تیتر امروز

«اقتصاد ایران در چنگال تفکرات و سیاست‌های ضد توسعه!»
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «اقتصاد پلاس» با مرتضی افقه؛ اقتصاددان

«اقتصاد ایران در چنگال تفکرات و سیاست‌های ضد توسعه!»

در برنامه «اقتصاد پلاس»، سید مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز و تحلیلگر مسائل اقتصادی، با تاکید بر نقش کلیدی نیروی انسانی در توسعه کشور، هشدار داد که ایران حتی با منابع طبیعی...
جواد میری: در جنگ ۱۲ روزه این «مردم» بودند که تصمیم به تغییر نظام نگرفتند/ «حسینیه» کردن «کاخ سفید» به کجا رسید؟/ چند درصد از کسانی که ژست انقلابی می‌گیرند، وضعیت مردم را درک می‌کنند؟
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس:

جواد میری: در جنگ ۱۲ روزه این «مردم» بودند که تصمیم به تغییر نظام نگرفتند/ «حسینیه» کردن «کاخ سفید» به کجا رسید؟/ چند درصد از کسانی که ژست انقلابی می‌گیرند، وضعیت مردم را درک می‌کنند؟

«تیتر» در یکی دیگر از سلسله برنامه های خود به سراغ سید جواد میری استاد دانشگاه و جامعه شناس رفت؛ او در این برنامه از تاثیرات مکانیسم ماشه بر جامعه و آینده ایران گفت.
مهدی پازوکی: به دلیل بازگشت تحریم‌ها، تصویب دیرهنگام CFT هیچ تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصاد ایران ندارد/ مجمع تشخیص مصلحت، استاد از دست دادن فرصت‌هاست/ علم‌الهدی باید پاسخ بدهد تصویب CFT که حرام بود به یکباره حلال شد؟
واکنش تند یک اقتصاددان به تصویب دیرهنگام پیوستن به CFT در گفتگو با دیدارنیوز

مهدی پازوکی: به دلیل بازگشت تحریم‌ها، تصویب دیرهنگام CFT هیچ تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصاد ایران ندارد/ مجمع تشخیص مصلحت، استاد از دست دادن فرصت‌هاست/ علم‌الهدی باید پاسخ بدهد تصویب CFT که حرام بود به یکباره حلال شد؟

امثال علم‌الهدی، دنیا را نمی‌شناسند و با این عدم شناخت خود برای کشور هزینه ایجاد می‌کنند. الان، آقای علم‌الهدی باید پاسخ بدهد که تصویبCFT که حرام بود به یکباره حلال شد؟ این مصوبه که از دل مجمعی...
یک رسانه گزارش داد

چینی‌ها هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری را ۱۱۶ میلیون دلار به هما قالب کردند

یک رسانه نوشته که چینی‌ها هواپیما‌هایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کرده‌اند!

کد خبر: ۱۸۴۷۳۵
۱۰:۲۷ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۴

چینی‌ها هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری را ۱۱۶ میلیون دلار به هما قالب کردند

دیدارنیوز: چینی‌ها هواپیما‌هایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کردند!

به نقل از ایلنا، روز گذشته خبر رسمی ورود ۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ A به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) منتشر شد.

البته یک ماه گذشته «مهرداد بذرپاش» وزیر راه وشهرسازی سابق در توییتی با اعلام این خبر و تبریک به ملت، گفته بود که خرید این دو هواپیما در دولت گذشته انجام شده است. 

طبق اطلاعات رسیده، مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران انجام شده، اما نکته این است که چینی‌ها هواپیما‌هایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کرده‌اند! 

البته ادعا‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه به همراه این دو فروند هواپیما که با احتساب هزینه تراشی‌هایی تحریم، در مجموع کمتر از ۶۰ میلیون دلار ارزش دارند، قطعاتی هم وارد کشور شده که تا کنون جزییاتی از آن منتشر نشده است. 

اخبار غیر رسمی حاکی از این است که شرکت چینی HAOKUN ENERGY بخش قابل توجهی از بدهی‌های خود به ایران را تسویه نکرده است، در دولت گذشته، (هاکان انرژی) بابت خرید نفت کشورمان وارد پروژه‌هایی از جمله طرح توسعه فاز دوم فرودگاه امام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد که همان زمان کارشناسان این عدد را برای پروژه تعریف شده نجومی می‌دانستند که البته هاکان انرژی آن پروژه را هم پس از کلنگ زنی، رها کرد. 

همچنین قرار بر این بود که هاکان انرژی با تهاتر نفتی، وارد پروژه‌های ریلی، خرید واگن و برقی کردن قطار تهران- مشهد، خرید هواپیما شود که هیچ یک به سرانجام نرسید. برای واردات ۵۵ فروند انواع هواپیما هم با هاکان انرژی توافقاتی شده بود که در نهایت پس از دو سال، دو فروند از آن، تقریبا با دو برابر قیمت روز گذشته وارد ناوگان ملی هما شد. 

با وجود این ابهاماتی که درباره ارزش دو فروند ایرباس A ۳۳۰ فروخته شده به هما از محل تهاتر نفتی ایجاد شده، ضرورت دارد که نهاد‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ملی ایران ایر (هما) برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی توضیحاتی از جزییات قرارداد با چینی‌ها برای واردات این هواپیما‌ها ارایه دهند. 

بذرپاش در روز‌های آخر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در توصیه‌ای به صادق گفته بود که مسیر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی را باز کرده است و بجای اینکه دولت هواپیما بیاورد بخش خصوصی با روش‌های بهتری می‌تواند هواپیما‌های بیشتری را وارد کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا یک شرکت چینی آن هم با تهاتر نفت برای کشورمان دلالی هواپیما می‌کرده آن هم در حالی که وزیر راه سابق در همان زمان مدعی بود بخش خصوصی می‌تواند با روش‌های بهتر هواپیما‌های بهتری وارد کشور کند.

ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۱۷ مهر
امروز پنجشنبه ۱۷ مهر
امروز پنجشنبه ۱۷ مهر
امروز پنجشنبه ۱۷ مهر