تیتر امروز

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد
در دهمین برنامه دیدار اندیشه گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد

دیدار اندیشه در دهمین برنامه خود میزبان محمد حسن موحدی ساوجی، استاد دانشگاه و حوزه بود، او معتقد است: از کافران نیز نمی‌توان حق حیات، حق آزادی اندیشه، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت و تحصیل را سلب...
المپیک پاریس؛ حذف شمشیرباز ایران/ پرش دیدنی الفتی/ تمرین هانیه رستمیان +ویدیو
این گزارش بروز رسانی می‌شود

المپیک پاریس؛ حذف شمشیرباز ایران/ پرش دیدنی الفتی/ تمرین هانیه رستمیان +ویدیو

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از امروز (شنبه) رسما آغاز شده و نمایندگان پرامید ایران در چند رشته از جمله قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به میدان خواهند رفت و در تیراندازی هم هانیه...

پارک ملی گرمسار شبه جزیره‌ای تماشایی با نمایشگاه طبیعی حیات وحش

پارک ملی کویر گرمسار شبه جزیره‌ای محصور بین دریاچه نمک، کویر ریگ جن، کویر مرکزی و کویر گرمسار و نمایشگاهی طبیعی از گونه‌های کمیاب بیابانی و کویری حیات وحش مانند کل و بز، قوچ و میش وحشی، گربه شنی، جبیر و گورخر و گونه‌های گیاهی متنوع است که فقط دیدن آن می‌تواند چنین رویای تماشایی را در ذهن به باور تبدیل کند.

کد خبر: ۴۱۰۰۲
۰۹:۵۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

پارک ملی گرمسار شبه جزیره‌ای تماشایی با نمایشگاه طبیعی حیات وحش

دیدارنیوز ـ پارک ملی کویر گرمسار واقع در جنوب غربی استان سمنان با دارا بودن ۳۴ گونه پستاندار، ۱۵۵گونه پرنده، ۳۴ گونه خزنده و ۳۵۵ گونه گیاهی، یکی از غنی‌ترین مناطق دارای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در کشور محسوب می‌شود که در حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است.
 
از جاذبه‌های منحصر به فرد پارک ملی گرمسار برای دوستداران محیط زیست وجود زیستگاه تنها دو زیست منطقه وزغ کویری است که در اطراف چشمه سفید آب زیست می‌کند و این گونه منحصر به همین نقطه از پارک ملی بوده و در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.
 
در اراضی مسطح و دشتی پارک ملی کویر با پوشش گیاهی بیابانی و نیمه بیابانی، پستاندارانی از جمله آهو، جبیر، یوزپلنگ و گربه شنی دیده می‌شود و در بخش کوهستانی آن نیز که دارای جوامع گیاهی با سیمای استپی است، تعداد قابل توجهی از گونه‌های حیات وحش نظیر کل و بز، قوچ و میش و پلنگ زیست می‌کنند.
 
از دیگر پستانداران مهم این منطقه می‌توان به کاراکال، روباه شنی، روباه معمولی، کفتار، گرگ، شغال، خرگوش، تشی و انواع جوندگان دیگر نیز اشاره کرد.
 
پرندگانی نظیر سارگپه، عقاب طلایی، کرکس، دلیجه و انواع پرندگان شکاری مثل کبک، تیهو، شاه بوف، انواع چکاوک‌ها، دم جنبانک ابلق، زاغی، غراب و انواع گنجشک‌سانان دیگر از مهمترین گونه‌های منطقه به حساب می‌آیند. از جمله خزندگان منطقه پارک ملی کویر گرمسار می‌توان به افعی شاخدار، مارجعفری، تیرمار، بزمجه بیابانی اشاره کرد.
 
در کنار تنوع گیاهی و جانوی پارک ملی گرمسار وجود دریاچه نمک مثلثی در حاشیه و مرز جنوب غربی و به عبارتی در قلب کویر است که هر اهل ذوقی را به وجد می‌آورد.
 
 تماشایی دیگر پارک ملی کویر گرمسار وجود یک جزیره کوچک به نام جزیره سرگردان در جنوب دریاچه نمک است که یکی از بزرگترین شورزار‌های ایران محسوب می‌شود که چشم دوختن به سفیدی محض زمین، اما از جنس شوری نه از جنس برف خود جاذبه‌ای است که کلمات یارای توصیف این زیبایی را ندارد و فقط تماشای آن می‌تواند این زیبایی‌ها را برای ذهن وصف کند.
 
در ادامه مسیر طبیعت بکر پارک ملی کویر گرمسار رشته کوه‌های سیاه کوه دیده می‌شوند که از مهمترین کوه‌های پارک ملی هستند و در مرکز منطقه واقع شده و بلندترین قله آن به ۲ هزار و ۱۵ متر می‌رسد.
پارک ملی گرمسار شبه جزیره‌ای تماشایی با نمایشگاه طبیعی حیات وحش
پارک ملی کویر گرمسار در همسایگی کویر مخوف و هیجان انگیز معروف به مثلث برمودای ایران، کویر یگ جن قرار دارد.
 
برای سفر به پارک ملی کویر گرمسار باید مسیر خود را از شهرستان گرمسار استان سمنان به سمت جنوب ادامه دهید و پس از عبور از جاده سنگفرش به محیط بانی سیاه کوه برسید، البته راه‌های دیگری برای ورود به منطقه وجود دارد که عبور از آن‌ها بدون راهنما کاری خطرناک است و برای جلوگیری از هرگونه پیشامد ناگوار احتمالی باید قبل از انجام برنامه سفر به کسب اطلاع و مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و هماهنگی با واحد‌های تابعه مستقر در منطقه انجام شود.
 
جاذبه‌های گردشگری پارک ملی کویر به دو بخش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تقسیم می‌شود و جاده سنگفرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه‌های این منطقه است، به طوری که این جاده امکان عبور کاروان‌ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زار‌های حاشیه دشت کویر فراهم می‌کرده است.
 
بنای مشهور "قصر بهرام” که در واقع یک کاروانسرای شاه عباسی است و کاروانسرای "عین الرشید”، آبراه سنگی "سیه کوه” که آب مورد نیاز قصر بهرام را تامین می‌کرده، بقایای "ساختمان حرمسرا”، کاروانسرا‌های "سفید آب” و "لکاب” و آب انبار "قیلوقه” از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه است.
 
هنگام سفر به پارک ملی کویر گرمسار آب به اندازه کافی، ماشین مناسب برای بیابان، یدکی اضافی و بنزین کافی و جعبه کمک‌های اولیه، کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک دودی به همراه داشته باشید و همچنین پیشنهاد می‌شود برای رفتن به پارک ملی کویر از تور‌هایی که برای این پارک می‌گذارند استفاده کنید تا از جاذبه‌های پارک ملی کویر همچون کاروانسرای قصر بهرام، جاده سنگ فرش ابریشم دیدن کنید.
 
پارک ملی کویر گرمسار معروف به آفریقای ایران به دلیل دارا بودن تنوع گیاهی و جانوری دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم است و با سفر به این منطقه مطمئن باشید یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ایران را از نزدیک می‌بینید و البته فراموش نکنید دیدن از پارک ملی کویر نیاز به مجوز اداره پارک ملی گرمسار یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان دارد.
 
در استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده که تاکنون بیش از ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هر مسافر و گردشگری با هر انگیزه‌ای که به استان سمنان دیار با سابقه غنی تاریخی و فرهنگی سفر کند به خاطر تنوع اقلیمی می‌تواند مطابق اهداف، ذوق، و برنامه خود، در استان سمنان، دیدنی‌های مورد نظر خود را بیابد و لذت سفر را برای خود دوچندان کند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی