تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین الله کرم در گفت و گو با "دیدارنیوز":

انتخابات مجلس اصلی‌ترین گزینه برای بسترسازی فتنه ۹۸ است

انتخابات مجلس اصلی‌ترین گزینه برای بسترسازی فتنه ۹۸ است، نه اینکه انتخابات مجلس بستر ساز باشد بلکه اهداف جریان فتننه ۹۸ می‌تواند بر این امر مستولی شود. بدین معنا که جریان میانه‌رو و اصلاح‌طلب سعی می‌کند با دامن زدن به تحریم‌ها، فروپاشی اجتماعی، نافرمانی مدنی و انتخابات آزاد، این مسئله را بزرگ کند و تا جایی پیش رود که شعار تغییر قانون اساسی، جایگزین شعار تقلب در فتنه ۸۸ شود.

کد خبر: ۱۸۴۹۶
۱۵:۰۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز- پس از آنکه مقام معظم رهبری در بیانات خود، اینگونه مطرح کردند که «هدف آن‌ها (آمریکایی‌ها) این بود که به‌وسیله تحریم و اقدامات ضد امنیتی، در کشور دودستگی، اختلاف و جنگ گروه‌ها به وجود آورند و عده‌ای را به خیابان‌ها بکشانند و نام آن را هم «تابستان داغ» گذاشته بودند، اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال یکی از بهترین تابستان‌ها بود»، گروهی از اصولگرایان، این سخنان را به فضای داخلی کشور و به خصوص انتخابات مجلس در سال آینده مرتبط دانستند و مشخصا اصلاح‌طلبان را عامل فتنه ۹۸ دانستند.


یکی از این افراد، حسین الله کرم از بنیانگذاران انصار حزب‌الله و از اساتید دانشگاه است که خطاب سخنان رهبری درباره فتنه ۹۸ را اصلاح طلبان می‌داند و براین اعتقاد است که این فتنه، در راستای انتخابات سال آینده مجلس روی خواهد داد، دلیلش هم این است که اصلاح طلبان به نظارت استصوابی نقد دارند و خواهان بازنگری در قانون اساسی هستند، مباحثی که برخی از اصولگرایان هم دررابطه با آن اتفاق نظر دارند. البته برای اولین بار نیست که او از سخن مقام معظم رهبری برداشتی شخصی می‌کند. الله کرم دو سال پیش نیزمطرح کرده بود که رهبری در جلسه ماه رمضان، خواستار عزل ظریف شده و حتی پوتین هم در دیدار با رهبری، ظریف را یک مهره آمریکایی خطاب کرده است که پس از مدتی، حرف خود را پس گرفت و این پست را از صفحه اینستاگرامش حذف کرد.

 

حال این سوال پیش می‌آید که اصولگرایان از اظهار نظرات این چنینی که در شرایط حساس کنونی کشور سبب ملتهب شدن فضای سیاسی و اجتماعی می‌شود، چه اهدافی را متصور هستند؟ در خصوص ادعای فتنه ۹۸ و ارتباط اصلاح طلبان و اصولگرایان با آن، دیدارنیوز با حسین الله کرم به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانید.


آیا فتنه ۹۸ را قبول دارید؟
رهبر معظم انقلاب درنقد تابستان داغ مطرح کردند آمریکایی‌ها در صدد ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت هستند، البته طرح آن‌ها لو رفت، اما این احتمال وجود دارد که نقشه خود را برای سال ۹۸ عملی سازند. مسائل داخلی آمریکایی‌ها، انتخاب مجدد ترامپ برای مقام ریاست‌جمهوری این کشور و انتخابات مجلس یازدهم ایران است، در سیاست خارجی هم باید اشاره کرد که هر دو کشور (ایران و آمریکا) در منطقه حضور دارند، آمریکایی‌ها در خلیج فارس، نیرو‌های ارتش مرکزی خود را مستقر کردند و ازاین طریق در افغانستان، سوریه و عراق به طورمستقیم نقش ایفا می‌کنند، اما رفتارایرانی‌ها در این مناطق معطوف به موفقیت و پیروزی بوده است، زیرا از آنجاکه اسد (رئیس جمهور سوریه) علیرغم تمایل آمریکایی‌ها در قدرت باقی ماند و کشور‌های غربی یکی پس از دیگری در حال افتتاح سفارتخانه‌ها در خاک سوریه هستند، بنابراین در صورت ادامه این وضعیت، فتنه ۹۸ متولد خواهد شد.


از سوی دیگر، هر گاه بکی از وضعیت‌های اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و اجتماعی کشور ضعیف شده باشد یا ضعیف نشان داده شود، چنانچه در مرحله بعد با فشار دشمن خارجی یا با غبارآلود شدن فضا در رقابت و یا اختلافات داخلی روبرو شود، بستر فتنه شکل می‌گیرد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد تداوم مشکلات معیشتی- اقتصادی کنونی که با تحریم و مخاصمه آمریکا توام گشته است، می‌تواند کشور را در سال ۹۸ با فتنه مواجه سازد.

 


آیا ریشه فتنه ۹۸ خارج از کشور است؟
خارج و داخل کشور را در برمی‌گیرد.

 


درباره فتنه ۹۸ چه نشانه‌هایی دیدید؟
اولین نشانه به انتخابات مجلس مربوط می‌شود، اما پیش از آن، تداوم مشکلات معیشتی و اقتصادی، مدنظر جریان فتنه گر ۹۸ است که توسط آمریکا، اسرائیل، عربستان، منافقین وگروه‌های هم سو با آن‌ها حمایت می‌شود. مشکلات اقتصادی هم ناشی از پنج مسئله است که در صورت تداوم می‌تواند به فتنه ۹۸ کمک کند. اولین مسئله مشکلات معیشتی است که عمدتا به سال‌های ۹۶ و ۹۷ برمی‌گردد، خصوصا زمانی که با سیاست گذاری‌ها کلان در بودجه ۹۷ روبرو شدیم که منجر به روی دادن اعتراضات مردمی در چند شهر شد. دومین موضوع افزایش بی رویه قیمت دلار و فضای مجازی بود که به تحولات داخلی و تصمیمات دولت ارتباط داشت. عامل سوم هم مفسدین اقتصادی و سوء استفاده گر‌ها هستند که به آن دامن زدند و بحث چهارم فضا سازی خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و آغاز تحریم‌های مرحله اول در مرداد ماه ۹۷ بود. مردمی که در دی ماه دست به اعتراض زدند وقتی متوجه شدند، منافقین و جریان‌های برانداز از اعتراضات آن‌ها سوء‌استفاده می‌کنند، از این کار دست کشیدند و اعتراضات خود را به شکل صنفی دنبال کردند و در بلند مدت متوجه شدند که غلبه نظام براین مشکلات، عملی است. به طور نمونه می‌توان به پرداخت ۳۵ هزار میلیار تومان پول به مالباختگان، تصحیح برنامه و بودجه سال ۹۶ که قرار بود یارانه پرداخت نشود، عدم افزایش قیمت بنزین و عدم کاهش سود سپرده‎ها اشاره کرد. دولت با حل این سیاست‌گذاری به نفع مردم وتوجه به مشکلات معیشتی در بلند مدت (واگذاری برخی کمک‌ها از جمله سبد کالا)، کنترل قیمت دلار، دستگیری مفسدان وبرخورد با سوءاستفاده کننده‌ها از ارز دولتی موجب شد فضاسازی خروج آمریکا از برجام و تحریم مرحله اول و دوم بی‌اثر واقع شود، بنابراین فتنه از این طریق رخ نمی‌دهد، زیرا مشکلات معیشتی مردم در چهارچوب مسائل قابل پیگیری توسط دولت به شکل صنفی ارائه شده است.


مسئله دیگری که می‌تواند فتنه ۹۸ را بستر سازی کند تاثیر تحریم‌ها در سال آینده است. آمریکایی‌ها خرید نفت ما را به مدت ۶ ماه برای برخی کشور‌ها آزاد اعلام کردند که البته نشانه شکست این کشور بود، ولی بعد از این مدت، احتمال عدم خرید نفت وجود دارد ومیزان سقوط آن به زیر یک میلیون بشکه متصور است که از این طریق ایرانی‌ها در معرض مشکلات اقتصادی قرار می‌گیرند، اما دراین باره هم مسائل ناراحت کننده کاهش خواهد یافت، زیرا اول اینکه بی تردید هند و چین در خرید نفت ایران باقی خواهند ماند؛ خصوصا اینکه دلاررا از معاملات‌شان خارج کردند، نکته بعدی هم این است که گزینه بستن تنگه هرمز توسط ایران جدی است و در صورتی که قرار باشد دچار مشکلات ناشی از عدم فروش نفت شوند، به سمت انتقال این بحران به دیگر کشور‌ها گام برخواهند داشت، کمااینکه رئیس‌جمهورهم آن را اعلام کرده است.


انتخابات مجلس اصلی‌ترین گزینه برای بسترسازی فتنه ۹۸ است، نه اینکه انتخابات مجلس بستر ساز باشد بلکه اهداف جریان فتننه ۹۸ می‌تواند براین امر مستولی شود. بدین معنا که جریان میانه‌رو و اصلاح‌طلب سعی می‌کند با دامن زدن به تحریم‌ها، فروپاشی اجتماعی، نافرمانی مدنی و انتخابات آزاد، این مسئله را بزرگ کند و تا جایی پیش رود که شعار تغییر قانون اساسی جایگزین شعار تقلب در فتنه ۸۸ شود. این‌ها ناکارآمدی را ناشی از ساختار سیاسی می‌دانند و خواستار همان سه‌گانه تحول در قانون‌اساسی که افزایش قدرت رئیس‌جمهور و مشروطه اسلامی یا تغییر ساختار جمهوریت به جای جمهوری اسلامی می‌شود را دنبال می‌کنند. این گروه با عنوان ناکارآمدی نظام؛ ناشی از نظارت استصوابی،به سمت تغییر و تحول در قانون اساسی پیش خواهند رفت و همین مسئله به بستر سازان خارجی فتنه ۹۸ کمک می‌کند، اما مردم ناکارآمدی کنونی را از نظارت استصوابی نمی‌دانند، زیرا شورای شهر براین اساس تشکیل نشده و ورود آقای الویری و دیگران به شورای شهر نشان می‌دهد که در این بخش، نظارت استصوابی وجود نداشته، بنابراین دلیل ناکارآمدی مسئله دیگری است.


نکته آخر، تحولات منطقه‌ای است. خروج آمریکایی‌ها از سوریه گرچه نشان‌دهنده شکست است، اما این اتفاق نمی‌افتد، زیرا آن‌ها نیرو‌ها را از سوریه به عراق برای حفظ مسیر بغداد- دمشق نگه خواهند داشت و بخشی از آن‌ها برای دوگانه جنگ و صلح به خلیج فارس می‌آیند تا بتوانند بستر ساز فتنه ۹۸ شوند. البته در این مورد هم موفق نخواهند بود، زیرا آن‌ها هنوز نتوانستند ضعف خود را دربرابر موشک‌های زیرسطحی دریایی، زمین به زمین و بحث پهپاد‌ها حل کنند، بنابراین فتنه ۹۸ شکست خورده خواهد بود.

 


شما در صحبت‌های خود، منشا فتنه ۹۸ را سه عامل سیاست داخلی، اقتصادی وسیاست خارجی دانستید که در سیاست داخلیف اصلاح طلبان را یکی از عوامل این مسئله معرفی کردید، این در حالی است که موارد مورد اشاره شما دغدغه اصولگرایان هم محسوب می‌شود، آیا مبتلا به پیشداوری نشدید؟
اصلاح‌طلبان تندرو، مدنظر است. اخیرا آقای موسوی‌لاری در مصاحبه‌ای مطرح کردند که با تکیه بر صندوق انتخابات پیش خواهند رفت و به نقد رادیکال‌ها پرداختند، اما اصولگرا‌ها در انتخابات مجلس در صورتی که هیچ تبلیغی هم نکنند پیروز میدان خواهند بود، زیرا بخشی از ناکارآمدی کنونی به مجلس برمی‌گردد خصوصا ۳۰ نماینده تهران که ظهور و بروزی در مسائل و رفع مشکلات مردم نداشتند و اقدامات لازم را انجام ندادند، بنابراین رویکرد عمومی مردم باید عبوراز جریان میانه‎رو غرب‌گرا در مجلس باشد و براین تصور هستم که این اتفاق روی می‌دهد.

 

 

صحبت از فتنه ۹۸ توسط یک طیف خاص در بین اصولگرایان طرح می‌شود، چرا تمام اصولگرایان در این رابطه موافق نیستند و طیف فکری شما درباره روی دادن آن اصرار دارند؟

جریان‌های سیاسی کشور از جمله اصولگرا‌ها به شکل طیفی هستند که یک طرف آن از اصولگرایان انقلابی و سمت دیگرش توسط اصولگرایان میانه‌رو تشکیل می‌شود، تصمیمات این‌ها متفاوت از یکدیگر اخذ می‌شود، اما مسئله‌ای که به طیف آیت‌الله علم‌الهدی که ادامه آن اگر به امثال بنده برسد، درباره اعتراضات مردمی نسبت می‌دهند، فرافکنی از سوی دولت است. دولتی‌ها درصددند تا القا کنند جریان انقلابی اصولگرا این حرکت را برعلیه او انجام داده است، ولی زمانی که مشاهده شد اعتراض تبدیل به اغتشاش می‌شود خود را کنار کشید. اعتراضات هفت تپه، کامیون داران و ... به هیچ وجه تحت تاثیر جریان اصولگرا چه انقلابی و چه غیرانقلابی نبوده و نیست.

 


پیش بینی روی‌دادن فتنه ۹۸ به قول شما از سوی اصولگرایان انقلابی بوده است؟
احتمال فتنه ۹۸ توسط رهبری مطرح شد.

 


رهبری چه زمانی دراین‌باره اظهار نظر کردند؟
رهبری درنقد تابستان داغ که یکی از موضوعات درباره فتنه بود وشاید تکرار دی ماه ۹۶ به حساب می‌آمد، فرمودند: آن‌ها می‌خواهند وضعیتی به وجود آورند که مردم در برابر نظام بایستند و آن‌ها را وارد خیابان‌ها کنند که نقشه‌شان لو رفت، اما ممکن است برای سال ۹۸ نقشه‌ای دیگرکشیده باشند. با توجه به این اظهارنظر، محقق شدن آن را مطرح کردم و به عناصر فتنه ۹۸ احتمالی پرداختم.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
اگه روحانی و دولتش ناکارآمد هستن که قطعا همینطوره پس چرا خلع و برکنار نمیشه ؟؟؟!!!!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
چون قدرت و ثروت دارند و از حمایت دشمنان داخلی و خارجی اسلام برخوردار هستند.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی