تیتر امروز

توزیع بنزین با کارت ملی، بزرگترین فاجعه برای دولت خواهد بود/ شورا‌ها در کشور از مردم باج می‌گیرند
حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دیدار اقتصادی

توزیع بنزین با کارت ملی، بزرگترین فاجعه برای دولت خواهد بود/ شورا‌ها در کشور از مردم باج می‌گیرند

برنامه گفت‌وگوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان حسن مرادی، استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران، نماینده پیشین مجلس در دو دوره و سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس هفتم بود.
واکنش احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران چه خواهد بود؟
از چشم جهان (۱۷۴)

واکنش احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران چه خواهد بود؟

درپی حمله موشکی گسترده تهران به تل‌آویو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادعا کرده که پاسخ به این حمله انجام خواهد شد اما مقامات ایران می‌گویند در صورت این اقدام، پاسخ شدیدتری در انتظار تل‌آویو...
بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر

این سی‌ و پنجمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
یادداشتی به قلم امیر دبیری مهر

چه کسی در ایران عملیات روانی علیه اسرائیل را فرماندهی می‌کند؟

امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در یادداشتی به نماز جمعه هفته گذشته به امامت رهبر انقلاب و عملیات روانی ایران علیه اسرائیل اشاره کرده که در دیدارنیوز می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۳۶۴۸
۱۳:۴۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳

چه کسی در ایران عملیات روانی علیه اسرائیل را فرماندهی می‌کند؟

دیدارنیوز _ امیر دبیری مهر*: بعد ازحمله موشکی ایران به اسراییل درشامگاه اول اکتبر؛ ماشین عملیات روانی وتبلیغاتی اسراییل روشن شد ومقامات اسراییلی بویژه نانتیاهو، نخست وزیر و گالانت، وزیر دفاع اعلام کردند اسراییل پاسخ سختی به ایران خواهد داد.

این اظهارات همزمان شد با تشدید بمباران وموشک باران جنوب لبنان و بیروت وعلیه مواضع رهبران حزب الله. فردای حمله موشکی ایران به مواضع نظامی در سرزمین‌های اشغالی، رویترز درخبری مدعی شد آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران از دفتر خود در تهران به مکانی امن منتقل شده است. در پاسخ به این خبر اعلام شد نمازجمعه تهران به امامت آیت الله خامنه‌ای برپا خواهد شد. این خبر نشان داد در پاسخ به تهدیدات گسترده وتبلیغات سنگین اسراییل علیه ایران؛ فرماندهی عملیات روانی علیه اسراییل در دستان آیت الله خامنه‌ای است. رسانه‌ها ونهاد‌های حکومتی نیز با جمعه نصر نامیدن روز ۴ اکتبر و ایجاد هشتگ آن در شبکه‌های اجتماعی ازمردم دعوت کردند درنمازجمعه حاضر شوند ونشان دهند نه تنها ترسی از تهدیدات اسراییل ندارند بلکه این نمازجمعه فرصتی برای ارسال پیام اتحادملی ایرانیان با نیرو‌های مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی است.

نماز جمعه چهارم اکتبر ازاین نظر اهمیت بیشتری پیدا کرد که برخی گمانه زنی می‌کردند که اسراییل به مصلی تهران حمله خواهد کرد، اما نه تنها چنین نشد بلکه نمازجمعه تهران درچهارم اکتبر مراسم قدرت نمایی سمبلیک با گرامی داشت سیدحسن نصرالله دبیرکل شهیدحزب الله لبنان هم بود. آیت الله خامنه‌ای نیم ساعت زودتر از اذان ظهر وارد مصلی در تهران شد و درکنار روسای قوای سه گانه و فرماندهان لشگری و مقامات کشوری نشست وکمی قرآن خواند وبه مداحی‌هایی که بیشتر رجزخوانی علیه اسراییل بود، گوش داد. سپس درجایگاه قرار گرفت و در خطبه اول و در آستانه سالگرد عملیات طوفان الاقصی ضمن حمایت از این عملیات حماس در هفتم اکتبر سال گذشته که نقطه آغاز درگیری‌های جدید درمنطقه بود، از حمله موشکی ایران در اول اکتبر علیه اسراییل دفاع کرد وگفت: “اقدام نیرو‌های مسلح ما کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم خون‌آشام، گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه بود و جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه نه تعلل و کوتاهی می‌کنیم نه دچار شتابزدگی می‌شویم و آنچه معقول، منطقی و درست است عمل می‌شود. در آینده نیز اگر لازم باشد، انجام خواهد گرفت.”

آیت الله خامنه‌ای خطبه دوم را به زبان عربی خطاب به نیرو‌های مقاومت در لبنان، عراق، یمن، سوریه، افغانستان و فلسطین خواند و تاکید کرد حمایت جمهوری اسلامی از آن‌ها تا پیروزی کامل ادامه خواهد یافت. اقدام نمادین بعدی آیت الله خامنه‌ای این بود که بعلاوه دو رکعت نمازجمعه چهار رکعت نماز عصر را هم اقامه کرد در حالی که هیچ گاه در ۳۰ سال اخیر چنین نمی‌کرد و همیشه بعدازنماز جمعه؛ مصلی را ترک می‌کرد و فرد دیگری نمازعصر را اقامه می‌کرد. اما این بار بعد از نماز ضمن انجام برخی مستحبات به احوالپرسی با مقامات حاضر در نماز پرداخت و خواست این پیام را بدهد که برای ترک مصلی عجله‌ای ندارد.

چه کسی در ایران عملیات روانی علیه اسرائیل را فرماندهی می‌کند؟

مجموعه این رفتار‌ها و مواضع آیت الله خامنه‌ای ازنظر عملیات روانی و تبلیغاتی برای طرفداران جمهوری اسلامی بسیار اطمینان بخش است و نشان می‌دهد ایران آماده رویارویی با اسراییل است و از حمایت مردمی برخوردار است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اسلحه در دست آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه نوشتند: سَنُصلّی فی‌القدس ان‌شاءالله.

گفته می‌شود اسراییل در پاسخ به حمله موشکی ایران به مناسبت هفتم اکتبر برخی نقاط ایران را مورد هدف نظامی قرار خواهد داد. ایران هم اعلام کرده هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل را بی پاسخ نخواهد گذاشت. به نظر بسیاری از تحلیل گران از جمله علی لاریجانی رییس سابق مجلس ایران، ادامه این تهدید‌های تبلیغاتی و اقدامات نظامی احتمالی با صحنه گردانی امریکا قابل تداوم یا توقف است. به نظر می‌رسد امریکا تمایلی به تشدید تنش بین ایران و اسراییل ندارد بویژه که کمتر از ۳۰ روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری امریکا در پیش است و دموکرات‌ها مایل نیستند پیروزی احتمالی کاملا هریس را قربانی منازعات خاورمیانه کنند. ازسوی دیگر نتانیاهو نیز می‌داند هر چه در توان دارد در ۳۰ روز آینده باید علیه دشمنان خود بکار گیرد، زیرا امید چندانی به پیروزی نامزد حامی خود یعنی ترامپ ندارد.

*استاد دانشگاه و کارشناس رسانه

منتشر شده در روزنامه النهار العربی چاپ بیروت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی