در حوزه ادارات کل و مناطق تغییرات و تحولات در ساختار اداری خواهیم داشت
دیدارنیوز - سیدمحمد بطحایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش کشور که صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد، از تلاشها و زحمات مدیران کل آموزش و پرورش استانها در آغاز سال تحصیلی قدردانی کرد و مروری بر استراتژیها و برنامههای سال گذشته و همچنین برنامههای سال تحصیلی آینده داشت. او گفت: «اگر به طور دائم برنامههای خود را با چشمانداز مطابقت ندهیم و جهت حرکتمان را تنظیم نکنیم، خواهیم دید همه انرژیهایمان در فعالیتهای روزمره صرف شده است، در حالی که باید به سمت رشد و تعالی و اجراییشدن سند تحول بنیادین برویم و به چشمانداز مورد نظر دست پیدا کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «مسائلی که در سازمانهای دیگر به نظر مهم نمیرسد در آموزش و پرورش بسیار مهم است و باید مدیران ما کوچکترین مسائل را جدی بگیرند و برای آن برنامه داشته باشند و در سال تحصیلی جاری جهتگیریها براساس چشماندازها تنظیم میشود.»
او به اهمیت اجراییشدن سند تحول اشاره کرد و گفت: «مهمترین برنامهای که آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری پیش روی خود دارد، استقرار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و فقط این برنامه در دستور کار همه مدیران است. برای استقرار سند تحول بنیادین اقدامات پیش زمینهای لازم را داشتیم و در جلسات متعدد تصویب زیرنظامها، تنظیم ساختار استقرار و شاخصهای آن، تشکیل کارگروهها، تنظیم برنامه اجرایی سند تحول و اهداف دورههای تحصیلی را داشتیم.»
بطحایی افزود: «سلسله مراتب سیاستگذاری آموزشی با تصویب اهداف دورههای تحصیلی تکمیل شده است و اجرای برنامههای زیرنظامها به معنای اجرای سند تحول و استقرار آن است و شاخصهای ارزیابی استقرار سند تحول، در واقع همان کمیت و کیفیت پیشبینی شده در زیرنظامها است.»
او گفت: «زیرنظام راهبردها و برنامههای تفصیلی تدوین شده است که براساس زمینههای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین تنظیم شده است. در اجرا و استقرار سند تحول بنیادین باید دقت داشته باشیم تا آفتهایی که در گذشته به اجرای سند تحول خسارت وارد کرده است، رفع شوند.»
وزیر آموزش و پرورش اما دو رویکرد را برای پیگیری خط مشیهای برگرفته از زیر نظامهای ششگانه سند تحول مطرح کرد و گفت: «رویکرد اول برنامههایی است که ناظر بر تحول در آموزشوپرورش است و در آن میخواهیم روش اداره آموزشوپرورش را تغییر بدهیم و و رویکرد دیگر مبتنی بر تغییر و تحول در محتوای درسی و آموزشی است.»
بطحایی مدرسه را رکن و کانون اصلی در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: «راه نجات آموزش وپرورش موضوع مدرسهمحوری است و مدرسه باید چابک و چالاک و ورزیده باشد. مسائل و مشکلات مدرسه توسط نهادهای مدرسهای حل شود و از این مسیر است که مدرسه میتواند جای خودش را در نظام سیاستگذاری پیدا کند.»
چهار برنامه اصلی آموزشوپرورش برای تحقق مدرسهمحوری
او به چهار برنامهای که از سال تحصیلی گذشته در آموزشوپرورش شروع شده است، اشاره کرد و گفت: «اقدامات لازم برای مدرسهمحوری را شروع کردهایم که برای به نتیجه رساندن مطلوب آن برنامههایی تدوین شده است؛ از جمله نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس که پایه و مبنای این نظام دو طرح تدبیر و تعالی است، نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران مدیران است که به خوبی مسیر پیشبینی شده را طی کرده است، استقرار گام اول شایستهسالاری مدیران مدارس است که مسئله بسیار مهمی است و باید فضایی برای انتخاب مدیران مدارس ایجاد کنیم که فرصت برای همه افراد وجود داشته باشد و شایستهترین فرد برای مدیریت انتخاب شود و در نهایت اصلاح ساختار تصمیمگیری و تصمیمسازی در مدرسه است که تفویض اختیار مهمترین بخش آن است.»
در حوزه ادارات کل و مناطق تغییرات و تحولات در ساختار اداری خواهیم داشت
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در سال تحصیلی گذشته به دنبال گسترش گفتمانسازی اجتماعی و مشارکتپذیری بودیم و موضوعاتی که امروز از آموزشوپرورش در جامعه گفته میشود و پخش شده است، باعث شده که نگاه به آموزش و پرورش کمی بیشتر از سالهای دیگر باشد.»
بطحایی افزود: «ارتقای بهرهوری منابع انسانی و کالبدی آموزشوپرورش و همچنین بهینهسازی مشارکت در آموزشوپروش و تبیین اقتصاد مدرسه از دیگر برنامهها در سال تحصیلی گذشته بوده است و باید در سال تحصیلی جاری این برنامه پیگیری شود تا بتوانیم مسیر بهبود مدیریت در آموزش و پرورش را ادامه و به نتایج موثری دست یابیم.»
او در ادامه گفت: «چابکسازی سازمانی و کاهش تمرکز و تفویض اختیارات از برنامههایی است که به زودی به جریان خواهد افتاد و در آن اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی انجام میشود و در حوزه ادارات کل و مناطق تغییرات و تحولات در ساختار اداری خواهیم داشت.»
بطحایی به رویکرد دوم یعنی تحول در محتوا اشاره کرد و گفت: «در رویکرد تحول در محتوا و متن برنامههای آموزش و پرورش برنامههایی درنظر گرفته شده است که شامل گسترش مهارتآموزی، طرح ایران مهارت، کاهش موانع یادگیری فعال در مدارس است که این برنامهها را از دوره ابتدایی و با حذف کتابهای کمک درسی و آزمونهای زائد شروع کردهایم.»
اگر لازم باشد مجوز انتشار کتابهای کمک آموزشی را لغو میکنیم
وزیر آموزش و پرورش همچنین به تعیین تکلیف کنکور اشاره کرد و گفت: «۹۰ درصد صندلیهای دانشگاه توسط سوابق تحصیلی مشخص میشود و عملا برای ۱۰درصد صندلیهای باقیمانده کنکور برگزار میشود. کنکور فشار و استرس شدیدی به خانوادهها و جامعه وارد میکند و نظام تعلیم و تربیت را از مسیر اصلی منحرف میکند.»
او گفت: «موانعی که بر سر راه نظام تعلیم و تربیت است باید برداشته شوند تا این نظام در مسیر درست خودش قرار بگیرد. در این مسیر در حالی که مدیران مدارس را از استفاده کتابهای کمک آموزشی نهی میکنیم، تبلیغات متعددی را مشاهده میکنیم که به طور مستقیم مدیران مدارس را به استفاده از این کتابها تشویق میکند.»
بطحایی افزود: «با نظارت مستمر و پیگیر در مدارس مانع ورود کتابهای کمک آموزشی به مدارس ابتدایی میشویم و اگر لازم باشد مجوز انتشار چنین کتابهایی را لغو خواهیم کرد.»