سیدضیاالدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

خودقرنطینگی در خانه، یک چالش بزرگ برای مردم ایجاده کرده است و آن هم به‌هم خوردن سوخت و ساز بدن است. در همین خصوص، سیدضیاالدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص انجام برخی اقدامات و حرکات در منزل اظهار کرد: ورزش‌های خیلی ساده که همان پیاده‌روی از منزل تا محل کار بود می‌تواند حتی در یک اتاق کوچک صورت بگیرد. از طرفی، مردم می‌توانند از ورزش‌های کششی یوگا استفاده کنند، به این صورت که با انقباض و انبساط عضلات میانی شکم، پهلو، ساق، ران و نشیمن‌گاه تا ۱۵ ثانیه (یا ۵۰ بار) انرژی را در جهت فعالیت برنامه‌ریزی‌کرده به‌کار بگیرند. همچنین از نظر وضعیت فیزیولوژیکی بدن و استفاده از تنوع غذایی باید به خوردن نان، غلات و فرآورده‌های آن اهتمام ورزید.

کد خبر: ۵۵۶۲۳
۱۶:۳۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ چند هفته‌ای است که ویروس کرونا باعث شده بسیاری از افراد جامعه، به ویژه آن‌هایی که مقید بوده و خود را دارای مسئولیت در قبال جامعه می‌دانند، مسیر خودقرنطینگی در خانه را انتخاب کنند. هرچند این انتخاب، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و از طرفی می‌تواند کمک شایانی به پزشکان و پرستاران برای درمان افراد مبتلا به این بیماری باشد، اما یک چالش بزرگ برای مردم ایجاده کرده است و آن هم به‌هم خوردن سوخت و ساز بدن است.

در همین خصوص، سیدضیاالدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص انجام برخی اقدامات و حرکات در منزل اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا برخی افراد چه در پارک‌ها و چه در باشگاه‌های ورزشی مشغول ورزش کردن بودند و یا اگر هم خیلی اهل ورزش نبودند همین رفت و آمد‌های روزانه به‌نوعی باعث تحرک در آن‌ها می‌شد، اما امروز به‌واسطه سفارش‌های متعدد وزارت بهداشت تصمیم بر این شده که افراد در منازل، خودقرنطینه شوند و همین اتفاق باعث عدم‌تحرک آن‌ها شده است که باید برای جبران این عدم‌تحرک کار‌هایی را به‌عنوان جایگزین درنظر گرفت.


فعالیت ورزشی در منزل و مراقبت از تغذیه؛ راهکار رهایی از افکار منفی در زمان خودقرنطینگی

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شیوع کرونا توانسته از حجم تحرکات و فعالیت‌های ورزشی در جامعه بکاهد، گفت: ورزش‌های خیلی ساده که همان پیاده‌روی از منزل تا محل کار بود می‌تواند حتی در یک اتاق کوچک صورت بگیرد. از طرفی، مردم می‌توانند از ورزش‌های کششی یوگا استفاده کنند، به این صورت که با انقباض و انبساط عضلات میانی شکم، پهلو، ساق، ران و نشیمن‌گاه تا ۱۵ ثانیه (یا ۵۰ بار) انرژی را در جهت فعالیت برنامه‌ریزی‌کرده به‌کار بگیرند.

وی افزود: افراد حتی شب‌هایی که به رختخواب می‌روند به‌جای فکر‌های منفی می‌توانند شکم‌شان را ۵۰ بار به داخل داده و این عمل را تکرار کنند یا شکم را به طرف دیافراگم برده و ۱۵ ثانیه بشمرند و شروع به انجام این حرکت کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: این ورزش‌ها هزینه‌ای ندارد و وقت خاصی هم نمی‌گیرد و می‌تواند باعث طراوت و عدم‌شل شدن عضلات شود. طبیعتاً افراد باید از مواد غذایی کم‌کالری استفاده کنند و هر ماده غذایی را با ریزمغزی‌ها و متابولیک‌های ریزگانه جایگزین کنند.

وی افزود: به‌هرحال ویروس کرونا به کشور ما هم سرایت کرده و همه استان‌ها را درگیر خود کرده است و چاره‌ای نیست جز اینکه با یک عزم ملی این مشکل برطرف شود. هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست و برای سلامتی هم باید پیشگیری کرد و وقتی سلامتی از دست رفت نمی‌توان با هیچ هدیه طلایی، سلامتی از دست‌رفته را دوباره بازخرید کرد.

مظهری با بیان اینکه افراد احتیاج مبرمی به تغذیه روزمره دارند عنوان کرد: همه عادت کرده‌ایم که از منابع غذایی دلخواه که از رنگ و طعم و رایحه خوشبو است لذت ببریم و باید به این مسئله توجه کنیم که شکم در هنگام گرسنگی فرد اعلام می‌کند چه بخورد که از خوردن آن هم لذت ببرد. اما در شرایط حاضر که در قرنطینگی به سر می‌بریم باید به آن میلیارد‌ها سلول که هر کدام به ویتامین‌های مختلف، آنتی اکسیدان‌ها و یا محلول‌ها در مقابل سیستم دفاعی بدن نیاز دارند، توجه کرد. از نظر وضعیت فیزیولوژیکی بدن و استفاده از تنوع غذایی باید به خوردن نان، غلات و فرآورده‌های آن اهتمام ورزید.

 


فعالیت ورزشی در منزل و مراقبت از تغذیه؛ راهکار رهایی از افکار منفی در زمان خودقرنطینگی

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: غذای مورد تایید وزارت بهداشت از پنج طبقه تشکیل شده که طبقه اول آن از نان و غلات و فرآورده‌های غلات و طبقه دوم میوه‌جات و سبزی‌جات، طبقه بالاتر که توجه کمتر به آن می‌شود شیر و لبنیات است و در انتها که کمترین توجه به آن می‌شود پروتئین و گوشت است.

وی اضافه کرد: غلات بهترین روش تامین پروتئین بدن در جهت مقابله با ویروس و باکتری و عوامل بیماری‌زایی که وارد بدن می‌شود است، چراکه بدن باید پادتن تشکیل دهد و برای تشکیلش به مهمترین عامل آن که پروتئین است نیازمند دارد، منتهی باید به اندازه نیاز باشد.

مظهری در پایان خاطرنشان کرد: آب مایه حیات است و دو سوم بدن را تشکیل می‌دهد و خیلی از مواد مغذی در آب، قابلیت جذب دارند و سموم حاصل از شکستن، پیوستن، دفع، جذب و همه این‌ها احتیاج به آب دارند تا سموم ایجاد شده و مواد مازاد در بدن را بتواند به بیرون دفع کنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم