تیتر امروز

معدن و صنایع وابسته، لوکوموتیو پیشران اقتصاد کشور است/ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس نفرین شده نفت هستند
گفت‌وگوی دیدار با کارشناس حوزه معدن و صنایع وابسته

معدن و صنایع وابسته، لوکوموتیو پیشران اقتصاد کشور است/ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس نفرین شده نفت هستند

برنامه گفت‌وگوی اقتصادی دیدارنیوز، میزبان امیربیژن یثربی استاد پیشین دانشگاه، عضو سابق هیات پژوهشی دانشگاه اگزتر انگلستان در گروه ژئوتکنیک و مسئول تجاری‌سازی رشته صنایع و معادن پارک علم و فناوری...
سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

درخشش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور

درخشش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور با کسب ۲ مدال طلا و یک مدال نقره

کد خبر: ۹۴۴۲۵
۱۷:۳۱ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

درخشش دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور

دیدارنیوز: دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور شدند.

از جمله آزمون‌های علمی مهم در سطح دانشجویی که سازمان سنجش آموزش کشور متولی آن است، المپیاد علمی دانشجویی است. این آزمون که سطح علمی بالایی دارد، نقش به سزایی در شناسایی استعداد‌های برتر دانشجویی کشور در رشته‌های مختلف و پشتیبانی از آن‌ها دارد. در سال‌های گذشته، المپیاد دانشجویی بین رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد و همچنین رتبه‌های برتر آزمون‌های غیرمتمرکز در مناطق ۱۰ گانه کشور برگزار می‌­گردید. این آزمون‌های غیر متمرکز، حکم مرحله اول المپیاد دانشجویی را داشتند و در فرآیند برگزاری آن‌ها، رتبه‌های اول تا پنجم رشته‌های مختلف توسط دانشکده‌های دانشگاه‌های معتبر کشور به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می‌­شدند.

در سال ۱۳۹۹، آزمون غیرمتمرکز مناطق ۱۰ گانه کشور به خاطر محدودیت‌های پاندمی کرونا برگزار نشد و طبق تصمیم سازمان سنجش، آزمون المپیاد بین ۶۵ نفر اول کنکور کارشناسی ارشد برگزار گردید. قرار بر این بود که مرحله نهایی بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور، روز جمعه ۲۵ مهرماه ۹۹ با حضور یک هزار و ۶۷۷ دانشجو در دانشگاه‌های مناطق ۱۰ گانه برگزار شود که توسط ستاد ملی کرونا لغو شد. نهایتاً این آزمون در ۱۰ دانشگاه پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه مازندران، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. این آزمون به صورت تشریحی در روز جمعه اول اسفندماه ۹۹ از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعدازظهر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در ۲۳ رشته الهیات و معارف اسلامی، حقوق، روانشناسی، ریاضی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، علوم جغرافیایی، فیزیک، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی مکانیک، آمار، زبان و ادبیات فارسی، زیست شناسی، سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، شیمی، طراحی صنعتی، علوم زمین، مهندسی صنایع و مهندسی شیمی برگزار شد.

در آزمون المپیاد دانشجویی به رتبه‌های اول تا سوم هر رشته، از طرف دبیرخانه المپیاد، مدال‌های طلا، نقره و برنز داده می­‌شود. تفاوت مهمی که آزمون المپیاد دانشجویی با دیگر آزمون‌های علمی کشور دارد، اینست که در این آزمون الزاماً به شرکت کنندگان یک رشته مدال داده نمی‌­شود. برای اینکه سطح آزمون المپیاد دانشجویی پایین نیاید، نمرات شرکت کنندگان هر رشته به دقت در کمیته علمی مربوطه بررسی می­‌شود و اگر نمرات دانشجویان پایین باشد، اصلاً رتبه‌های اول تا سوم معرفی نشده و هیچ مدالی داده نمی‌­شود. بار‌ها این اتفاق افتاده است که در رشته‌ای مدال طلا داده نشده و به مدال نقره یا برنز اکتفا شده است و همچنین این موضوع بسیار محتمل است که به دو دانشجو که نمره نزدیکی دارند، مدال یکسانی داده شود و مثلا هر دو دانشجو مدال نقره دریافت کنند.

بر اساس نتایج اخیر اعلام شده وبسایت دبیرخانه المپیاد علمی دانشجویی کشور، دانشجویان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بسیار درخشان ظاهرشدند. کیمیا لطفیان و محمد تاجیک، مشترکاً رتبه اول المپیاد را کسب کرده‌اند و علی صاحب الزمانی نیز با کسب رتبه دوم، حایز شرایط کسب مدال نقره شده است. قابل ذکر است که در رشته مهندسی عمران در المپیاد سال ۹۹، رتبه سوم اعلام نشد.

با توجه به معرفی دو مدال طلا و دو مدال نقره المپیاد دانشجویی عمران توسط دبیرخانه المپیاد، دانشجویان دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، سه مدال از چهار مدال رشته مهندسی عمران را از آن خود نمودند.

قابل ذکر است در سال‌های گذشته نیز دانشجویان این دانشکده، با سرپرستی دکتر نادر فنائی دو مدال طلا و دو مدال نقره المپیاد دانشجویی را از آن خود کرده‌اند. سید مهدی سیدان در سال ۹۴ مدال طلا، مریم خداداد در سال ۹۵ مدال نقره، مهرداد باقری در سال ۹۶ مدال برنز و محمدرضا شکوه فر در سال ۹۸ مدال طلای المپیاد دانشجویی عمران را کسب کرده‌اند.

قابل ذکر است که به برگزیدگان المپیاد دانشجویی، دو نوع تسهیلات داده می‌­شود. تسهیلات اول، مربوط به بنیاد ملی نخبگان برای نفرات اول تا سوم المپیاد است که افتخار عضویت در این بنیاد علمی خاص و مهم کشور را پیدا می­‌کنند و بر اساس آئین نامه‌های حمایت از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد کشور، پشتیبانی می­‌شوند. تسهیلات دوم مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و این امتیاز خاص برای پانزده نفر اول رشته‌های المپیاد در نظر گرفته شده است که بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، این حق را داشته باشند که در رشته خودشان در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام نمایند. همچنین در دستورالعمل پذیرش دکترا هم برای برگزیدگان المپیادی، امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته می‌­شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی