تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

ماجرای قبر‌های قسطی در جلسه شورا مطرح شد

News Image Lead

شايعات مختلف و اعلام قيمت هاي عجيب و غريب قيمت قبور در بهشت زهرا و ابهاماتي كه درباره هزينه‌هاي دفن اموات مطرح مي شد، سبب شد تا مديريت شهري تهران با هدف شفاف سازي در شيوه ارائه خدمات خود در بهشت زهرا، تسهيلاتي را نيز براي خاكسپاري اموات تهراني‌ها در نظر گيرد.

کد خبر: ۵۰۳۳
۱۱:۳۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ در جلسه ديروز شوراي شهر تهران، دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات سازمان بهشت زهرا(س) توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که درنهایت اعضای شورا با دو رای مخالف و 15 رای موافق به کلیات این طرح رای مثبت داده‌اند. به موجب این لایحه حتی افرادی که بضاعت مالی نداشته باشند علاوه بر یک طبقه قبری که به تمامی شهروندان در سازمان بهشت زهرا(س) اهدا می‌شود، بهای سایر خدمات نیز برای این افراد می‌تواند تا 12 قسط تقسیط شود و اگر در زمان سررسید اقساط نیز توانایی پرداخت این هزینه‌ها را نداشته باشند این هزینه از آن‌ها اخذ نمی‌شود.
 
سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در تشریح جزيیات این دستورالعمل گفت: بی تردید به موجب این لایحه شفافیت در هزینه‌های خدمات ارائه شده توسط سازمان بهشت زهرا (س) محقق خواهد شد و شایعاتی همچون فروش قبرهای چند صدمیلیونی و سایر ابهامات در بهای خدمات این سازمان به طور کلی برطرف خواهد شد. مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) تاكيد كرد: از چند منظر این لوایح قابل توجه و بررسی هست؛ اول تقدیر از اعضای محترم شورای شهر و کمیسیون ها که ساعت ها وقت گذاشته و این لایحه را در راستای شفاف سازی و همچنین رفاه حال خانواده های داغدار و به‌ویژه کم بضاعت تهیه و تدارک دیده اند. واقعیت این است که این لوایح چند سالی بود که روند اجرايی آن متوقف شده بود. با تصویب این لوایح شرایطی فراهم شد تا مراجعان داغدار بتوانند از خدماتی که در جهت رفاه حال آن‌ها در نظر گرفته شده استفاده کنند. به موجب این لایحه کماکان یک طبقه قبر در سازمان بهشت زهرا(س) به صورت رایگان اختصاص می یابد و هر شهروند که به سازمان بهشت زهرا(س) مراجعه کند، از سه طبقه قبر یک طبقه را به‌صورت رایگان دریافت می کند و دو طبقه باقی‌مانده خالی را به صورت یارانه ای با قیمت یک میلیون تومان دریافت خواهد کرد. حتی اگر کسی توان پرداخت همین مبلغ یا مبلغ اندک خدمات شست‌وشو، تکفین و تدفین را هم نداشته باشد به موجب این لایحه سازمان بهشت زهرا(س) می تواند تا ۱۲ قسط آن را تقسیط كند. باید عنوان کنم که در سال ۱۳۹۶ سازمان بهشت زهرا(س) حدود ۲۲۵۰۰ قبر رایگان به شهروندان عزیز اهدا کرده است. به موجب این لوایح حداقل قیمت قبر در بهشت زهرا(س) به صورت رایگان و حداکثر قیمت قبر در قطعات قدیمی سازمان که بیش از ۴۵ سال از عمر آن گذشته، حداکثر ۱۶ میلیون تعیین شده است؛ بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه قیمت قبور نداشته و فقط شرایط و تسهیلات برای افراد کم بضاعت تسهیل شده است.وی گفت: تصویب این لوایح یکی از اقدامات مهم و شایسته و قابل توجه شورای اسلامی شهر تهران بود که برای چند سال روند آن در شورای قبلی متوقف شده بود. در حوزه خدمات سازمان بهشت زهرا(س) برای اولین بار به صورت شفاف قیمت خدمات به تصویب رسیده است که در این خصوص قیمت سایر شهرستان های کشور در نظر گرفته شده است و حتي در قیاس با شهرستان های کشور قیمت های تهران بسیار مناسباست تا افراد نیازمند در مراجعه به این سازمان دچار مشکل نشوند.

توجه به نيازهاي دختران در شهر

روز دختر و وضعيت سهم زنان از فضاهاي شهري و لزوم توجه دستگاه‌ها به كمبودهاي اين حوزه، از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز شوراي شهر تهران بود و ريیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در اين باره با تاکید بر اینکه باید شهرداری تهران امکانات لازم برای بروز شایستگی‌های دختران جوان در سطح شهر را فراهم کند، گفت: شهرداری تهران باید با حمایت از دختران جوان این زمینه را فراهم کند تا از این طریق شاهد افتخارآفرینی آن‌ها در عرصه‌های مختلف باشیم. زهرا صدراعظم نوری افزود: زنان و دختران حامیان اصلی در محیط خانه و زندگی، منشأ محبت، عشق، دوست داشتن و امید به زندگی هستند و در جامعه‌ نماد پویایی عشق به زندگی و خوبی‌ها هستند.
 
جامعه جوان ما که نیمی از آن را دختران جوان تشکیل می‌دهند بیش از هر زمان نیازمند به توجه، دیده شدن و اهتمام برای آینده است. جامعه ما امروز مفتخر است که از دختران جوان و تحصیلکرده برخوردار است که در عرصه‌های مختلف برای کشور افتخار آفرینند. باید فرصت‌های رشد و پیشرفت را بیش از گذشته برای دختران ایرانی فراهم کنیم. امروز آن‌ها برای بروز شایستگی خود نیازمند حمایت هستند.ريیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و خطر درگیر شدن دختران جوان با آسیب‌های اجتماعی گفت: در شرایطی که آسیب‌های اجتماعی در شهر ما دارای ابعاد نگران کننده‌ای است، نوک تیز برخی از این تهدیدات دختران جوان ما را نشانه گرفته، رفتارهای صدا و سیما و برخی رسانه‌های تندرو به شدت بر انگیزه، شور و نشاط و پویایی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. از این‌رو ضمن محکوم کردن این گونه رفتارهای تحقیر‌آمیز برخی رسانه‌های جمعی تندرو، از شهرداری تهران به ویژه معاون امور اجتماعی و فرهنگی و اداره کل بانوان انتظار می‌رود که دختران شهر را مورد حمایت قرار دهند و امکانات رشد آن‌ها را در زمینه‌های مختلف فراهم کنند. همچنین اختصاص فضاهای مفید و امن در پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و هنری و امثال آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد و درصدی از مدیریت حوزه فرهنگی شهری به آن‌ها واگذار شود. عضو هیات ريیسه شورای شهر تهران نيز از عدم تخصیص بودجه معاونت زنان و ستاد توانمندسازی بانوان شهرداری تهران گلایه کرد و گفت: با این حال از حرف تا عمل برای بهبود وضعیت دختران فاصله وجود دارد و امیدواریم بتوانیم نسبت به اصلاح این قانون اقدام کنیم.
 
وی با بیان اینکه در همین راستا تذکری به شهرداری منطقه هشت دارم، گفت: متاسفانه ساخت و تجهیز دو فرهنگسرای ویژه بانوان در این منطقه به تاخیر افتاده و دو ماه است که در دست تعمیر است اما متاسفانه همچنان مسدود است و امکان استفاده از این فرهنگسراها وجود ندارد. گزارشاتی رسیده که علی‌رغم اینکه بودجه ستاد توانمندسازی زنان در سال 97 تقویت شده اما هنوز تخصیص نیافته است که برهمین اساس این معاونت نتوانسته برنامه‌های خود را پیش ببرد.

سهم زنان افزايش يابد

ريیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نيز در اين باره با بیان اینکه در شهر فضای برابر برای افراد کل جامعه وجود ندارد، سهم دختران را در استفاده از فضای شهری کم‌تر از پسران عنوان کرد. الهام فخاري با بيان اينكه در حال حاضر در شهر فضای برابر برای کل جامعه نداریم. افزود: وقتی فضای کافی برابر در شهر وجود ندارد تا فرد بگوید من هم هستم به دنبال راهی برای بروز خودش می‌گردد، زیرا فرد در دوره نوجوانی می‌خواهد اظهار قدرت کند، حال این قدرت را باید در کدام میدان ببرد؟ريیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه دخترها یک‌سری میدان‌های لازم برای اعمال خشونت را ندارند، اظهارکرد: دختران در چنین وضعیتی چه سوژه‌ای نزدیک‌تر از خود، برای اعمال خشونت دارند؟فخاری با بیان اهمیت مهارت در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: کمبود مهارت نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و مدیران نیز خود باید مهارت‌های زندگی را کسب کنند، زیرا در مساله کمبود مهارت مهم‌ترین نکته، خودآگاهی است.وی با بیان اینکه گفت و گو، اهمیت زیادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: باید آيین گفت و گو و زبان آن با نوجوانان و به‌ویژه دخترها را تعریف کنیم.
ريیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فضاهای ناایمن شهری که احتمال قرار گرفتن نوجوانان را در موقعیت‌های خطرناک زیاد می‌کند، مدیریت شوند، تصریح کرد: ما باید دختران نوجوان را مخاطب هدف خود قرار دهیم و اگر آن‌ها درگیر شکل‌هایی از فعالیت‌های انرژی‌بر مفید باشند، بسیاری از مشکلات مربوط به این مساله حل می‌شود.

خشونت علیه زنان از مباحث مورد توجه ماست و در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران به این موضوعات توجه ویژه‌تری شده و مساله زنان را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار داده‌ایم.آیا از خودمان نمی‌پرسیم که چرا در شهر نابینا نمی‌بینیم؟ حضور کم‌رنگ آنان نشان می‌دهد که به سهم آنان در شهر توجه کافی نشده است.در فضاهایی از شهر دختران‌مان را اصلا نمی‌بینیم، در صورتی که اگر میدان را با نظارت غیر مستقیم باز کنیم، شاید بشود درصدی از این مشکلات را کم کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی