تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
رییس سازمان زندان‌ها:

توانستیم رشد آمار زندانیان را منفی کنیم

رییس سازمان زندان‌ها گفت: امروز توانسته‌ایم آمار زندانیان را که رشد ۱۰ درصدی داشت و سال به سال ۱۰ درصد به جمعیت کیفری ما اضافه می‌شد را با برنامه‌های سازمان زندان‌ها منفی کنیم

کد خبر: ۲۵۶۷۱
۲۲:۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوز - اصغر جهانگیر در سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه گفت: امیدواریم این جشن گلریزانبتواند به کاهش آسیب‌ها کمک کند و این کار مبارک با همت شهید لاجوردی شروع شد و امروز بعد از سه دهه روز به روز جشن‌های گلریزان بهتر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه توفیق پیدا کردیم در خدمت خانواده زندانیان قرار بگیریم، از همان ابتدا بحث کاهش جمعیت کیفری به عنوان دستور کار مدنظر قرار دادیم و قدم‌هایی در جهت کاهش جمعیت کشوری برداشته شد و امروز توانسته‌ایم آمار زندانیان را که رشد ۱۰ درصدی داشت و سال به سال ۱۰ درصد به جمعیت کیفری ما اضافه می‌شد را با برنامه‌های سازمان زندان‌ها منفی کنیم و امروز مفتخریم بگوییم که آن روند ۱۰ درصدی نه تنها ادامه نیافت بلکه منفی شد.

جهانگیر گفت: در مجموع برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد دو هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان را نیاز داریم.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان مشمول عفو رهبری شدند که ۶۰ هزار نفر از زندان آزاد و ۴۰ هزار نفر مورد تخفیف مجازات قرار گرفتند. همچنین ۷۰ هزار نفر از افرادی که جرایم سبک انجام داده بودند و به شش تا یکسال حبس محکوم شده بود قبل از ورود به زندان مورد عفو رهبری قرار گرفتند.

جهانگیر تصریح کرد: افرادی که دارای شاکی خصوصی بودند مورد عفو رهبری قرار نگرفتند و خیرین باید با کمک به آنها زمینه آزادی آنها را فراهم کنند.

وی افزود: بر اساس آمار ۱۳ هزار و ۴۶۰ نفر زندانی جرایم غیرعمد در زندان هستند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۱۵ نفر زندانی‌های جرایم مالی هستند و ۲۵۷۸ نفر به دلیل مهریه و ۲۶۷ نفر به دلیل دیه غیرعمد در زندان هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بر اساس جنسیت ۹۷ درصد زندانیان مرد و ۳ درصد زن هستند. ۲۵ درصد از زندانیان جرایم غیرعمد بین ۴۰ تا ۴۴ سال سن دارند. از نظر تحصیلات ۸۲ درصد زندانیان جرایم غیرعمد دیپلم و زیر دیپلم هستند و ۸۸ درصد آنها متأهل هستند.

جهانگیر افزود: ۱۵ درصد زندانیان جرایم غیرعمد فاقد فرزند و ۲۴ درصد یک فرزند و ۳۰ درصد دو فرزند و ۱۴ درصد سه فرزند و ۶ درصد ۴ فرزند و ۳ درصد پنج فرزند و ۳ درصد بیش از ۵ فرزند دارند.

وی گفت: از نظر تابعیت ۹۹ درصد زندانیان جرایم غیرعمد ایرانی و ۳۶ نفر افغانستانی هستند که ۷ نفر از آنها به دلیل مهریه در زندان هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: از نظر ماندگاری ۲۰ درصد از زندانیان جرایم غیرعمد کمتر از یک ماه است که وارد زندان شده‌اند و ۱۹ درصد از یک ماه تا ۳ ماه، ۱۵ درصد ۶ ماه، ۱۶ درصد یکسال، ۲۱۶۵ نفر دو سال، ۱۵۰۶ نفر ۵ سال و ۱۴۵ نفر بین ۵ و ۸ سال و ۱۰ نفر ۱۰ سال و ۹ نفر در رابطه بیش از ۱۰ سال در زندان هستند.

وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای آزادی کل زندانیان مالی جرایم غیرعمد نیاز است که ۳۰ درصد از زندانیان زیر ۲۰ میلیون تومان بدهی دارند و ۲۲ درصد ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و ۱۴ درصد ۱۰۰ میلیون تومان بدهی دارند.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص مهریه گفت: در خصوص مهریه ۸۸۲ نفر به دلیل زیر ۱۰ سکه در زندان‌اند و ۴۳۶ نفر نیز بین ۱۰ تا ۲۰ سکه و ۲۶۸ نفر ۲۰ تا ۵۰ سکه در زندان هستند.

وی افزود: استان اصفهان با ۱۰ درصد بیشترین زندانیان جرایم غیرعمد را دارد و بعد از آن فارس و تهران هستند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی