تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
"دیدارنیوز" نگاهی به تبعیض‌های موجود در بازار کار دارد؛

۲۰۲ سال دیگر صبوری کنید تا برابری ایجاد شود!

آنچه که ما در سطح جهانی مشاهده می‌کنیم این است که هیچ کشوری به برابری بین زن و مرد نرسیده است. صرف نظر از میزان پیشرفت کشورها، منطقه یا شرایط اقتصادی، نابرابری جنسیتی واقعیتی است که در دور تا دور دنیا وجود دارد و ما می‌توانیم این موضوع را در همه جنبه‌های زندگی زنان ببینیم. ۲۰۲ سال زمان بسیار طولانی برای صبوری کردن است تا برابری مالی و اقتصادی بین زنان و مردان محقق شود.

کد خبر: ۳۰۵۰۰
۱۴:۲۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: بیکاری زنان بخشی از بحران بیکاری در ایران به صورت کلی است. نگاهی به آمار و ارقام نرخ بیکاری در بین زنان و مردان و همچنین فارغ التحصیلان نشان می دهد که این بحران در چند سال اخیر شکلی زنانه یافته و هر ساله با عمیق شدن فشار افتصادی، زنان بیشتری از بازار کار خارج می شوند. در مشکل بیکاری، وضعیت دستمزدها و تبعیضی که در سراسر جهان در این خصوص وجود دارد، امید برابری را به رویایی دست نیافتنی برای زنان تبدیل کرده است.
 

زنان چند سال دیگر اندازه مردان پول در می آورند؟
 
پیش از آنکه به آمار و ارقام بیکاری زنان در ایران بپردازیم، لازم است که به این نکته اشاره کنیم که مساله تبعیض جنسیتی در بازار کار و نابرابری میان زنان و مردان در وجوه مختلف فعالیت های اقتصادی، امری جهانی است و تنها شکل و ابعاد آن با توجه با شرایط هر جامعه و کشور متفاوت است.

علی رغم مبارزات فعالین زن در طول صد سال اخیر در پهنای جهانی، شکاف جنسیتی، نابرابری‌ها و فشار بر زنان همچنان وجود دارد. نابرابری جنسیتی در مواردی همچون سیاست، کار (شغل)، سلامت و تحصیلات در دنیا کمتر از ۱ درصد بهبود یافته است.

آنا کارین جتفرز، مدیر منطقه‌ای زنان سازمان ملل متحد در این باره می‌گوید:"آنچه که ما در سطح جهانی مشاهده می‌کنیم این است که هیچ کشوری به برابری بین زن و مرد نرسیده است. صرف نظر از میزان پیشرفت کشورها، منطقه یا شرایط اقتصادی، نابرابری جنسیتی واقعیتی است که در دور تا دور دنیا وجود دارد و ما می‌توانیم این موضوع را در همه جنبه‌های زندگی زنان ببینیم. ۲۰۲ سال زمان بسیار طولانی برای صبوری کردن است تا برابری مالی و اقتصادی بین زنان و مردان محقق شود."
 
جتفرز می‌گوید: دولت‌ها می‌توانند با بهبود سیاست‌های پرداخت‌ دستمزدها و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مراقبتی از والدین و سالمندان، همچنین حمایت‌های قانونی از زنان مانند امنیت شغلی در دوران بارداری به این شرایط کمک کنند.

از هر ۴ زن دانش‌آموخته دانشگاه یک نفر بیکار است
 
از اوایل دهه ۶۰ و پس از آن از آغاز عصر سازندگی، تغییر سبک زندگی مردم به همراه افزایش هزینه‌ها و همچنین حرکت جامعه به سمت مصرف گرایی متاثر از سیاست‌های سرمایه داری موجود سبب شد که تغییری در ساخت خانواده ایرانی از خانواده تک نان آور به دو نان آور تغییر کند. این تحول، ورود زنان به بازار کار را به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرد و زنان به عنوان نان آور در بخش‌های مختلف به ویژه خدمات مشغول به کار شدند. زنان همواره به عنوان ارتش ذخیره‌ای در نظر گرفته می‌شوند که در هنگام رونق اقتصادی از طرف بخش دولتی و خصوصی دعوت به کار شده و در هنگام رکود، اولین کسانی هستند که از این بازار اخراج می‌شوند.

در خصوص اشتغال زنان در ایران، نرخ مشارکت اقتصادی برای زنان بسیار پایین و کمتر از ۱۲ درصد است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ اشتغال در بهار امسال نشان می‌دهد به ازای هر چهار مرد، تنها یک زن در اقتصاد مشارکت دارد. نرخ بیکاری زنان هم نزدیک به دو برابر این شاخص در گروه مردان است.

این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی در پایان سه ماه نخست امسال را ۴۰,۶ درصد اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه یکسال قبل (بهار ۱۳۹۷) نیم درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سال گذشته ۴۱,۱ درصد گزارش شده بود.
 
 
۲۰۲ سال دیگر صبوری کنید
 

این شاخص برای گروه مردان در بهار امسال ۶۵ درصد اعلام شد که نزدیک به ۴ برابر نرخ مشارکت اقتصادی برای زنان بود. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بهار امسال ۱۶,۱ درصد بود که در مقایسه با بهار سال قبل، هفت دهم درصد تنزل یافته است.
 
مرکز آمار ایران مدعی شده که همزمان با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری نیز کاهش یافته و به ۱۰,۸ درصد رسیده است. با این حال نرخ بیکاری زنان همچنان نزدیک به دو برابر مردان است. این شاخص برای گروه مردان ۹,۲ درصد و برای گروه زنان ۱۷,۳ درصد اعلام شده است.

نرخ بیکاری زنان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هم در سه ماه نخست امسال ۳۵,۳ درصد گزارش شد که حدود دو برابر نرخ بیکاری کل زنان است. این شاخص برای مردان این گروه سنی ۲۰,۵ درصد گزارش شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، از هر چهار زن دانش‌آموخته دانشگاه در ایران هم حداقل یک تن بیکار است. نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه ۲۵,۳ درصد اعلام شد در حالیکه برای مردان این شاخص ۱۲,۴ درصد بود.

برپایه گزارش مرکز آمار ایران ۴۰,۳ درصد جمعیت بیکار ایران در بهار امسال را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل دادند. سهم بیکاری زنان دانش‌آموخته از کل جمعیت بیکاران ۶۴,۹ درصد اعلام شده است.

بررسی اشتغال در بخش‌های مختلف هم نشان می‌دهد اشتغال زنان در بخش صنعت در مقایسه با بهار یک سال قبل، هفت دهم درصد تنزیل یافته و به ۲۵ درصد رسیده است. این شاخص برای گروه مردان ۳۳ درصد اعلام شد.

سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی نیز با دو دهم درصد کاهش به ۲۱,۷ درصد تنزل یافت در حالیکه اشتغال مردان در بخش کشاورزی نیم درصد افزایش یافت و به ۱۷,۳ درصد رسید.

همزمان با کاهش اشتغال صنعتی و کشاورزی زنان، سهم اشتغال خدماتی زنان  با هشت دهم درصد افزایش به ۵۳,۲ درصد رسید در حالیکه این شاخص برای مردان ۴۸,۸ درصد اعلام شد که در مقایسه با بهار یکسال قبل هفت دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

سهم اشتغال ناقص زنان هم در بهار امسال افزایش چهار دهم درصدی داشت و به ۶,۱ درصد رسید در حالیکه اشتغال ناقص زنان که به معنای اشتغال کمتر از ۴۴ ساعت در هفته است، در گروه مردان ۳ دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

از آغاز سال جاری شمار کارگران اخراجی و نیروهای تعدیلی اداره ها و شرکت ها افزایش یافته این در حالی است که برنامه های اشتغال زایی دولت با مشکل شدید تامین اعتبار مواجه و شکست خورده است. نگاهی به  افزایش زنان در مشاغلی چون دستفروشی، تقاضا برای کار در شرکت های خدماتی، فروشندگی در مترو و مشاغل مرتبط با آسیب مانند تن فروشی در انواع متنوع آن، صیغه های ساندویچی و .. نشانگر زنانه شدن چهره فقر و به تبع آن آسیب های اجتماعی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی