تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا علی شمخانی

کد خبر: ۷۷۷۷۲
۲۰:۵۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا علی شمخانی
 
دیدارنیوز - مصوبه‌ی مجلس، انتقاد دولت، واکنش دبیرخانه‌ی شورایعالی امنیت ملی و در نهایت واکنش سخنگوی دولت همگی نشان از شکافی میان دبیر شورا و رئیس شورایعالی امنیت ملی -رئیس جمهور- دارد و خبرهای غیررسمی رسیده به انصاف نیوز حتی حاکی از این است که علی شمخانی برای دور دوم از رئیس جمهور بعنوان رئیس شورایعالی حکمی برای دبیری این شورا دریافت نکرده و بدون حکم و رضایت رئیس جمهور در این سمت مشغول است.

محمد مهاجری ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این موضوع درمورد بیانیه‌ی دبیرخانه‌ی شورایعالی در ارتباط با مصوبه‌ی مجلس می‌گوید که «در بیانیه‌ جواب داده نشده که آیا با وزارت خارجه هماهنگ شده یا نه. از واکنش رئیس جمهور و رئیس دفتر هم چنین برمی‌آید که چنین هماهنگی صورت نگرفته و بنابراین شرطی که شورایعالی گذاشته محقق نشده و عملا مصوبه مجلس فاقد وجاهت قانونی است.»

او همچنین تاکید می‌کند «بیانیه دبیرخانه به گونه‌ای است که گویی خود را در نقش شورایعالی می‌بیند. تعریف دبیرخانه در فرهنگ اداری کشور کاملا مشخص است ولی گویی این دبیرخانه خود را در جایگاه دیگری می‌نشاند.»
 
متن گفت‌وگویی کوتاه با محمد مهاجری در این‌مورد را در ادامه بخوانید:

تحلیل شما از این اظهار نظرهای رئیس دفتر رئیس جمهور و دبیرخانه‌ی شعام چیست؟ چه اتفاقی افتاده و انتقاد آقای واعظی و دولت به چیست؟
فارغ از اینکه دفتر رئیس جمهور چه گفته به نظر می‌آید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هنوز ابهاماتی را که وجود دارد رفع نکرده. در بیانیه آمده که طبق تصمیم شورایعالی امنیت ملی قرار بوده مجلس با هماهنگی وزارت خارجه این مصوبه را بررسی کند. در بیانیه جواب داده نشده که آیا با وزارت خارجه هماهنگ شده یا نه. از واکنش رئیس جمهور و رئیس دفتر و سخنگوی دولت چنین برمی‌آید که چنین هماهنگی صورت نگرفته. بنابراین شرطی که شورایعالی گذاشته محقق نشده و عملا مصوبه مجلس فاقد وجاهت قانونی است.

نکته دیگر در بیانیه این است که دبیرخانه از یک طرف نقش خود را در طرح مجلس رد می کند و از طرف دیگر کاملا تاکید می‌کند با مجلس هماهنگ بوده و به آنها مشاوره داده. و نکته جالب آن است که نه از موضع بیطرفی بلکه کاملا حمایت‌آمیز درباره‌ی آن اظهارنظر می کند.

همچنین نکته مهم این است که بیانیه دبیرخانه به گونه‌ای است که گویی خود را در نقش شورایعالی می‌بیند . تعریف دبیرخانه در فرهنگ اداری کشور کاملا مشخص است ولی گویی این دبیرخانه خود را در جایگاه دیگری می‌نشاند.

نهایتا اینکه به نظر می‌رسد آنچه بنده قبلا در توییتر نوشته بودم که  اظهارات رئیس محترم مجلس درباره  هماهنگ بودن طرح برجامی با شورای عالی امنیت ملی نادرست است، به قوت خود باقی است. دبیرخانه‌ی مجمع هم حرف مرا تایید می‌کند و در هیچ‌جا نیاورده که طرح مجلس به تایید شورای عالی رسیده بلکه حداکثر این است که با دبیرخانه هماهنگ شده است.

در گذشته هم مواضع متفاوت و حتی متضاد آقای شمخانی -بعنوان دبیر شعام- با دولت ، مثلا در مورد برجام و مذاکره، مورد توجه قرار گرفته بوده است؛ این تفاوت ناشی از چیست؟ طبیعی است که دبیر شورا چیزی بگوید کاملا در مغایرت با رئیس شورا؟
من این را به خاطر نمی‌آورم اما در مجموع روشن است که دبیر باید با رئیس شورای عالی هماهنگ باشد.

شنیده‌ها حاکی از این است که آقای شمخانی برای دور دوم اصلا حکمی از سوی رئیس جمهور ندارند و ما هم در خبرها چیزی مبنی بر اینکه حکمی صادر شده باشد پیدا نکردیم؛ آیا شما چیزی در این مورد شنیده‌اید؟ اگر چنین باشد دلیل آن چیست و چه معنایی دارد؟ آیا تصمیمات دبیرخانه در چنین وضعیتی قانونی است؟
این را هم اطلاع ندارم و اگر چنین باشد باید از حقوق‌دانها سوال کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی