دیدارنیوز - کسبوکارشان قفل شده و کمتر خریداری در بازار دیده میشود همه بهنوعی فروشنده هستند، اما این شرایط برای واسطهگران با رونق روبهرو است بهنحوی که از اختلاف قیمت کارخانه تا بازار استفاده کرده و با شگردهای خاص خود اقدام به فروش انواع خودرو در سطح بازار میکنند. البته سهم نمایندگیهای فروش شرکتهای خودروساز در تشدید آشفتگی بازار این روزهای خودرو کم نیست چراکه بنا به اذعان فعالان بازار تعدادی از این نمایندگیها بهطرق مختلف خودرو با قیمت کارخانه خریداری میکنند و در سطح بازار بهفروش میرسانند تا سود بیشتری عاید آنها شود.
البته سهم اصلی بلاتکلیفی بازار متوجه شرکتهای خودروساز است، زیرا با عدم عرضه محصول افزایش تقاضا را ایجاد کردهاند، اما از آن طرف خبری از ارائه خودرو به بازار نیست. جالب اینجاست صنعتی که پیش از این مدعی خودکفایی در تولید تعدادی از خودروهای بازار بود امروز تحریم را بهانه و از کمبود قطعه صحبت میکند. از آن طرف افزایش نرخ دلار هم بر بهانهتراشی آنها برای افزایش قیمتها اضافه کرده است.
کنار این مشکلات دستگاههای متولی این صنعت طی دو ماه اخیر سکوت کرده و خبری از سیاستهای خود برای مدیریت اوضاع نمیدهند در این شرایط فقط این مردم هستند که با ضرر روبهرو شده و مجبورند خودروهای ۲۲ میلیون تومانی را در بازار ۳۸ میلیون تومان خریداری کنند. اما سؤال اینجاست آیا سطح خرید مردم اجازه پرداخت چنین مبالغ هنگفتی را برای خرید یک خودرو میدهد؟
امروز بازار خود همانند روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت پراید بود بهنحوی که قیمت این محصول به مرز ۴۰ میلیون تومان رسیده است و این موضوع برای مردم با علامت سؤالهای زیادی روبهرو است.
قیمت پژو ۴۰۵ GLX هم با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان، سمند LX با افزایش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۶۰ میلیون تومان، سمند EF۷ با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۶۰ میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان و استپوی اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان بهفروش میرسد.
سعید مؤتمنی رئیس نمایشگاهداران خودرو در همین ارتباط با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمتها سلیقهای تعیین میشود به خبرنگار تسنیم گفته است: امروز شرایط بازار بهنفع واسطههاست به این صورت که با خرید از نمایندگیها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد میشود.
وی با اعلام اینکه متأسفانه برخی نمایندگیها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه میکنند، افزود: هیچ نظارتی به عملکرد شرکتها و نمایندگیها نمیشود آنها بهدلخواه خودرو را قیمتگذاری و راهی بازار میکنند.
رئیس نمایشگاهداران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون رسیده است، گفت: در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از ۲۰ تا ۴۰ میلیون رسیده که این موضوع اصلاً منطقی نیست. در بازار قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نیز شاهد اختلاف ۳۹ تا ۵۰ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است.
وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطهگران یکهتاز بازار هستند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار ساماندهی پیدا کند، اما تحویلهای بلندمدت و فروشهای محدود باعث شده رشد قیمتها در سطح بازار قابل توجه بوده و نابسامانی بازار تشدید پیدا کند.
با تشدید آشفتگی بازار لزوم نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس میشود، اما این بخش هم روزه سکوت گرفته و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بیضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارد، این درحالی است که هر روز حقوق مصرفکننده در بازار خودرو تضییع میشود و سرگردانی آنها تشدید پیدا کرده است.