تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

واکنش مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به طلاق‌های VIP

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در جریان چگونگی انجام طلاق VIP که برخی دفاتر حقوقی ادعا می‌کنند انجام می‌دهند، نیستیم؛ شاید هم انجام می‌شود اما سیستم بهزیستی و دادگستری به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

کد خبر: ۹۰۱۷
۱۲:۰۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - حمیدرضا پوریوسف در همایش «۵۰۰۰ سازش، ۵۰۰۰ زندگی» که  در مرکز اورژانس اجتماعی شهید مهرحقی برگزار شد، اظهار کرد: برخی زوجین دوست دارند طلاقشان به سرعت ثبت شود و حاضرند برای این کار پول هنگفتی بدهند که این موضوع یک آسیب است. ما می‌خواهیم روال طلاق را سالم را نگه داریم همانگونه که تاکنون سالم نگه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه چند شب پیش در شبکه خراسان رضوی بحثی در مورد طلاق وی آی پی شد که ادعا کرد بعضی از دفاتر مشاوره و حقوقی هستند که طلاق را در عرض چهار الی 10 روز انجام می‌دهند. البته ما  طلاق‌هایی را کمتر از این مدت هم انجام می‌دهیم و متخصصان ما مجاز هستند ده درصد متقاضیان طلاق را بدون اینکه به سیستم مشاوره ارجاع دهند، با طلاقشان موافقت کنند؛ اگر مشاور تشخیص دهد تأخیر در طلاق باعث آسیب خانواده می‌شود، خشونت را افزایش می‌دهد. امکان سازش وجود نداشته باشد و... طلاق در عرض چند روز انجام خواهد شد اما غیر از این موارد باقی ۹۰ درصد باید در سیستم مشاوره قرار بگیرند و هیچ روش میانبری برای فرار از این موضوع وجود ندارد و در تمام شهرهای استان هم اینگونه است و رفتن به شهرهای دیگر هم فایده ندارد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ما در جریان چگونگی انجام طلاق وی آی پی که برخی دفاتر حقوقی ادعا می‌کنند انجام می‌دهند، نیستیم. شاید هم انجام می‌شود ولی سیستم بهزیستی و دادگستری به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

پوریوسف یادآور شد: برخی از مراکز غیر دولتی ما ممکن است در معرض این موضوع قرار بگیرند که زوجین حاضر باشند پول پرداخت کنند اما جلسه مشاوره را نیایند؛ این موضوع یکی از خط قرمز های ماست.این روال توسط حراست بهزیستی و دادگستری نظارت می‌شود و مشاهده یک مورد آن به معنای فسخ قرار داد با مرکز و عدم صلاحیت برای اجرای طرح مداخله در طلاق است. البته تاکنون چنین مواردی نداشته‌ایم و اگر هم بوده برخورد شده است.

وی با بیان اینکه «با توجه به افزایش متقاضیان طلاق ممکن است فشار روی همکاران زیاد شود»، بیان کرد: باید همکاران ما در برابر تمام فشارها مقاومت کنند.طلاق وی آی پی در بهزیستی معنا ندارد. در آن 10 درصد افرادی هم هم که مجاز هستیم طلاقشان را زودتر صادر کنیم هیچگونه وی آی پی بودنی در کار نیست، بلکه مددکار تشخیص می‌دهد که باید طلاق زودتر انجام شود. ما طلاق را امر حرام و غیر موجه نمی‌دانیم اما افزایش میزان آن ما را کمی نگران کرده است و به همین دلیل در این موضوع مداخله کرده‌ایم. 

پوریوسف توضیح داد: سلامت کار یکی از مطالبات جدی ما از همکاران است. هر وقت سیستمی بیاید بگوید حق ندارید بروید فوری طلاق بگیرید بلکه باید پول بدهید، مشاوره انجام شود  و...  مخالفان زیادی خواهد داشت. اولین کار ما در این زمینه  این بود که سیستم  سیستم قضایی و حقوقی طلاق را تبدیل به سیستم اجتماعی کردیم. در نتیجه ورود وکلا و..‌. در این قضیه محدود شد، بنابراین طبیعی است که یکسری مقاومت‌هایی ایجاد شود. 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح مداخله در طلاق بهزیستی برای حمایت از خانواده است. در این طرح تاکنون ۵۰۰۰ زوج با یکدیگر سازش داشته‌اند، البته ما نمی‌گوییم ۵۰۰۰ زوج دیگر اصلا طلاق نخواهند گرفت اما آنها تصمیم گرفتند فعلا طلاق نگیرند و ممکن است دو الی سه درصد آنها  در آینده طلاق بگیرند. باید تلاش کنیم این افراد را بعد از سازش رها نکنیم. آنها باید با سیستم مشاوره و درمان لینک شوند پس سعی کنیم همچنان به آنها خدمات تخصصی بدهیم.

پوریوسف با تاکید بر اینکه «تصمیم ب این است کیفیت کار را بالا ببریم»، عنوان کرد: باید رویکرد علمی مشاوران و مددکاران افزایش یابد. همچنین سامانه به روزتر شود. در هیچ جای دنیا مطالعاتی که بخواهد حیطه مشکلات افرادی که می‌خواهند طلاق بگیرند را بررسی کنند، وجود نداشت و در خصوص علل طلاق، مداخله در طلاق و... کار خاصی صورت نگرفته بود. در هیچ جا مداخله در طلاق به این شکل انجام نمی‌شود شاید دلیل این موضوع بستر فرهنگی کشور ما باشد. حیطه مشکلات طلاق  زوجین ما هم خیلی شبیه به مناطق دیگر نیست یکی مشکلات اصلی طلاق در کشور ما دخالت والدین است، در حالی که در کشورهای دیگر والدین کاری به کار فرزندان خود ندارند.

وی افزود: تاکنون ۴۶ هزار زوج متقاضی طلاق در سامانه طلاق استان ثبت شده است که تعدادی طلاق گرفتند و تعدادی هم سازش کردند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ظهار کرد: در پنج ماهه ابتدای سال جاری تعداد متقاضیان طلاقمان نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما تعداد سازش که ۱۶ الی ۱۷ درصد است را حفظ کرده‌ایم، یعنی افزایش میزان طلاق در پنج ماهه ابتدای سال جاری ناشی از افزایش متقاضیان طلاق و نه کم کاری مراکز و پایین آمدن کیفیت کارها بوده است.

پوریوسف با اشاره به اینکه «در پنج ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ ازدواج در استان مثبت شده است»، تصریح کرد: در چند سال اخیر روند ازدواج در استان منفی و رو به کاهش بوده اما امسال برای اولین بار در پنج ماهه ابتدای سال جاری  نسبت به سال گذشته روند ازدواج مثبت و 0/9 درصد شده است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی