخوردهای تند برخیها با زنان در جامعه گفت: ما باید به شدت از دو قطبی شدن جامعه پرهیز کنیم، یعنی برای مثال اینکه بگوییم باحجابها یک طرف و بدحجابها یک طرف هستند، اولا اینکه نباید به بدحجابها بی حجاب بگوییم، ثانیا این بدحجابها نیز اغلبشان دلهایی مانند باحجابها دارند، فکر نکنید اینها معاند و کافر هستند. اینها را مقابل خود قرار ندهیم، قرآن این اجازه را به ما نمیدهد، دین به ما اجازه این رفتار را نمیدهد.
دیدارنیوز: نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدا میخواست ادامه دادن حاکمیت پیغمبر و استمرار ولایت، حکومت، امامت و نبوت را به عهده امیرالمومنین بگذارد، و اگر این مأموریت انجام نمیشد دین در تاریخ بایگانی میشد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر دیروز پنجشنبه در کارگاه سبک زندگی عفیفانه ویژه معلمان و مربیان تربیتی که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، با تبریک دهه ولایت و کرامت، اظهار کرد: پیشاپیش عید سعید غدیر را نیز تبریک میگویم، این مناسبت عیدالله اکبر برای مسلمان هاست. آنچه در غدیر اتفاق افتاد مأموریتی است که هر مسلمان در هر کجای دنیا وظیفه دارد این مأموریت را انجام دهد؛ این مأموریتی است که رسول خدا آن را بر عهده ما گذاشته است.
وی ادامه داد: زمانی که خداوند در آیه ۶۷ سوره مائده به پیغمبر ما دستور داد «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»، یعنی آن مأموریتی را که خدا به تو داده به انجام برسان، اگر این مأموریت را به انجام نرسانی هیچ کاری برای خدا نکرده ای، خدا تو را از گرفتاریها و شر و بدیها حفظ میکند. خداوند این را زمانی به رسول خدا فرموده که ایشان ۲۳ سال از ماموریتشان را سپری کرده بودند، جنگ ها، نقشه ها، توطئه ها، گرسنگی ها، سختیها و تحریمها را سپری کرده بودند و سال آخر عمرشان بود.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا میخواست ادامه دادن حاکمیت پیغمبر و استمرار ولایت، حکومت، امامت و نبوت را به عهده امیرالمومنین بگذارد، و اگر این مأموریت انجام نمیشد دین در تاریخ بایگانی میشد، اما به برکت این اقدام رسول گرامی اسلام دین ثبات و استمرار پیدا کرد. پیغمبر آمد غدیرخم را به پا کرد و امیرالمومنین (ع) را به عنوان جانشین معرفی کرد و فرمود «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه».
نماینده، ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیامبر با هنرمندی تمام این صحنه را به وجود آورد و در سخنرانی بسیار طولانی خود همه مسائل دین را برای مردم بازگو کرد، اینجا رسول خدا یک بار مسائل دین را برای مردم بازگو کرد، امیرالمومنین (ع) نیز در وصیت نامه آخرینشان یک دور همه دین را به طور خلاصه یادآوری کردند.
رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: پیامبر وقتی همه مطالب را در غدیر خم بیان کرد در نهایت فرمود «هل بلَّغتُ؟» یعنی آیا من رسالتم را انجام دادم، آیا شنیدید و فهمیدید من چه گفتم؟ مردم نیز اظهار کردند بله یارسول الله، فهمیدیم.
نماینده، ولی فقیه در استان قزوین افزود: در آیه ۶۷ سوره مائده دو بار واژه تبلیغ به کار رفته است، حضرت محمد (ص) نیز دو بار این واژه را به کار بردند و فرمودند «بلَّغتُ؟» و در ادامه نیز فرمودند هر کس آن را فهمید مطلب من را به غایبین برساند، پدران و مادران نیز این را به فرزندان برسانند، این به معنای استمرار مسئله ولایت در طول تاریخ است، یعنی یکی از رسالتهای مهم پدران و مادران این است که با حوصله به فرزندان خود موضوع ولایت را تفهیم کنند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: برخی فرقهها آمدند معنای ولایت را چیز دیگری بیان کرده و گفته اند ولایت به معنای دوست داشتن است، یکی از علمای اهل سنت که بسیار مطالعه کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که باید ولایت امیرالمومنین (ع) را بپذیرد، میگوید من به این نتیجه رسیدم که معنای ولایت صرفا دوست داشتن نیست بلکه همان جانشینی و امامت و خلافت است، آیا پیامبر افرادی که مسیری طولانی را طی کرده بودند را برگرداند و منتظر ماند تا افراد دیگر به غدیر برسند تا صرفاً بگوید هر کس من را دوست دارد علی را دوست بدارد؟ طبیعتاً این گونه نیست.
رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: زمانی که پیامبر مأموریت خود را انجام داد خدا چطور این ماموریت را تحویل گرفت و چه نمرهای به حضرت داد؟ خداوند فرمود «الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْن»، در این آیه خداوند فرموده امروز کافران از دین شما ناامید شدند پس از آنها بیمناک نباشید و از من بترسید. وقتی پیامبر چراغ راه را خاموش نمیکند طبیعی است که کفار از دین اسلام مایوس میشوند، صرفاً دوستی که دین را کامل نمیکند، بلکه ولایت و امامت است که دین را کامل میکند و اکمال دین را به ارمغان میآورد، اسلام با این شرایط به عنوان دین مورد پسند خدای متعال مطرح میشود.
نماینده، ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: ۲۱ تیر سالروز شهادت مظلومانه پاسداران حریم عفاف و حجاب توسط رضاخان بود، مبارزه رضاخان در حوزه عفاف و حجاب، صرفا به دلیل حساسیتش روی چادر و روسری نبود، برای این بود که پرچم حمایت از حق، قرآن، ولایت علی و اولاد او و نشان نبوت و رسالت را از جامعه بگیرد، او میخواست این پرچم را پایین بیاورد نه اینکه فقط حجاب را جابجا کند.
وی تصریح کرد: قرآن دو گروه را مقابل هم قرار میدهد، یک گروه این است که یک عدهای را میگوید که هم و غم آنها این است که چراغ دین روشن بماند، اینها اگر در خیابان هم ببینند جایی دارد به دین آسیب میرسد حساسیت نشان میدهند، اما یک عده هم تمام تلاششان این است که دین را خاموش کنند، خدا فرمود «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» یعنی میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گرچه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید، گویا خدا به ما میگوید آیا شما اهلیت و آمادگی دارید که برای روشن ماندن دین خدا فعالیت کنید؟ ما هم لبیک میگوییم.
رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خدا در مورد یک گروه دیگر میفرماید «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» یعنی آنهایی که میخواهند شعائر الهی برجسته باشد، این از صفات دلهای باتقواست، چادر و روسری شعائر الهی هستند، اذان مساجد، نمازهای جماعت، جمعه، عیدفطر و قربان، شبکههای صداوسیما وقتی حقایق دینی را نشان میدهند، راهپیمایی اربعین، عاشورا شعائر الهی است، روزه و رمضان و قدر نیز شعائر الهی هستند.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: آزمایشگاهی که میتوان طبق آن فهمید که ما اهل تقوا هستیم یا خیر، همین جاست، آنهایی که انگیزه برای برجسته سازی شعائر الهی دارند، خدا میگوید اینها در جان و قلبشان تقوا نفوذ کرده است، یعنی اینها آدمهای عاقل و با ارادهای هستند، دانای توانا هستند، آنها که شعائر الهی را مهم میبینند، حقیقت تقوا را چشیده اند، هم در اندیشه دانا بوده و هم در اراده توانا هستند، اینها انسانهای مستقل و باکرامتی هستند.
وی ادامه داد: در مقابل اینها خداوند فرمود که «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» یعنی کسانی که دوست دارند زشتکاری در میان مومنین که ایمان آورده اند شیوع پیدا کند برای آنان در دنیا و آخرت عذابی پر درد خواهد بود و خداست میداند و شما نمیدانید. گویا خداوند میگوید تو که عفاف و حجاب را رعایت میکنی، خودت نمیدانی قیمت کار تو چقدر است، فقط خدا میداند این در دنیا چه تاثیری دارد، تاثیر آن کم کم در دنیا آشکار میشود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: ما باید به شدت از دو قطبی شدن جامعه پرهیز کنیم، یعنی برای مثال اینکه بگوییم باحجابها یک طرف و بدحجابها یک طرف هستند، اولا اینکه نباید به بدحجابها بی حجاب بگوییم، ثانیا این بدحجابها نیز اغلبشان دلهایی مانند باحجابها دارند، فکر نکنید اینها معاند و کافر هستند، فکر نکنیم اینها با ما دشمن هستند، اینها خواهران و دختران ما هستند، اینها را مقابل خود قرار ندهیم، قرآن این اجازه را به ما نمیدهد، دین به ما اجازه این رفتار را نمیدهد، ما باید با نهایت عزت و کرامت با احترام با اینها ارتباط بگیریم و از این طریق از آنها برای حجاب کامل دعوت کنیم.
نماینده، ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: شاید دشمن خیلی خوشحال شود که ما یک دو قطبی درست کنیم، باید حواسمان باشد، این خواسته دشمنان است که باحجابها و بدحجابها را با هم دشمن بدانیم، ما نباید این گونه باشیم، ما همه بدحجابها را هم خواهر و دختر خودمان میدانیم، اینها اعضای خانواده ایمانی ما هستند و «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» شامل حال آنان میشود.
رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: در پیاده روی اربعین نیز گاهی دیده میشود کسانی که بدحجاب هستند برای امام حسین (ع) پای کار آمدهاند و برای ولایت امیرالمومنین (ع) علاقه مندی محض نشان میدهند، چرا ما اینها را از خودمان ندانیم و با اینها رفتار مثبت نداشته باشیم؟
امام جمعه قزوین تاکید کرد: در خیابان وقتی با افراد بدحجاب برخورد میکنیم، اینها جزو خانواده ما هستند و باید به آنها کمک کنیم تا فرهنگ عفاف و حجاب را با محبت و احترام ببینند، این گونه نیست که ما در وهله اول بخواهیم بگوییم با لحن تند برخورد کنیم، این گونه امر کردن شاید حرام باشد، برخی موارد باید تذکر با احترام داد، نباید امر کرد، دستور برای کسانی است که مخالفت علنی با دین میکنند، این بدحجابهای خیابان که مخالفت نمیکنند.
منبع: خبرگزاری حوزه