دیدارنیوز ـ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده در جمع خبرنگاران در فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش پژوهش سراهای دانش آموزی را در دستور کار دارید؟ گفت: ما در صدد هستیم که در تمام مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور پژوهشگاه داشته باشیم و هدف ما این است که هر مدرسه ما یک مدرسه پژوهنده باشد و کارکرد اصلی مدرسه، پژوهش باشد.
وی ادامه داد: برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش در قدم اول نیازمندیم که دانش آموزان ما با مفهوم پژوهش آشنا شوند و در قدم بعدی باید توانایی لازم برای انجام پژوهش را داشته باشند؛ و بتوانند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و طبقه بندی کنند. این مورد جزو قابلیتهایی است که در برنامه ریزی درسی ما منظور شده است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: رویکردی که در سال جاری به صورت آزمایشی پیگیری میشود این است که مسئله محوری در برنامه ریزی درسی برخی پایههای تحصیلی صورت بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحان نهایی در سه پایه تحصیلی متوسطه دوم را در راستای حذف کنکور دارد؟ گفت: مدتی است کارشناسان ورزیدهای از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند تا بهینهترین راه را برای برگزاری کنکور به نحوی که با اضطراب کمتری توام باشد و توانایی تفکیک و طبقه بندی مناسبتر دانش آموزان را داشته باشد، انتخاب کنند. ینکته این است که برگزاری آزمون سه سال پیاپی نوعی بازتولید همین کنکور میشود و ممکن است در سالهای مختلف این اضطراب استمرار پیدا کند، اما ما تابع تصمیم گیری جمعی هستیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت میگیرد و به هر نتیجهای برسند مبنای عمل ما قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ایجاد برخی کانالهای غیراخلاقی در شبکه شاد گفت: افرادی برخی کانالهای سرگرمی را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی تعطیل شد. زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمیکنیم. متقاضیان بسیاری وجود دارند که میخواهند روی شاد کار اقتصادی کنند، اما فعلاً تنها کارکرد شاد را آموزشی میدانیم. تمام کسانی که روی شاد فعال هستند احراز هویت شده اند و معلمین، مدیران و دانش آموزان هستند و از سالمترین محیطها برای کار و فعالیت آموزشی است. ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته به شاد دسترسی داشته و کانالی ایجاد کرده که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شده اند و همه کسانی که در شاد هستند قابل اعتماد هستند و احراز هویت شده اند.
وزیر آموزش و پرورش درباره بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی جاری نیز گفت: ما به تمام مدارس ماموریت دادیم که برای تمام دانش آموزان اطلس یادگیری داشته باشند. یعنی تمام دانش آموزان که در سالهای قبل و یا امسال ثبت نام کرده اند باید وضع تحصیلی شان مشخص باشد و اینکه از چه طریق آموزش میبینند. اگر دانش آموزی جامانده باشد حتماً پیگیری میکنیم و همکاران ما موظف هستند با خانواده ارتباط بگیرند. مصمم هستیم امسال دانش آموزی از چرخه آموزش دور نماند.
وی ادامه داد: طی سالهای گذشته بازماندگی از تحصیل حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر مشخص شده بوده که برای آموزش آنها اقدام کرده ایم. اما مسئله برخی ترک تحصیل کرده ها، عدم دسترسی به آموزش نیست بلکه برخی به دلیل بیماری، معلولیت، شرایط اقتصادی و … از مدرسه باز میمانند.