تیتر امروز

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...
محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
صادق جوادی‌حصار در گفتگو با "دیدارنیوز":

آقای خاتمی انتخابات را تحریم نمی‌کند بلکه دعوت به انتخابات معقول می‌کند

News Image Lead

در صورت تغییر شرایط، مردم می‌توانند فداکاری کنند وبه طور موقت ازبی‌مهری‌ها، بدعهدی‌ها و بی‌توجهی‌ها که در گذشته شامل حال‌شان شده است، گذر کنند. البته به معنای فراموشی خطا‌ها نیست، بلکه به دلیل شرایط موجود در کشور، چشم خود را بر روی آن‌ها ببندند، اما اینکه شرایط دچار تغییر نشود و درصدد برآئیم در انتخاباتی شرکت کنیم که بازندگان از قبل معلوم هستند یا از ورود سرمایه‌های خود در آن منع شده ایم و یا انتخاباتی برگزار کنیم که از فواید پیروزی آن سودی نخواهیم برد، عقل سلیم هرگز توصیه شرکت در چنین انتخاباتی را نمی‌کند. نظرآقای خاتمی هم برای تغییر شرایط است تا مردم بتوانند در آن شرکت کنند.

کد خبر: ۳۰۱۴۰
۱۰:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران که سال گذشته در دیدار با اعضای فراکسیون امید با انتقاد از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور گفته بود: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید» امسال در دیدار با اعضای حزب پیشرو اصلاحات به شکل دیگری سخن گفته است.

 

او گرچه به این نکته اشاره داشته که اصلاح طلبان با هر قیمتی نمی‌توانند وارد انتخابات شوند، اما براینکه انتخابات نباید تحریم شود هم تاکید ورزیده و این مسئله را مورد توجه قرار داده که نباید اصل انتخابات را زیر سوال برد. خاتمی دربخش دیگری از سخنان خود گفته است: «اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود.»

 

این سخنان خاتمی ـ که "تکرار می کنم" او به داد حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری و لیست امید در مجلس و شورای شهر رسید ـ با واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و با دو هشتگ، مورد بحث قرار گرفت.

 

گروهی از کاربران که از هشتگ #خاتمی استفاده کردند، درخواست او از مردم را به باد انتقاد گرفتند و با یادآوری نتایج شعار «تَکرار می‌کنم» او در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی که به موفقیت لیست «امید» در انتخابات مجلس انجامید، تأکید داشتند که «اعتماد به اصلاح‌طلبان» دیگر وجهی ندارد.

 

با این حال برخی کاربران نیز تلاش داشتند دیگران را متوجه پاره‌ای دیگر از سخنان او کنند که گفته بود «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند.» به همین سبب، وب‌سایت اصولگرای «مشرق‌نیوز» با انتشار تحلیلی عنوان کرد که با سخنان محمد خاتمی، فرمان تحریم خاموش انتخابات صادر شد.

 

آقای خاتمی انتخابات را تحریم نمی‌کند بلکه دعوت به انتخابات معقول می‌کند

 

صادق جوادی‌حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با دیدارنیوز درباره تازه‌ترین اظهار نظر سیدمحمد خاتمی در توصیه به فداکاری برای شرکت در انتخابات؛ در حالی که سال گذشته مطرح کرده بود «دعوت مردم برای حضور در انتخابات، سخت است»، گفت: آقای خاتمی سال گذشته هم شرکت در انتخابات را نفی نکرد، او مطرح ساخت در صورتی که فضا به همین شکل موجود باقی بماند، احتمال دارد حتی با دعوت ماهم مردم لبیک نگویند و آن‌طورکه لازم است در انتخابات شرکت نکنند.

 

وی با اشاره به اینکه خاتمی برای بیان این نظر خود قیودی را مطرح ساخت، بیان کرد: اظهارنظر اخیر آقای خاتمی از این منظر شکل گرفته که شاید از نگاه او شرایط و یا رفتار دولت تغییر پیدا کند و براساس آن، انگیزه‌ها افزایش یابد. این احتمال هم وجود دارد که شرایط عمومی کشور، وضعیتی را در بعد جهانی فراهم سازد که ناچار باشیم با ایثار و از خودگذشتگی، بازهم مدارا و تحمل به خرج دهیم و در انتخابات شرکت کنیم، اما این‌ها با فراهم کردن شرایط نتیجه خواهد داد، آقای خاتمی مطرح نکرده است که بی‌هیچ دلیل منطقی مردم در انتخابات شرکت کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: آقای خاتمی گفته است از دولت و حاکمیت برای دستیابی به فضای مطلوبی که انتخابات درآن برگزار خواهد شد، طلب کمک داریم و در چنین فضایی اصلاح‌طلبان هم شرکت کنند.

 

جوادی‌حصار، نظر مردم درباره انتخابات را با توجه به واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر سیدمحمد خاتمی چنین پیش‌بینی کرد: تا حدودی می‌توان ایده مردم را با توجه به اظهارنظرها در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کرد، ولی نیاز است تا براساس آمار و ارقام بررسی شود که فضای مجازی چند درصد در فضای واقعی دخیل است؟ آیا نظرات مطرح شده در فضای مجازی تا انتها به همین شکل باقی خواهد ماند یا دچار تغییر می‌شود؟ جریان‌های موجود در فضای مجازی، همین تعداد هستند یا به رویکرد‌های جدید برای تغییر و تاثیر فضا می‌پیوندند؟ واقعیت این است که فعالان در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار هستند، ولی به هیچ‌وجه نمی‌توانیم براساس نظرات آن‌ها نتیجه‌‍‌گیری کنیم.

 

آقای خاتمی انتخابات را تحریم نمی‌کند بلکه دعوت به انتخابات معقول می‌کند

 

وی در رابطه با این بخش از سخنان خاتمی که گفته است: «اصلاحات نمی‌تواند به هر قیمتی وارد انتخابات شود» و تناقض آن با توصیه به فداکاری اظهار داشت: این سخن آقای خاتمی، نظر قبلی او را مورد تائید قرار می‌دهد. آقای خاتمی گفت ما با هر شرایطی نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم، باید تغییری درآن ایجاد شود تا بتوان از مردم دعوت به عمل آورد، زیرا در چنین وضعیتی حضورشان در پای صندوق‌های رای مشخص نیست.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که در چنین شرایطی چه نیازی به فداکاری مردم است، تصریح کرد: در صورت تغییر شرایط، مردم می‌توانند فداکاری کنند وبه طور موقت ازبی‌مهری‌ها، بدعهدی‌ها و بی‌توجهی‌ها که در گذشته شامل حال‌شان شده است، گذر کنند. البته به معنای فراموشی خطا‌ها نیست، بلکه به دلیل شرایط موجود در کشور، چشم خود را بر روی آن‌ها ببندند، اما اینکه شرایط دچار تغییر نشود و درصدد برآئیم در انتخاباتی شرکت کنیم که بازندگان از قبل معلوم هستند یا از ورود سرمایه‌های خود در آن منع شده ایم و یا انتخاباتی برگزار کنیم که از فواید پیروزی آن سودی نخواهیم برد، عقل سلیم هرگز توصیه شرکت در چنین انتخاباتی را نمی‌کند. نظرآقای خاتمی هم برای تغییر شرایط است تا مردم بتوانند در آن شرکت کنند.

 

جوادی‌حصار درباره برداشت برخی افراد از این نظر خاتمی مبنی بر تشویق به تحریم انتخابات، یادآور شد: آقای خاتمی انتخابات را تحریم نمی‌کند، بلکه دعوت به انتخابات معقول می‌کند. معنای تحریم انتخابات با دعوت به آن و مشارکت معقول متفاوت است و لوازم هر کدام با یکدیگر تفاوت دارد. ایده مشارکت معقول، در مقابل ایده کسانی است که مطرح می‌کنند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، یعنی افرادی که براین اعتقاد هستند انتخابات در جمهوری اسلامی بی‌فایده است و نتیجه‌ای از آن کسب نمی‌شود، زیرا یک نفر سخن اول و آخر را بر زبان می‌آورد، بنابراین لزومی بابت شرکت نیست. خاتمی، سوپاپ اطمینان نظام است و نقش بازدارندگی ایفا می‌کند. افراد فراوانی مطرح می‌کنند که در صورت فراهم شدن شرایطی که براساس آن بتوان به صورت معقول، منطقی و امید آفرین در انتخابات حضور پیدا کرد، قطعا آن را گرم و پرشور خواهند کرد.

 

وی درباره امیدواری بابت به وجود آمدن شرایط مدنظر خاتمی اضافه کرد: امید زیادی به این مسئله ندارم، البته ناامید هم نیستم، ولی درصد آن بالا نیست، خوب است شرایطی جهت افزایش امید فراهم شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص دلیل طرح موضوع انتخابات از امروز بیان داشت: هر انتخاباتی در جمهوری اسلامی، یک تولد جدید محسوب می‌شود، بنابراین برای اطمینان از سلامت آن باید آزمایشات مربوطه را از ۶ ماه قبل آغاز کرد و نباید این مسئله را به زمان زایمان موکول ساخت.

 

جوادی‌حصار در خصوص موفقیت در جلب نظر مردم توسط اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد مجلس دهم تاکید کرد: بدون تردید گزینه‌های جایگزینی به وجود خواهند آمد و چنین نیست که یک جریان سیاسی در کل، عرصه سیاست را رها کند و خانه‌نشینی را برگزیند. قطعا اصلاح‌طلبان، تحول‌خواهان، دگراندیشان و مصلحان اجتماعی به دنبال راه‌چاره خواهند بود، بنابراین وقتی همه نسبت به آینده جمهوری اسلامی دغدغه دارند، حتما به یک هم آوایی خواهند رسید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی