تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
سیدعلی بیگدلی در گفتگو با "دیدارنیوز":

راهی جز مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد

News Image Lead

در حال رسیدن به نقطه‌های حساسی هستیم و به سمت مشکلات آزاردهنده حرکت می‌کنیم، بنابراین راهی جز انجام مذاکره باقی نمانده است، البته انجام مذاکره برای ایران سودآوری به همراه دارد، زیرا هر روز که بگذرد احتمالا هم ارزش‌های دینی حاکم بر کشور لطمه می‌خورد و هم نظام دچار ریزش‌هایی از سوی طرفدارانش می‌شود و بین مردم و حکومت، گسل به وجود می‌آید که می‌تواند منجر به فراهم شدن زمینه‌های شورش‌های اجتماعی شود.

کد خبر: ۲۵۲۸۷
۱۶:۴۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ خبرگزاری سی ان بی سی آمریکا روز دوشنبه نوشت: مشاور امنیت ملی آمریکا تهدید کرد که ایالات متحده یک نیروی تهاجمی برای خاورمیانه و به منظور ارسال پیام واضح به ایران اعزام کرده است که هرگونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدانش را با ' نیروی ضربتی' مواجه خواهد کرد. جان بولتون همچنین به رغم اینکه ایران را به حمله سریع و اعزام ناو هواپیما بر به منطقه تهدید کرد اما گفت که" به تهران هشدارمی‌دهیم، اما نمی‌خواهیم بجنگیم. "

 

علاوه بر این، پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از۲ منبع وابسته به دولت واشنگتن از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید بر بخش دیگری از اقتصاد ایران خبر داد. وال استریت ژورنال  نیز هفته گذشته مدعی شد ترامپ بعد از نفت، سراغ محدود کردن معاملات دلاری ایران می‌رود تا فروش محصولات پتروشیمی را تحت‎الشعاع قرار دهد. اکسیوس حتی مدعی شد که دولت ترامپ انتظار دارد سناریوی پیش رو ۳ نتیجه ممکن را در پی داشته باشد که عبارتند از واداشتن ایران به بازگشت به میز مذاکره، حصول توافق هسته‎ای باب میل آمریکا، تهی کردن دست ایران به گونه‌ای که رهبران آن درباره نحوه اختصاص هزینه‌ها دوراندیش‌تر رفتار کنند و نهایتاً تحقق خیال باطل تغییر نظام در ایران، آن‌گونه که باب میل جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.

 

سیدعلی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با دیدارنیوز درباره احتمال برخورد نظامی بین ایران و آمریکا با توجه به تهدید جان بولتون گفت: با توجه به شرایط و نشانه‌هایی که حاکم است برخورد نظامی، احتمال بسیار ضعیفی دارد، زیرا هم ترامپ در منازعات انتخاباتی اعلام کرد که آمریکا را وارد جنگ جدیدی نمی‌کند و هم اینکه در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ قرار داریم، بنابراین رئیس‌جمهور آمریکا نباید دست به یک اشتباه غیرقابل اغماض زند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: شروع جنگ، ترامپ را وارد یک ماجرایی می‌کند که آمریکا را به شدت درگیر می‌سازد و همین مسئله سبب افت رای برای او خواهد شد، بنابراین نه تنها خود دست به این کار نمی‌زند، حتی کشور‌های منطقه را هم تشویق به آغاز جنگ با ایران نمی‌کند.

 

این استاد دانشگاه دراین رابطه یادآور شد: تلاش رئیس‌جمهورآمریکا این است که از طریق فشار‌های اقتصادی وامنیتی، کشور ما را در منگنه قرار دهد تا ایران خود به نقطه اخذ تصمیم جدیدتر برسد.

 

بیگدلی درباره بهترین تصمیم ایران در شرایط حاضر چنین توضیح داد: در حال رسیدن به نقطه‌های حساسی هستیم و به سمت مشکلات آزاردهنده حرکت می‌کنیم، بنابراین راهی جز انجام مذاکره باقی نمانده است، البته انجام مذاکره برای ایران سودآوری به همراه دارد، زیرا هر روز که بگذرد احتمالا هم ارزش‌های دینی حاکم بر کشور لطمه می‌خورد و هم نظام دچار ریزش‌هایی از سوی طرفدارانش می‌شود و بین مردم و حکومت، گسل به وجود می‌آید که می‌تواند منجر به فراهم شدن زمینه‌های شورش‌های اجتماعی شود.

 

راهی جز مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: با توجه به این تفاسیر و دو تجربه گذشته (هشت سال جنگ و مذاکرات برجام) نباید در انجام مذاکرات، تاخیر کرد زیرا در صورت وجود این نگاه، به آن مرحله حساسی خواهیم رسید که پس از اعمال و تحمیل فشار‌های حقارت‌آمیز، پای میز مذاکره بنشینیم.

 

وی در ادامه افزود: همان‌طور که در بالا توضیح دادم هر قدر که زمان می‌گذرد هم گسل بین دولت و ملت افزایش پیدا می‌کند و هم  مردم نسبت به ارزش‌های دینی و ارزش‌هایی که ناظر بر نظام است، بی‌میل می‌شوند؛ بنابراین به نفع نظام، یافتن راهی برای انجام مذاکره است تا به مرحله‌ای نرسیم که راهی وجود نداشته باشد.

 

این استاد دانشگاه در این رابطه تاکید کرد: هر قدر فرصت‌ها را بسوزانیم امتیازاتی که آمریکا از ایران مطالبه خواهد کرد قطعا بیشتر می‌شود و بازار‌ها را از دست خواهیم داد. در این رابطه می‌توان به تحریم سپاه پاسداران اشاره کرد. به این شکل که اگر ایران زودتر مذاکره با آمریکا را کلید زده بود، آمریکا سپاه را به عنوان یک نهاد نظامی تروریستی نمی‌شناخت و این اتفاق، از جهت حیثیت ملی و نظامی برای ما بسیار سخت و ناگوار بود.

 

این استاد دانشگاه دراین خصوص که برخی مطرح کرده‌اند شرایط حاضرآماده انجام مذاکره نیست و مدل مذاکره ایران و کره شمالی را نمونه قرار می‌دهند، اظهار داشت: شرایط ژئوپلتیک ما با کره شمالی متفاوت است و با وجود آنکه  هنوز هم کره شمالی دو مرتبه در سال جاری آزمایش هسته‌ای انجام داده، ولی ترامپ می‌گوید که با "کیم" (رهبر کره شمالی) ارتباط نزدیکی دارم و با کمال امیدواری برای انجام مذاکره، آینده‌نگری می‌کنم.

 

وی در ادامه بیان کرد: ترامپ خصومتی که نسبت به ایران دارد را درقبال "کیم" ندارد و دلیل آن هم این است که ایران به دلیل آنکه در همسایگی اسرائیل و کشور‌های عرب دست نشانده آمریکا قرارگرفته، شرایط ژئوپلتیک متفاوتی دارد و اظهار نظراتی ازاین دست هم  که انجام می‌شود، نشان دهنده آن است که تخصص لازم در این رابطه از سوی آن‌ها وجود ندارد وبهتر آن است تا نظر ندهند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین خصوص گفت: قیاس ایران وکره شمالی  به قول علما مع الفارق است که نباید خیلی مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر کره شمالی و آمریکا به هر حال به یک نقطه خواهند رسید واین وضعیت برای کره شمالی قابل دوام نیست، زیرا تا چه زمانی می‌توانند مردم را وادار کنند تا ماهی ۱۰ دلار حقوق بگیرند.

 

بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: با تمام این‌ها باید این نکته را مورد توجه قرار داد که هر کشوری، مسئولیت  وشرایط خود را برعهده دارد و ایران با هیچ کشور دیگری در منطقه قابل قیاس نیست. محصول  مبارزه با آمریکا شرایط امروز کشور است که مردم مشاهده می‌کنند، بنابراین اینکه مطرح می‌شود آمریکا قابل اعتماد نیست غیرعاقلانه است، زیرا این ما هستیم که باید اعتماد آمریکا را به دست آوریم.

 

این استاد دانشگاه در این رابطه که به نظر می‌رسد تنها دشمن آمریکا، ایران است، افزود: دشمن‌سازی‌ها برای ایران و آمریکا تاکتیک‌هایی به حساب می‌آید که هر دو از آن بهره می‌برند. آمریکا با دشمنی ایران به عرب‌ها نزدیک می‌شود و از آن‌ها پول می‌گیرد و فلسطین هم که دغدغه ما است درسایه این مبارزات محو شده و دیده نمی‌شود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
1
2
تو وامثال تو با عقل ناقص تون برجام رو تحمیل کردین حالا دوباره غلط اضافی
سارا سیرجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
1
3
....... توهستی که نمیفهمی دیپلماسی چیه نمیفهمی بودن توشرایط جنگی چیه نمیفهمی نصف مردم زیر خط فقر هستند چیه نمیفهمه فقر و سرقت و ناامنی چیه
حتی اینوهم نمیفهمی که ایران هیچ برگ برنده ای نداره که با استفاده از اون به آمریکا و اروپا فشار بیاره
نمیفهمی به صفر رسیدن فروش نفت درحالی که عربستان کل نفت دنیا رو تامین می کنه چیه
نمیفهمی اگر جنگ بشه اروپا و حتی آسیا حتی همین عرب ها و ترکیه میرن کنار آمریکا و ایران نمی تونه با یه دنیا بجنگه چیه
غلط اضافی تو و امثال تو می کنند که با همین حرفها کاری کردن که برجام تبدیل شه به یک کاغذ پاره
امثال تویی که دقیقن کاری رو میکنه که ترامپ میکنه و ارزوش هست
حیدر صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
شرایط جنگی چیه ! شرایط اصلا جنگی نیست. نصف مردم زیر خط فقر هستند چیه نمیفهمه فقر و سرقت و ناامنی نتیجه کار بیتدبیری دولت غیر دلسوز حسن روحانی بوده . حتی اگر فروش نفت صفر برسه ایران مملکتی بسی بزرگ و در ایران هرچه مایحتاج دانش و زندگی مدرن امروزی موجود است . اما قوای حاکمه مدیریت لازم را ندارند . اگر دولت یا مدیران دولتی کمی از دزدیها و چپاول ها خود کم کنند مملکت آباد میشه مملکت ندار نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
1
2
والا من نمیدونم آخر و عاقبتمون چی میشه اما اگر یه جنگ دیگه بشه من دیگه نمیرم بجنگم همون دفعه رفتم و پاهام از دست دادم چی شد؟ مملکت اینجوری دارن تحویل میدن دیگه
آقای که عقلت ناقص نیست خودت و خانواده ات برید با آمریکا و اروپا بجنگید
ما نیستیم داداش
حیدر صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
0
با این اوضاع هرگز جنگ نمی شود . چرا که بسیاری منافع آمریکا و اسرائیل و منافع متحدان اعراب بیشتر در خاورمیانه نابود خواهد شد. چون هیچ تهدیدی برای ایران وجود ندارد . بنابر این ایران هممذاکره هم نخواهد کرد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی