تیتر امروز

مذاکره فقط غیر مستقیم/ حمله به ایران؛ آغاز جنگ جهانی سوم/ سفر به تهران برای جلوگیری از وقوع جنگ
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مذاکره فقط غیر مستقیم/ حمله به ایران؛ آغاز جنگ جهانی سوم/ سفر به تهران برای جلوگیری از وقوع جنگ

این هشتاد و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ادعای ترامپ: در حال گفتگوی مستقیم با ایران هستیم/ روز شنبه جلسه بزرگی با ایرانی‌ها خواهیم داشت
مسوولان جمهوری اسلامی چرا این خبر را اعلام نکردند؟ اگر واقعیت دارد، نباید به مردم ایران گفت؟

ادعای ترامپ: در حال گفتگوی مستقیم با ایران هستیم/ روز شنبه جلسه بزرگی با ایرانی‌ها خواهیم داشت

در شرایطی که مسوولان جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا خبر داده‌اند و مخالف مذاکره مستقیم هستند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی پیش از گفتگوهای مستقیم با ایران خبر داد.
گزارش دیدار از تاراجی که قدمت هشت ساله دارد

"گِلَک" را دزدیدند/ وزیرمیراث فرهنگی: مسوولیت جزایر کشور با مناطق آزاد است

موضوع بردن خاک جزیره هرمز در ایام نوروز ۱۴۰۴ توسط گردشگران چند روزی است که در صدر اخبار قرار گرفته، اما خوب است بدانید که این تاراج قدمت هشت ساله دارد و کلید آن از سال ۹۷ زده شد.
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «زهرمار» می‌پردازد؛

زهرمار؛ ابتذال در نقد اجتماعی

به طور کلی، زهرمار به عنوان اولین فیلم جدی جواد رضویان، چیزی در چنته ندارد و به نظر می­رسد هیچ ادعایی هم نداشته باشد. "زهرمار" از زنگ تفریح ­های جشنواره امسال است و قاعدتا نباید آن را جدی گرفت. چه به عنوان یک کمدی (که گا‌ها مبتذل می ­نماید) و چه به عنوان یک نقد اجتماعی (که اصلا شکل نمی­ گیرد).

کد خبر: ۲۰۴۵۳
۱۶:۱۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی:  همچنان یکی از بحث­‌های داغ پیرامونِ حواشی جشنواره، این است که بعضی فیلم­‌ها با چه معیار و هدفی به جشنواره راه یافته­ اند و اصلا چه مواردی متر‌های انتخاب یک فیلم برای معتبرترین جشنواره سینمایی ایران را تشکیل می­ دهند؟ "زهرمار" که به عنوان یک کمدی پا به جشنواره گذاشته است، حتی کمدی سرحال و سرپایی هم نیست. فیلمی که شاید اگر ده یا پانزده سال پیش اکران می­ شد، کمی قابل تحمل بود، اما امروزه در کنار این پیشروی و افزایش کیفیت هنری آثار سینمایی در ایران، "زهرمار" فیلمی است که با هیچ نگاه و تفکری نمی­ توان آن را جدی گرفت.

زهرمار؛ ابتذال در نقد اجتماعی


فیلم شامل کلیشه­‌های نخ­ نمای سینمای درجه سه کمدی می­ باشد. موقعیتی که بار‌ها دیده­ ایم و دیگر هیچ جذابیتی برایمان ندارد. شخصیتی مذهبی (مداح) که گیر زنی هفت خط و خلافکار می­ افتد و باید از موقعیت­‌های اجتماعی­ خود استفاده کند تا از شر این زن خلاص شود. همچنین قابل پیش­ بینی است که همراهی این این دو (مداح و زن خلافکار) به مرور در فیلم صمیمی و صمیمی­‌تر می­ شود و تحول شخصیتی زن و علاقمند شدن او به حاجی، امری طبیعی در این سبک از سینمای کمدی است. البته کارگردان این فیلم (رضویان) بی­راه نگفته بود که "زهرمار" اصلا کمدی نیست. واقعا هم زهرمار جز چند صحنه و دیالوگ خنده­ دار چیزی که کمدی محسوب شود ندارد، اما تا دلتان بخواهد، مملو است از شعار‌های اجتماعی­ که امسال روی جشنواره سی و هفتم خیمه زده­ اند و با پیش کشیدن مسائل مربوط به فقر و امثال آن، سعی در ایجاد حس ترحم در مخاطب دارند که ابدا درست شکل نمی­ گیرد. اینکه در میان فیلم، ناگهان به یک ویدیو کلیپ موسیقی که موضوعی اجتماعی را در آهنگ بیان می­ کند کات بزنیم، جز حس­ زدایی و عدم جدی گرفتن فیلم چیزی برای ارائه ندارد. در واقع این منظور را می­ رساند که فیلم آنقدر الکن و ناتوان است که دست به دامن موزیک ویدیو‌ها و آهنگ­ها شده است تا تاثیر حسی خود را بر مخاطب بگذارد و منظور عقلی خود را برساند که همان را هم نمی­ تواند به انجام برساند و به طور کلی دچار ضعف­‌های بزرگ و کلیشه­‌ای است.

زهرمار؛ ابتذال در نقد اجتماعی


سیامک انصاری که با حضور در "خوک" مانی حقیقی و "خرگیوش" مانی باغبانی پا به دوران جدیدی از بازیگری خود گذاشته بود و با ایفای نقش در فیلم­‌های نسبتا هنری و پارودی، خود را از منجلاب صداوسیما نجات داده بود، بار دیگر با یک انتخاب اشتباه و حضور در چنین فیلمی، از آنچه که به سمتش خیز برداشته بود فاصله گرفت. همچنین سیامک صفری نیز که در دنیای تئاتر، هواداران خاص خود را دارد و بازیگری توانا به شمار می­ رود، با قبول کردن این نقش فرعی در یک فیلم فرعی و غیرجدی، باعث تعجب اهالی تئاتر و کسانی شده است که او را به عنوان یک بازیگر خوب می­ شناسند.

زهرمار؛ ابتذال در نقد اجتماعی


از نام ­های بزرگ دیگری که در تیتراژ فیلم به چشم می­ خورند، اما از تاثیرگذاری آنان چیزی نمی­ بینیم، کمال تبریزی به عنوان مشاور کارگردان است که هرچند شعله­‌های آتشین کارگردانی‌ها و طنزپردازی‌های او هم دیگر به پایان رسیده، اما یک حداقل تاثیری هم در بهبود اوضاع "زهرمار" نداشته و رضویان با فیلمش، همچنان به تخریب چهره ­ها پرداخته و خودش نیز احتمالا قربانی فیلمنامه بد و سطح پایین پیمان عباسی شده است.


به طور کلی، زهرمار به عنوان اولین فیلم جدی جواد رضویان، چیزی در چنته ندارد و به نظر می­رسد هیچ ادعایی هم نداشته باشد. "زهرمار" از زنگ تفریح ­های جشنواره امسال است و قاعدتا نباید آن را جدی گرفت. چه به عنوان یک کمدی (که گا‌ها مبتذل می ­نماید) و چه به عنوان یک نقد اجتماعی (که اصلا شکل نمی­ گیرد).

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی