وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه در قالب طرح ابرار (اقدام ملی راهسازی) ملکف به احداث ۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور شده است.

کد خبر: ۳۸۰۴۴
۱۴:۵۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸
 

دیدارنیوز ـ محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از تونل باغان جاده جدید در حال احداث سنندج - مریوان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید امسال طرح ابرار را با هدف تکمیل شبکه راه‌های روستایی شامل ساخت، تکمیل و بهره‌برداری آغاز کرده و در قالب این طرح حدود ۲ هزار کیلومتر راه جدید احداث می‌شود.

وی افزود: در این ارتباط طرح سنجش وضعیت راه‌های روستایی کشور برای تحقق توازن و عدالت منطقه‌ای در حال اجراست و طبق نتایج آن برخی از شهرستان‌های کردستان نیز جز اولویت های اول این طرح هستند.

اسلامی با اشاره به طرح احداث جاده جدید مریوان - سنندج  یادآور شد: این طرح  یک پروژه استراتژیک حمل و نقلی در غرب کشور بوده که عمده فعالیت‌های اجرایی آن نیز از سال ۹۵ شروع شده و شدت گرفته است.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود قبل از هفته دولت سال آینده این طرح ۵۲ کیلومتری به بهره برداری برسد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند البته وزارت راه و شهرسازی نیز سعی دارد در کمترین زمان ممکن منابع مالی آن را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی ساماندهی مرز باشماق را از دیگر اولویت‌های کاری این وزارتخانه در استان کردستان اعلام کرد و گفت: طرح جامع مرز باشماق مطالعه و تهیه شده و با اجرای آن از این مرز به عنوان یک ظرفیت بین المللی برای انجام مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: اتمام طرح کمربندی مریوان هم یکی از پروژه‌های طرح جامع مرزباشماق است که تا ۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده و یک هزار و ۲۰۰ متر آن نیز در دست اجرا است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این بازدید گفت: جاده جدید مریوان - سنندج موسوم به تیژتیژ - گاران در محور سنندج - مریوان که از سال ۸۳ کار آن شروع شده تا سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این میزان از سال ۹۵ تاکنون به ۸۳ درصد افزایش یافته است.

محمدصدیق‌ ثابتی اضافه کرد: برای ساخت جاده جدید سنندج - مریوان از سال ۸۳ تا ۹۵ حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و از سال ۹۵ تاکنون نیز یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه شده ولی برای تکمیل آن نیز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی افزود: امسال ۸۰۰ میلیارد ریال برای این طرح تامین اعتبار شده و برای اجرای آن از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه آسفالت ۱۷ کیلومتر آن باقی مانده که امیدواریم در نیمه دوم امسال به پایان برسد.

پیشرفت فیزیکی این طرح اکنون ۸۳ درصد است و آسفالت ۱۶ کیلومتر آن شامل قطعات ۴، ۵ و ۶ باقی مانده است.

تونل باغان به طول یک هزار و ۸۸۴ متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و ۹۴۳ متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.

برای ساخت این تونل در مجموع ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده و هم اکنون در مرحله نصب تجهیزات است.

عملیات اجرایی حفاری تونل باغان از ۲۰ مرداد سال ۹۶ آغاز شد و ۱۸ آذر سال گذشته به پایان رسید، عرض این تونل ۱۰ متر و ۵۰ سانتی متر و ارتفاع مفید آن ۵ متر و ۸۰ سانتی متر است.

این تونل ضمن کاهش هفت کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج - مریوان از تصادفات و سوانح بالای این محور بطور چشمگیری می کاهد.

بازدید از مسیر طرح چهار خطه سنندج – همدان موسوم به گردنه صلوات آباد و بازدید از فرودگاه و بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی سقز بخشی از برنامه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان است.

همچنین در ادامه این سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی از پروژه های راهسازی شهرستان بیجار، تونل و جاده گردنه ماموخ در مسیر سنندج - سقز، پروژه روگذر سه راهی مریوان و پروژه بانتا آبیدر سنندج بازدید کرده و شرکت در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان نیز آخرین برنامه این سفر اعلام شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم