"دیدارنیوز" به بررسی برخی اثرات مواد خوراکی بر بدن می‌پردازد؛

شاید بگویید تنظیم تغذیه در زمان افسردگى کار بسیار دشوارى است، اما در حقیقت داشتن برنامه غذایى مناسب می‌تواند علاوه بر بهبود بخشیدن به بیماریتان، ذهنتان را نیز درگیر کند تا کمتر به مسائل ناراحت کننده فکر کنید.

کد خبر: ۲۸۲۷۷
۱۶:۵۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ افسردگى از بيمارى‎هايى است كه تقريباً بسيارى از مردم در حالت عادى به آن دچار هستند. براى بعضى می‌تواند حتى به اندازه‌اى خطرناك شود كه تاثيرات منفى در زندگى شخصى و اجتماعى آنها بگذارد.

 

هرچند افسردگى به تنهايى خود يك بيمارى شناخته شده است اما تحقيقات نشان می‌دهد كه افسردگى معمولاً تحت تأثير ديگر مشكلات ذهنى و فيزيكى بروز پيدا می‌كند. از راه‎هاى درمان افسردگى می‌توان به پزشك، داروهاى شيميايى، ورزش و حتى رژيم غذايى اشاره كرد.

 

تحقيقات نشان می‌دهند كه غذاى مصرفى می‌تواند علائم افسردگى را تشديد يا كم كند. هرچند كه تغذيه، درمان قطعى براى افسردگى نيست ولى بهتر است در مواقعى كه احساس ناخوشايندى داريد از خوردن اين غذاها اجتناب كنيد. با انتخاب رژيم غذایی مناسب، می‌توانيد تا حد زيادى فركانس‌ها و مدت زمان افسردگى خود را كاهش دهيد.

 

۱. شکر

 

شكر و شيريني جات اتفاقاً از مواد خوراكى هستند كه در مواقع افسردگى، تمايل زيادى به خوردنشان پيدا می‌كنيم ولى در حقيقت با هربار خوردن شكر، شما بيشتر خود را خسته و رنجور می‌كنيد و به عمق افسردگى خود نزديك تر می‌شويد.

 

محققان مدت‌ها فكر می‌كردند كه چرا معمولا افسردگى، ديابت و ضعف، بسيار همزمان در بدن رخ می‌دهند، مطالعات نشان می‌دهد زمانى كه قند خون بالا می‌رود فعاليت مغز شما بسيار كاهش پيدا می‌كند.

 

شكر بيش از حد، باعث پايين آمدن پروتئين‎های موجود در بدن می‎شود كه اين اتفاق، اجازه رشد نورون‎ها و سيناپس‎ها را می‌گيرد و افسردگى يكى از اثرات جانبى منفى اين اتفاق است.

 

خوراکى‌هایی که باعث افسردگى می‌شوند

 

۲. فست‎فود

 

معمولاً در زمان افسردگى، فكر پختن غذاى خانگى نيز آزاردهنده می‌تواند باشد اما فست‌فود شايد بهترين جايگزين نباشد. خوردن فست‌فودها می‎تواند باعث افسردگى و بى‎حوصلگى شود، حتى طى تحقيقاتى در سال ٢٠١٢ مشخص شد كسانى كه بيشتر وعده‎هاى غذاييشان فست‌فود است ٥١٪؜ بيشتر به افسردگى مبتلا هستند. سعى كنيد در اين دوره، حتی الامكان از غذاهاى سالم مانند سبزيجات و ميوه استفاده كنيد.

 

 

خوراکى‌هایی که باعث افسردگى می‌شوند

 
۳. کافئین

 

كارشناسان معتقدند كافئين، خود به تنهايى باعث افسردگى نمی‌شود اما مشكل‌سازى آن به دليل اختلالى است كه در خواب می‌گذارد. خواب براى ذهنى سالم، ضرورى است و شما اگر تمام شب را بدون خواب كافى بگذرانيد روز بعد توانايى لازم براى رسيدگى درست به امورتان را نداريد. پس با اجتناب از كافئين و داشتن خواب كافى می‌توانيد تا حد زيادى از افسردگى جلوگيرى كنيد.

 

اما اگر اعتياد به كافئين داريد می‌توانيد بعد از ناهار، ديگر هيچ نوشيدنى كه شامل آن باشد را مصرف نكنيد و در آخر شب، خسته از فعاليت‎هاى روز، خوابى منظم داشته باشيد.

 

خوراکى‌هایی که باعث افسردگى می‌شوند

 

۴. لبنیات

 

برخى مطالعات نشان می‌دهد كه پروتئين كازئين در محصولات لبنى يكى از عوامل مهم در بروز افسردگى است. هرچند كه ممكن است اين قضيه براى همه صدق نكند ولى می‌توانيد در زمان افسردگى به صورت امتحانى ٣٠ روز از محصولات لبنى استفاده نكنيد و سپس خلق و خوى خود را بررسى كنيد و براى جبران پروتئين‎هاى مغذى موجود در لبنيات هم می‎توانيد خوراكى‎هاى ديگر نظير پرتقال، زردآلو، كلم بروكلى و اسفناج را جايگزين كنيد.

 

خوراکى‌هایی که باعث افسردگى می‌شوند

 

۵. ارگانیسم‎هاى اصلاح شده ژنتیکى (GMO)

 

‏GMO مخفف ارگانيسم‎هاى اصلاح شده ژنتيكى (Genetically-modified organisms) از اصلى‎ترين عناصر در منابع تغذيه ما هستند زيرا هر روزه توليدكنندگان بيشترى خوراكى‎هاى طبيعى و ارگانيك را براى ماندگارى بهتر و شكل ظاهرى زيباتر دستكارى و عوض می‌كنند.

 

‏GMO ها حاوى آفت كش‎هايى است كه براى سلول‎هاى بدن سمى و بسيار مضر است. يكى از رايج‎ترين آفت كش‌هاى موجود roundup نام دارد كه با توانايى ساخت اسيدآمينه‎هاى ضرورى، جذب مواد معدنى حياتى و سم زدايى كبد مقابله می‎كند. از آنجا كه پيوند ذهن و بدن بسيار قوى است به بيمارانى كه از افسردگى رنج می‎برند پيشنهاد می‌شود غذاهاى آلى و ارگانيك بيشترى مصرف كنيد.

 

خوراکى‌هایی که باعث افسردگى می‌شوند

 

شايد بگوييد تنظيم تغذيه در زمان افسردگى كار بسيار دشوارى است اما در حقيقت، داشتن برنامه ى غذايى مناسب می‌تواند علاوه بر بهبود بخشيدن به بيماريتان، ذهنتان را نيز درگير كند تا كمتر به مسائل ناراحت كننده فكر كنيد. لازم به ذكر است كه رعايت برنامه غذايى مناسب به تنهايى افسردگى را درمان نمی‌كند و اين فقط يك راه پيشنهادى است. به اميد سلامتى همه بيماران.

 

ترجمه: صدف بهرامی‌راد

منبع: سایت Nutrition Explained

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم