تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

نورنیوز: ورود پرقدرت ایران به مذاکرات برای رفع موثر تحریم‌ها

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: دانش و تجربه هیات ایرانی که عمدتا از میان کارشناسان خبره حوزه‌های اقتصادی، پولی، مالی، نفتی و بانکی انتخاب شده‌اند بیان‌گر عزم جدی ایران برای ورود پرقدرت به مذاکرات برای «رفع موثر تحریم‌ها» است.

کد خبر: ۱۱۵۳۱۷
۱۴:۱۱ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

ورود پرقدرت ایران به مذاکرات برای رفع موثر تحریم‌ها

دیدارنیوز - به نقل از نور نیوز، از امروز دوشنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۰ اولین نشست از دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ در هتل کوبورگ شهر وین آغاز خواهد شد.

صورت مساله این مذاکرات از نگاه ایران رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌ها همراه با ارائه تضمین در مورد عدم تکرار وضعیت گذشته در قبال اجرای زمان‌دار تعهدات باقی مانده ایران در برجام است. حال آنکه آرایش سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ها حکایت از آن دارد که با هدف دستیابی به یک توافق خوب وارد عرصه مذاکرات نشده‌اند بلکه هدف اصلی آن‌ها وادار کردن ایران به واگذاری امتیاز و تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان است.

وزن‌کشی اراده طرفین مذاکره در روز قبل از شروع مذاکرات به وضوح نشان می‌دهد که کدام طرف عزم و برنامه جدی برای انجام یک مذاکره فنی و اصولی با هدف حصول نتیجه را در اولین گام آوردگاه وین دارد و کدام طرف هدفش فقط بازی رسانه‌ای و فرار از تعهدپذیری است.

سوابق، دانش و تجربه هیات ایرانی که عمدتا از میان کارشناسان خبره حوزه‌های اقتصادی، پولی، مالی، نفتی و بانکی انتخاب شده‌اند بیان‌گر عزم جدی ایران برای ورود پرقدرت به مذاکرات برای «رفع موثر تحریم‌ها» است، حال آنکه هیات‌های طرف غربی عمدتا کارشناسان سیاسی و حقوقی هستند که با هدف تشدید فشار بر ایران در حوزه هسته‌ای و طرح مباحث وقت‌گیر و بی‌نتیجه در وین حاضر شده‌اند.

ناگفته پیداست که دستیابی به یک توافق خوب نیازمند اراده و جدیت دو طرف است، اما همین ناهمگونی در وزن کارشناسی هیئت‌ها حکایت از اهدافی دیگر نزد غربی‌ها دارد. فراتر از وزن هیات‌ها، تزلزل و عدم انسجام طرف غربی نشانه دیگری از عدم جدیت آن‌ها برای انجام یک مذاکره منتج به نتیجه است. اختلافات داخلی میان سه کشور اروپایی با یکدیگر از یک سو و تنازع میان E ۳ با اتحادیه اروپا نیز مزید بر علت شده تا طرف اروپایی نقش خود را در حد یک پیغام‌بر واسط، میان ایران و ایالات متحده تنزل دهد.

از سویی؛ بر خلاف اظهارات مکرر و مستمر مقامات واشنگتن که تهران را متهم به وقت‌کشی می‌کنند، تجربه شش دور مذاکره انجام شده در دولت گذشته و ارسال پیام‌های حاشیه‌ای و خارج از دستور مذاکرات از سوی آمریکایی‌ها نشانگر این واقعیت است که نفس مذاکره برای آنان بیش از حصول توافق دارای اولویت است.

همچنین از سوی دیگر؛ تا زمانی که ایالات متحده خود را متعهد به تنظیم تمام تصمیمات خود با رژیم صهیونیستی و متحدین خود در غرب آسیا بداند طبعا نمی‌توان انتظار انسجام و اراده لازم از سوی آنان برای حصول یک توافق موثر را داشت و به همین دلیل راهبرد آنان در بازی با برجام و تشدید فشار بر ایران خلاصه شده است.

منبع: نورنیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی