تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

كرونا و تمدن ايرانى

کرونا را به دانشگاه تبدیل کنید! چند صباحی در خانه بنشینید، ولی جانتان را تکامل دهید. صبح نزدیک است، صبورى کنیم، این تهدید را به فرصت خودسازى فکرى و بازسازى أفکار تبدیل کنیم. شما صاحب کوزهٔ آب هستید، بریزید و بنوشید. از فرهنگى غنى، تمدنى کهن، سرزمینى پرنعمت، مردمى با فرهنگ و دلسوز دارید. بخوانید تاریختان را. بیاموزید فرهنگتان را. اینک امیدوارم بتوانیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و اکنون که جامعه پزشکی از ما خواسته که درخانه بمانیم تا جان خود و دیگران را نجات دهیم،

کد خبر: ۵۶۱۴۰
۱۷:۴۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ بهیار سلیمانی*: این روز‌ها که کرونا همه را خانه نشین کرده است، فرصتی طلایى براى ایرانیان فراهم آمده که تاریخ خود را بیشتر بخوانند. اقدام خوب کتابخانه ملى در انتشار دیجیتال کتاب‌ها و اقدامات مشابه دیگر ارگانهاى داخلى و جهانى، مى‌تواند ما را در پیمودن راه بهتر زندگى، پس ازکرونا، یارى کند.

 

دایى حیدر از روز اول امیدوار بود و هر روز امیدوارتر از قبل، با من تلفنى صحبت مى‌کند. این اولین نوروز است که از من خواسته تا به سفر نروم و در خانه بمانم. من هم از تجربه او همیشه بهره مى برم. او همچون یک کتاب ارزشمند، تاریخ صد سال اخیر را در حافظه دارد. من هم که دانش آموخته رشته تاریخم، گاهى افسوس مى خورم که اگر ایرانیان با تاریخ خودشان بیشتر آشنا مى‌شدند، زندگى بهتری برای خود مى‌ساختند، تاریخى کهن، سرشار از عظمت، افتخار و موفقیت.

اینک امیدوارم بتوانیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و اکنون که جامعه پزشکی از ما خواسته که درخانه بمانیم تا جان خود و دیگران را نجات دهیم، با کورش آشنا شویم، منشور او را بازخوانى کنیم، گشت و گذارى درتاریخ و قلمرو «مادها» بزنیم، نبردهاى ایران و یونان را مرور کنیم، مصر باستان و شهامت داریوش را بنگریم، اداره‌ی کشورى به بلندای رود نیل را، در آفریقا و از شرق تا رود سند و پنجاب، در شبه قاره هند را دقت نماییم. بزرگترین پادشاهى تاریخ را ببینیم و آنگاه سقوط این پادشاهى و علل آن را دریابیم و نگاهى تلخ به حکومت یونانیان، درقالب «سلسله سلوکیان» بر ایران بنماییم و رویش دوباره فرهنک ایران از خراسان بزرگ را در ساختار اشکانیان جویا شویم و نبردهاى سربازان اشکانى با پادشاهان رومى را بازبینی کنیم و از برخورد فرهنگ ایران و یونان و روم، و پیدایش فرهنک جدید مطلع شویم. مجدد رویش دوباره فرهنگ پارس را در غرب قلمرو، در زایش امپراتورى ساسانیان نظارگر باشیم، و شاهپورهاى ایرانى را تماشا کنیم و اسارت «والریانوس» امپراتور روم را در تختگاه ساسانیان و ساخت قصرى ببینید، همانگونه که کورش قوم یهود را از اسارت بابل رهانید، شاهپور ساسانى چه رفتار کریمانه‌اى با شاه أسیر رومى مى کند و در ادامه نظاره کنید که چکونه تمدن هاى بزرک روم و ایران، مقهور پیام ِ جدیدِ دینِ اسلام شدند! و بررسى کنید که باز، خِرَد و فرهنگ ایرانى به آهستگى، تمدن جدیدى شکل داد و سلسله طاهریان و صفاریان و آل بویه را پدید آورد. با خاندان هاى ایرانى وسلسله هاى متفاوت آشنا شوید و بى برنامگى سلجوقیان و تسلط مغول بر بخش اعظمى از جهان را مرور کنید. مشاهده کنید که اندیشمندانی چون علامه حلى و خواجه نصیر، چگونه از «الجایتو»، سلطان محمدخدابنده می‌سازد!

 

زمانی که جهان غرب، در خواب بود، شرق مى درخشید. سپس شرق به خوابی گران می‌رود و بیدارى ملل غربى را در سایه سارِ تمدن مشرق زمین شاهد هستیم. نوشته هاى تاریخ تمدن گوستاولبون فرانسوى و ویل دورانت را بررسى کنید و افول شرق و بیدارى غرب را در انتهاى عهد صفوى و نادرجهانگشاى و آغا محمدخان و فتحعلیشاه مرور کنید.

 

امروز کرونا هویدا کرد که در جهان، اگر ده شاعر برتر وجود داشته باشد، یک حافظ، یک مولوى، یک سعدى و یک فردوسى بیشتر وجود ندارد و درسایه سار این بزرگان، صد‌ها ادیب روئیده اند. این‌ها مفاخر بشر و متعلق به این سرزمین هستند. ملت ایران محصول اندیشه و فرهنک و تمدن این بزرگان است.

 

علیرغم چهل سال جنگ و تحریم و موشک و بد رفتارى بین المللى و بى برنامگى و عدم استفاده از خرد نخبگان داخلى و رفتارهاى تحقیرآمیز داخلى، چگونه مردم ایران، بهترین تصویرهاى انسانى و متمدنانه را به جهان مخابره کردند. دیدید آمریکا و اروپاى مدعى تمدن، با خود چه کردند! این رفتارشناسى ریشه درتاریخ ملل دارد. مردم، خواهش مى کنم تاریخ ایران و جهان را بخوانید تا قدر خودتان و سرزمینى که در آن زندگى مى کنید را بدانید تا فرداى بهترى براى ایران بسازید.

آنکس که بداند و نداند که بداند/ با کوزه آب است ولى تشنه بماند

شما صاحب کوزهٔ آب هستید، بریزید و بنوشید. از فرهنگى غنى، تمدنى کهن، سرزمینى پرنعمت، مردمى با فرهنگ و دلسوز دارید. بخوانید تاریختان را. بیاموزید فرهنگتان را. بشناسید شاهنامه فردوسى، شعر پروین و بوستان و گلستان سعدى، مثنوى مولوى، دیوان حافظ، دیوان خواجوى کرمان، اشعار بافقى، رباعیات خیام، شعرنو نیما و سهراب، قیصر و رمان هاى سیمین، نوشته هاى جلال و شریعتى، سخنان دلنشین الهى قمشه اى و تفسیر نهج البلاغه محمدتقى جعفرى، تفسیر قرآن بازرگان و طالقانى و انصارى و شعرهاى قاانى و وصال و عطار و خیام را. حکمت ملاصدرا، دوبیتى هاى باباطاهر و صد‌ها اثر از اندیشمندان عالم که دردسترس شماست.

کرونا را به دانشگاه تبدیل کنید! چند صباحی در خانه بنشینید، ولی جانتان را تکامل دهید. صبح نزدیک است، صبورى کنیم، این تهدید را به فرصت خودسازى فکرى و بازسازى أفکار تبدیل کنیم. عیدتان هم مبارک.

*نماینده مجلس ششم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی