تیتر امروز

علیرضا خوشبخت: جبهه پایداری و شبکه ایران اینترنشنال بازندگان انتخابات بودند/جامعه روشنفکری اثرگذاری خود را در دور دوم نشان داد
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۲۳)

علیرضا خوشبخت: جبهه پایداری و شبکه ایران اینترنشنال بازندگان انتخابات بودند/جامعه روشنفکری اثرگذاری خود را در دور دوم نشان داد

دیدارنیوز در دومین دوره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت‌وگو‌های کوتاهی را در استودیو با مهمانان داشته که می‌بینید و می‌خوانید.
پیش بینی عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا: مسعود پزشکیان رئیس جمهور است/ به سعید جلیلی گفتند کنار برو، نرفت
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۲۳)

پیش بینی عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا: مسعود پزشکیان رئیس جمهور است/ به سعید جلیلی گفتند کنار برو، نرفت

در ادامه برنامه‌های انتخاباتی دیدارنیوز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، میزبان عباس امیری فر، فعال سیاسی اصولگرا بودیم. او پیش بینی کرد که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور است.
غلامرضا انصاری در گفت و گو با "دیدارنیوز":

حل مشکلات، سوءتفاهم‌ها و اختلافات داخلی غیر ممکن نیست

News Image Lead

زمانی که می‌توان به وسیله منطق و گفت‌وگو، مشکلات خود را با دشمن خارجی حل کرد و حتی از جنگ هم جلوگیری به عمل آورد، حل مشکلات، سوءتفاهم‌ها و اختلافات داخلی حتی در صورت دارا بودن عمق زیاد، غیر ممکن به نظر نمی‌رسد و می‌توان آن‌ها را به صورت ساده در محاوره‌ای صادقانه برطرف ساخت و کشور را از بحران و چالش‌های متعدد نجات داد.

کد خبر: ۱۹۴۹۱
۱۳:۰۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز- مناظره بین تاجزاده و زاکانی به دلیل جذابیت‌های قابل توجه آن، بازتاب‌های فراوانی داشته است که نشان می‌دهد ناگفته‌های حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ ازنظرمردم با وجود آنکه برخی آن‌ها را تمام شده فرض می‌کنند، همچنان جذابیت دارد.


اما ازدل برگزاری چنین مناظره‌هایی چه چیزی بیرون می‌آید؟ روشن شدن حقایق، اولین مبحثی است که در چنین جلسه‌هایی مورد توجه قرارمی‌گیرد واز جمله مواردی است که با طرح ایرادات و ابهامات می‌توان به آن تا حدودی دست پیدا کرد، ولی گذشته از این موضوع، اصل برگزاری مناظره می‌تواند آینده بهتری را در برابر احزاب کشور قرار دهد.


سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات درسال ۹۵ از طرحی به نام آشتی‌ملی با اشاره به تهدید‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا علیه ایران نام برد که اصولگرایان برای استقبال ازآن شروطی قائل شدند و معنای آن، جواب منفی به پیشنهاد محمد خاتمی بود. به طور نمونه احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی دراین‌باره گفت: «اینکه کسی که عمله فتنه ۸۸ بوده می‌گوید آشتی ملی، معنایی ندارد. مگر مردم با هم قهر هستند؟»، «یک جریانی که بازنده انتخابات در سال ۸۸ بود با اردوکشی خیابانی و با فعالیت‌های سیاسی که پشت آن اوباما و اسرائیل و غرب بودند، مشکلات زیادی را ایجاد کردند و البته مردم با این‌ها قهر و از آن‌ها متنفر هستند.»


با گذشت دوسال ازاین پیشنهاد و مقاومت اصولگرایان در برابرآن، شاید بتوان نشست تاجزاده و زاکانی درپشت یک میز و گفت‌وگوی آن دو با یکدیگر با وجود اختلافات حزبی را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این کار در نهایت به وفاق‌ملی دربین احزاب تبدیل شود. این امر به خصوص که در آستانه چهل سالگی انقلاب قرار داریم از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

 

حل مشکلات، سوءتفاهم‌ها و اختلافات داخلی غیر ممکن نیست

 

دکتر غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با ضرورت گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی کشور با توجه به برگزاری مناظره میان علیرضا زاکانی و مصطفی تاجزاده به دیدارنیوز گفت: سخت‌ترین و بغرنج‌ترین مسائل با گفت‌وگو حل می‌شود. کشور‌هایی که توان دیپلماسی بالا وموفقی دارند، جنگ‌های قطعی و مسلم را به صلح و سازش همراه با حفظ حقوق و کیان کشور و دولت خود مبدل ساخته‌اند.


وی درباره بعد تاریخی این مسئله ابراز کرد: قضیه مورد اشاره در بعد تاریخی هم صادق است. در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، وی عزم جنگ با روسیه را در سرداشت. قائم مقام صدراعظم وقت بااستدلال برتری نظامی ومالی روس‌ها مخالف جنگ بود. ارتش روسیه حدود ۶۰۰ هزارنفر و ارتش ایران ازحدود ۶۰ هزار نفر تشکیل شده بود و براساس عقل، باید از قدرت بیان و زبان استفاده می‌کردند که شاه نپذیرفت و جنگ را آغازکرد. بنابراین قوای روس تا نزدیکی های تبریز جلو آمد، اما باوساطت عباس میرزا فرمانده نظامی جنگ، قائم مقام که آن روز‌ها مورد غضب قرار گرفته بود و در خراسان تبعید گردیده بود، دعوت به کارگردید و با انجام مذاکره توانست روس‌ها را به عقب‌نشینی تا مرز‌های فعلی وادار سازد.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درادامه یادآور شد: زمانی که می‌توان به وسیله منطق و گفت‌وگو، مشکلات خود را با دشمن خارجی حل کرد و حتی از جنگ هم جلوگیری به عمل آورد، حل مشکلات، سوءتفاهم‌ها و اختلافات داخلی حتی در صورت دارا بودن عمق زیاد، غیر ممکن به نظر نمی‌رسد و می‌توان آن‌ها را به صورت ساده در محاوره‌ای صادقانه برطرف ساخت و کشور را از بحران و چالش‌های متعدد نجات داد.


انصاری دراین‌باره بیان کرد: اتفاقی که در مناظره اخیر بین تاجزاده و زاکانی رخ داد، بسیار پسندیده بود. در ابتدا نیاز است تا از هردوی آقایان تشکر کرد که با شجاعت و جسارت، مطالب خود را مطرح ساختند. نکته مثبت دیگری که در این مناظره وجود داشت، این بود که مردم با مطالعه آن می‌توانند به یک قضاوت و نتیجه درست دست پیدا کنند، بنابراین بحث‌هایی از این دست، باید بین جریان‌های اصلی سیاسی کشور، بین دولت و روشنفکران، بین روشنفکران و اصحاب قدرت و بخش های دیگر یعنی در تمام سطوح صورت گیرد.


وی درادامه افزود: زمانی که بتوان بستر دوستی، امید، نشاط، همکاری ومساعدت را در فضای جامعه گسترش داد، این فضا به طور قطع برای عبور از بحران‌ها و چالش‌هایی که امروز در بخش‌های مختلفی از جمله اقتصادی، سیاسی و ... در کشوروجود دارد، به کمک خواهد آمد.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره هم‌عقیده شدن اصولگرایان با اصلاح‌طلبان درباره وفاق‌ملی با توجه به مناظره اخیر تصریح کرد: امیدوارم اصولگرایان به این نتیجه رسیده باشند که مشکلات با وفاق حل می‌شود، زیرا از جانب اصلاح‌طلبان، مجموعه روشنفکران و کسانی که دغدغه ملک و ملت دارند در طول دو دهه گذشته، همیشه بحث، گفت‌وگو، مدارا، مذاکره و محاوره بدون سهم‌خواهی مطرح بوده است.


انصاری درادامه اظهار داشت: برگزاری چنین مناظره‌هایی برای اولین بار است که از سوی اصولگرایان مورد استقبال قرار می‌گیرد و امیدوارم تا در بخش‌های مختلف متداول شود، زیرا مشکلات از همین طریق حل می‌شود. یکی از مشکلات اقتصادی این است که برخی از وارد کنندگان دلار از دولت برای واردات اقلام عمومی و نیاز‌های مردم، ارز دریافت می‌کنند و دو، سه یا چندین برابر قیمت واقعی فاکتورسازی صورت می‌گیرد، این درحالی است که بررسی ارزش واقعی سبد خانوار مانند روغن، برنج، شکر و اقلام اصلی مصرف در همین کشور‌های همجوار با محاسبه هزینه حمل و نقل آن‌ها مشخص است و قیمت بسیار ارزانتری را نشان می‌دهد.


وی دراین‌باره اضافه کرد: درصورتی که نظارت مردمی جدی گرفته شود واجازه نقد صادقانه به صاحبنظران اقتصادی و فعالان در این عرصه که بسیاری از آن‌ها دغدغه ملی دارند و به دنبال حل مشکلات هستند، داده شود، بسیاری از مشکلاتی که مورد اشاره قرارگرفت، برطرف می‌شود، ولی اگر براین تفکر که در بر همان پاشنه سابق باید بچرخد، اصرار ورزیده شود شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که جای خبرنگار افشا کننده  با مفسدان جابه‌جا خواهد شد که در نتیجه بسیاری از کسانی که می‌توانند درباره تاریکخانه‌های فساد و باند‌های آن‌ها اطلاع رسانی کنند از گردونه فعالیت اصلی خارج می‌شوند که نتیجه‌ای جز گسترش بیشتر فساد و ناکارآمدی نخواهد داشت.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سال انقلاب نیز گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب قرار داریم و معمولا سن چهل سالگی، سن تکامل و رشد واقعی هر موجود زنده‌ای به حساب می‌آید، بنابراین در وهله اول باید وفاق و آشتی ملی را در دستور کار قرار دهیم و همانطور که رئیس قوه قضائیه در خصوص عفو زندانیان سخنانی مطرح کردند، امیدوار هستیم این عفو شامل حال زندانیان سیاسی و محصورین هم قرارگیرد.


انصاری در این خصوص تاکید کرد: درآستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی باید اجازه داده شود تا فضای دوستی و نشاط درکشورحاکم شود. قانون ظرفیت‌های خوبی دارد، باید از آن‌ها به درستی استفاده شود تا بتوانیم با نظارت مردمی به نبرد مشکلات رویم که به طور یقین، پیروزی و ظفر در اختیار مردم است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی