تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
سیدعلی بیگدلی در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

موضع اخیر ترامپ نسبت به هند و ترکیه جنبه تنبیهی دارد

موضع اخیر آقای ترامپ نسبت به هند و ترکیه جنبه تنبیهی دارد و این نگاه تنبیهی نسبت به ترکیه بیشتر است، چون این کشور طی سال‌های اخیر بیش از حد به روسیه نزدیک شده است. همین اواخر آقای اردوغان اعلام کرد به دنبال خرید سیستم دفاع موشکی s ۵۰۰ از روسیه است که بیش از ۲ میلیارد دلار معامله است، بنابراین برای ناتو سنگین است که یکی از اعضای آن به سمت روسیه متمایل شود.

کد خبر: ۲۲۱۸۴
۱۶:۲۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: دونالد ترامپ از روزی که بر صندلی ریاست جمهوری در کاخ سفید تکیه زده است، به طور مداوم محور اخبار و تیتر اول رسانه ها بوده است. او چهره سختگیرانه آمریکایی‌ها را نسبت به دوست و دشمن نشان داده است. این تاجر آمریکایی برایش تفاوتی نمی‌کند مخاطبش ژاپن باشد یا کره شمالی. او نسبت به تراز تجاری آمریکا با چین انتقاد می‌کند و بر کالا‌های چینی تعرفه سنگین می‌بندد، صادرات فولاد متحدین اروپایی خود را هدف قرار می‌دهد، حتی کانادا را بی نصیب نمی‌گذارد و در ادامه، نیشی به استرالیا می‌زند و همسایگی با مکزیک را خطری برای منافع ملی می‌داند. ترامپ همان جایی است که پول هست لذا روابطش را با سعودی‌ها گسترش می دهد و با متحدان سنتی، دچار چالش می شود، از رهبر کره شمالی تمجید می‌کند و به اعضای ناتو حمله می‌کند و می گوید که باید پول بیشتری بدهید و..

 
در تازه ترین اقدام، اسپوتنیک خبر داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، طی نامه‌ای به کنگره آمریکا از تصمیم کاخ سفید برای پایان دادن به ارائه مزایای تجاری به ترکیه و هند پرده برداشته است. ترامپ در این نامه از تمایل خود برای از بین بردن مزایای تجاری ترجیهی ارائه شده به کشور‌های در حال توسعه خبر داده است. وی می‌گوید: من این اقدام را می‌کنم چرا که پس از تعامل جدی بین آمریکا و هند، به این نتیجه رسیده‌ام که هند اطمینانی به آمریکا نداده است که دسترسی مناسب و برابر به بازار خود فراهم خواهد کرد.

 

بر اساس قانون سیستم عمومی برنامه ترجیهی، کالا‌های ۱۲۰ کشور جهان می‌توانند بدون پرداخت عوارض وارد آمریکا شوند. هند تعرفه‌های خود برای کالا‌های آمریکایی نظیر خودرو، موتورسیکلت و پوشاک را همچنان بالا نگه داشته است.
 
در همین رابطه سیدعلی بیگدلی، کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با دیدارنیوز و در پاسخ به این پرسش که چرا ترامپ وارد چالش تجاری با هند و ترکیه شده است، گفت: معافیت‌های تجاری آمریکا نسبت به هند و ترکیه دلایلی دارد. بوش پسر رییس جمهور اسبق آمریکا، به هند سفر کرد و به هندی‌ها قول داد معافیت‌های مالیاتی برای تسهیل صادرات هند به آمریکا، به آن کشور می‌دهد. حتی فراتر از آن، برای اینکه وابستگی هند به روسیه را کم کند به آن‌ها قول داد تجهیزات اتمی و هسته‌ای در اختیارشان قرار دهد چراکه قرار بود مثلثی ائتلافی در آسیا شکل بگیرد و اضلاع آن روسیه، هند و چین بودند که بیشترین انرژی و جمعیت دنیا را هم داشتند و همچنین هر سه کشور از قدرت‌های اتمی بودند.


وی اضافه کرد: اما موضع اخیر آقای ترامپ نسبت به هند و ترکیه جنبه تنبیهی دارد و این نگاه تنبیهی نسبت به ترکیه بیشتر است، چون این کشور طی سال‌های اخیر بیش از حد به روسیه نزدیک شده است. همین اواخر آقای اردوغان اعلام کرد به دنبال خرید سیستم دفاع موشکی s۵۰۰ از روسیه است که بیش از ۲ میلیارد دلار معامله است، بنابراین برای ناتو سنگین است که یکی از اعضای آن به سمت روسیه متمایل شود.


بیگدلی ادامه داد: از طرفی برای آمریکا سخت است که ترکیه به عنوان متحد قدیمی و عضو ناتو، در قضیه سوریه به سمت ایران و روسیه برود و مثلث ائتلافی تشکیل دهند، بین ترکیه و آمریکا به خصوص بعد از آمدن ترامپ و بالا گرفتن قائله سوریه، شکاف ایجاد شد و این باعث شده است که ترامپ برای کنترل روابط و نظم حاکم، هر از گاهی چشم غره‌ای به متحدان خود نشان دهد که در مورد ترکیه جنبه تنبیهی دارد.


وی اظهار داشت: در مورد هند هم به همین صورت است، اگر چه آمریکا نسبت به فعالیت‌های هند در چابهار که منجر به تقویت بنیه تجاری آن کشور با کشور‌های آسیای میانه و افغانستان می‌شود چراغ سبز نشان داده، ولی از طرفی هند در سیاست عمومی، خیلی از آمریکا تبعیت نمی‌کند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: علاوه بر این، دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ است و در تلاش است هزینه‌های خارجی آمریکا را کم کند. توجیه ترامپ این است که اکنون هندوستان کشوری توسعه یافته است و نیازی به معافیت مالیاتی ندارد.


این کارشناس روابط بین الملل افزود: ترامپ می‌خواهد از این رهگذر کارنامه بهتری تا انتخابات برای خودش جمع و جور کند، قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ سطح اشتغال را در آمریکا بالا ببرد. وقتی ترامپ رییس جمهور شد سطح بیکاری ۲.۳ درصد بود در حالی که اکنون به حدود ۳.۱ درصد رسیده است. ترامپ قصد دارد از طریق بستن تعرفه بر کالای خارجی، این گپی که در اشتغال به وجود آمده را جبران کند و به عنوان برگ برنده در انتخابات استفاده کند.

 

بیگدلی خاطرنشان کرد: تصمیم ترامپ مبنی بر برداشتن GSP (معافیت مالیاتی) از ترکیه و هند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که فقط یکی از دلایلش می‌تواند رشد نسبی توسعه این دو کشور و رشد اقتصادی آنها باشد.

 

ترامپ نمی تواند مانع روابط تجاری هند و ترکیه با ایران شود

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کنگره آمریکا با تصمیم ترامپ همراهی می‌کند، گفت: ترامپ می‌تواند بدون اجازه کنگره هم این معافیت‌ها را از هند و ترکیه بردارد، ولی به نظر نمی‌رسد کنگره در این خصوص با رییس جمهور زاویه داشته باشد، چون تعهد آمریکا تا زمانی بود که این کشور‌ها به سطحی از رشد و توسعه رسیده باشند که اکنون فکر می‌کنند به آن درجه از رشد اقتصادی رسیده اند.


سید علی بیگدلی در پاسخ به این پرسش که تصمیم ترامپ چقدر به ایران مربوط است و آیا آمریکایی‌ها قصد دارند از این طریق، روابط اقتصادی ترکیه با ایران را هدف قرار دهند، اظهار داشت: ترکیه بدون دلیل به سمت روسیه متمایل نشده است. قرار داد خرید دفاعی بین آمریکا و ترکیه بود که آمریکا به آن عمل نمی‌کند، حتی یک میلیون دلار آن قرار داد توسط ترکیه پرداخت شده است. البته آمریکایی ها که به دنبال صلح با کره شمالی هستند هرگز راضی نمی‌شوند ترکیه که متحد قدیمی آن کشور و عضو ناتو است را از دست بدهند بنابراین هرچند چنین مباحثی مطرح می‌شود، ولی کلا از دست دادن ترکیه به نفع آمریکا نیست.

 

وی ادامه داد: ترکیه کرد‌ها را سرکوب می‌کند و آمریکا در اینجا هم با رفتار ترکیه مخالف است. در این جا باید اشاره کنم که به نفع ایران نیست در سرکوب کرد‌ها با ترکیه همکاری کند، مسئله کرد‌ها تاریخی، پیچیده و چند لایه است و ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن هم وجود دارد. ایران ارتباط نژادی، فرهنگی، سرزمینی و تاریخی با همه کرد‌ها دارد لذا پیچیدن یک نسخه واحد برای همه کرد‌ها از طرف ایران و در همراهی با ترکیه کار اشتباهی است.


بیگدلی افزود: فاصله گرفتن ترکیه از آمریکا و نزدیک شدن به ایران به نفع ماست، ولی نباید اصول تاریخی خود را فدای تصمیمات احساسی و مقطعی کنیم، همانگونه که آقای روحانی در کنفرانس سوچی به درستی موضع گرفتند و ضمن محکوم کردن همه ابعاد تروریسم، گفتند مسئله کرد‌ها باید به دور از خشونت و مسالمت آمیز حل شده و باید با کرد‌ها کنار آمد.


این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ قصد تنبیه هندوستان را دارد و آیا تصمیم ترامپ، تاثیری بر روابط مالی و اقتصادی ایران و هندوستان دارد، گفت: به نظرم هند در این رابطه عقب نشینی نخواهد کرد، زیرا سرمایه گذاری آن کشور در چابهار با هماهنگی و چراغ سبز آمریکا بوده است. آمریکا برای تسهیل در تجارت و بازرگانی افغانستان با پروژه چابهار موافق است و در راستای از دست دادن هند حرکت نخواهد کرد. فکر می‌کنم این مسایل بیشتر جنبه فنی و تجاری داشته باشد. هندی‌ها هم به ما احتیاج دارند و تحت فشار آمریکا از ما فاصله نخواهند گرفت.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی