تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گفتگو با سخنگوی سازمان آتش نشانی

حوادث چهارشنبه سوری در سراشیبی نزول؛ از کرونا تا آگاهی مردم

چهارشنبه آخر سال برای نسل‌های قدیمی پر از خاطره خوش است و برای نسل جدید بعضا خاطره تلخ؛ خاطره‌ای که به جای پریدن از روی اتش، آتش به جان و مال مردم می‌افتد.

کد خبر: ۱۲۴۹۱۴
۰۷:۵۶ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی: برای چهارشنبه سوری برنامه مضاعف داریم

 

دیدارنیوزـ سرویس سبک زندگی: سنت قدیمی برگزار کردن مراسم چهارشنبه سوری که ریشه در گذشته‌های دور و تاریخ کهن ایرانی دارد، دهه‌های قبل به شکل خاصی برگزار می‌شد، از دید و بازدید تا قاشق زنی و از روی آتش پریدن تا خواندن زردی تو از من سرخی من از تو و پختن آش‌های نذری برای رفع بیماری و بلا.

اما کم کم همه این رسم‌ها تغییر کرد، و ترقه و سیگارت و آتش زدن لاستیک و حتی سطل‌های زباله جای خود را به قاشق زنی و از روی آتش پریدن و نذری پختن داد. نکته اینجاست که این تغییر حوادث جبران ناپذیری را رقم می‌زند؛ در سال‌های گذشته در شب چهارشنبه سوری خیلی‌ها جان و مال خود را به دلیل یک خطای یا سهل انگاری از دست دادند و حالا به این‌ها از دست دادن چشم و دست و پا را هم اضافه کنید.


بیشتر بخوانید: داغ پلاسکو تازه است؛ بی مهری به وضعیت معیشت آتش نشانان


فرهنگ سازی باید همگانی باشد

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با دیدار ضمن تاکید روی این موضوع که در سال‌های اخیر مردم نسبت به خطراتی که جان آن‌ها را تهدید می‌کند، آگاه‌تر شده اند، می‌گوید: در مقایسه با هفت یا هشت سال گذشته که مردم از ۲۰ روز قبل‌تر شروع به زدن ترقه و نارنجک می‌کردند و بعضا حوادث غیر قابل جبرانی به وجود می‌آمد، شرایط بهتر است و مردم بیشتر مراقبت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه از سال ۹۶ به بعد شاهد روند کاهش حوادث چهارشنبه سوری بودیم، می‌افزاید:اما در آن سال‌ها مردم جشن می‌گرفتند، اما نشان داد که بیشتر مراقب و همراه هستند.

از سال ۹۸ همه چیز تغییر کرد و در سال ۹۹ هم به دلیل بروز کرونا رفتار مردم تغییر کرد که ملکی در توضیح بیشتر می‌گوید: در این دو سال مردم ترجیح دادند به جای شادی و تفریح کردن مراقب سلامتی و حفظ جانشان باشند و به جای اینکه جشن را در وسط خیابان و سر کوچه برگزار کنند ترجیح دادند کنار خانواده باشند و این باعث نزول روند اتفاقات چهارشنبه سوری شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی این موضوع را هم تاکید می‌کند که این روند نزولی از سال‌های گذشته شروع شد و کرونا بهانه‌ای شد که این سیر نزولی همچنان حفظ شود و تصور مجموعه سازمان این است که امسال هم جشن برگزار می‌کنند، اما با توجه به تجربه‌های گذشته اولویت مردم حفظ سلامتی و جانشان است.

ملکی اظهار امیدواری کرد که این روند ادامه پیدا کند و مردم در عین شاد بودن مراقب مال و جان خودشان نیز باشند.


بیشتر بخوانید: امروز سالگرد حادثه پلاسکو است؛ قهرمانان بی بدیلی که شهید شدند


آموزش مهم است، اما یک سازمان مسوول نیست

قطعا برنامه‌ها و مسایل فرهنگی و آموزشی تاثیر زیادی دارند و به جرات می‌توان گفت که این آموزش باعث بالا رفتن سطح فرهنگ می‌شود تا جاییکه نیاز به قوه جبری و قهری ندارد؛ ملکی با اشاره به این نکات روی این موضوع تاکید دارد که که فرهنگ سازی به مرور زمان بازدارنده خواهد شد تا جاییکه مانع برگزاری جشن نشود، اما مانع از بروز حوادث سنگین و تلخ شود.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی فرهنگ سازی در کوتاه مدت و مقطعی محقق نمی‌شود و تصور کنیم با شش ماه و یک سال می‌توانیم یک محله عاری از مشکل درست کنیم، باید مطالب و محتوا‌های فرهنگی توسط افراد آگاه و متخصص تدوین و تائید و توسط مدرسان مجرب آموزش داده شود.

او با اشاره به اینکه این آموزش‌ها باید مستمر باشد، می‌افزاید: این تکرار باعث می‌شود که مطالب در ذهن مخاطب بنشیند و جامعه به سمت درستی حرکت کند البته باید این نکته را هم در نظر داشت که جامعه هدف چه کسانی هستند و باید بدانیم چه آموزش‌هایی را برای چه مقطع سنی ارائه می‌دهیم.

ملکی می‌گوید: اگر آموزش از سنین پایین‌تر شروع می‌شود یعنی جامعه هدف افراد ۸ تا ۱۰ سال باشند وقتی آن‌ها به سن ۱۸ سالگی می‌رسند می‌توان به راحتی هدایت جامعه را به آن‌ها سپرد، چون آن‌ها آموزش درست دیدند و مسیر خود را پیدا کرده اند.

به گفته او، متولی آموزش و فرهنگ سازی سازمان آتش نشانی نیست، این سازمان متولی پاسخگویی به حوادث است یعنی اگر طبق قانون اتفاقی رخ دهد آتش نشانی متولی رسیدگی به آن است، اما از آنجاییکه مردم وشهروندان برای ما اهمیت دارند، هم این سازمان هم سایر ارگان‌های دیگر مانند هلال احمر و اورژانس بیکار نمی‌نشینند و در حد وسع و وظیفه اجتماعی خود قدمی در راه فرهنگ سازی برمی دارند.

سخنگوی آتش نشانی تاکید می‌کند اینکه محتوا‌های آموزشی ارائه شده توسط آتش نشانی یا سایر ارگان‌های دیگر تاثیرگذار باشد یا نه را متولیان بخش آموزش باید بررسی و ارائه کنند.

ملکی معتقد است: بحث آموزش مختص یک یا دو دستگاه نیست، این امری است که همه باید در آن مشارکت کنند و قطعا یک نهاد بالادستی باید به عنوان متولی و ناظر حضور داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به تراکم رفت و آمد در روز‌های پایانی سال و معضل ترافیک برای رسیدن به موقع به محله حادثه چه چاره‌ای اندیشیده اید؟ می‌گوید: برای چهارشنبه سوری برنامه ریزی مضاعف داریم؛ درحال حاضر ۱۳۳ ایستگاه آتش نشانی در شهر وجود دارد که در سال آینده تعداد آن افزایش خواهد یافت، اما برای چهارشنبه سوری در ۴۰۰ نقطه شهر ۴۰۰ پایگاه پاسخگو مستقر کردیم که آتش نشانان در گروه‌های دو تا چهار نفره در این مستقر کردیم که در زمان بروز حادثه با خودروی سبک یا موتور خود را به محل حادثه برسانند و اقدام‌های اولیه را تا رسیدن نیرو‌های امدادی انجام دهند با این تدبیر مشکلی برای کنترل حوادث احتمالی نخواهیم داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی