تیتر امروز

رد پای یک جاسوس ایرانی در ترور سیدحسن نصرالله/ ترور برادر بشار اسد/ فیلترینگ برداشته خواهد شد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

رد پای یک جاسوس ایرانی در ترور سیدحسن نصرالله/ ترور برادر بشار اسد/ فیلترینگ برداشته خواهد شد

این سی‌ و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
محمود جامساز: دولت قادر نیست از شرکت‌های پوششی مالیات بگیرد/ با پایین آمدن ارزش پول، کشور‌ها به سمت نابودی می‌روند/ ویتنام جنگ را با آمریکا تمام کرد حالا رقیب بزرگ اقتصادی اوست
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک اقتصاددان

محمود جامساز: دولت قادر نیست از شرکت‌های پوششی مالیات بگیرد/ با پایین آمدن ارزش پول، کشور‌ها به سمت نابودی می‌روند/ ویتنام جنگ را با آمریکا تمام کرد حالا رقیب بزرگ اقتصادی اوست

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود این بار به سراغ محمود جامساز، اقتصاددان رفت و ارتباط بحران های اقتصادی و اجتماعی را از او پرسید.
یک مقام آمریکایی مدعی شد

کاخ سفید نگران حمله ایران به اسرائیل است

یک مقام آمریکایی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دولت بایدن نگران این است که در پی ترور سیدحسن نصرالله، ایران قصد حمله به اسرائیل را داشته باشد و به همین منظور همکاری نظامی خود را با این کشور تقویت کرده است.

کد خبر: ۱۷۳۰۸۸
۱۸:۰۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

کاخ سفید نگران حمله ایران به اسرائیل است

دیدارنیوز: یک مقام آمریکایی مدعی شد که کاخ سفید نگران حمله ایران به اسرائیل است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز دوشنبه نهم مهر (۳۰ سپتامبر) به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که دولت آمریکا نگران است که ایران به تلافی کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله توسط اسرائیل، اقدام به یک حمله تلافی جویانه کند. بنا بر این گزارش، آمریکا همکاری‌های نظامی خود را با اسرائیل در زمینه دفاعی افزایش می‌دهد. این مقام آمریکایی نگفت که انتظار چه نوع حمله‌ای از ایران می‌رود و ارتش آمریکا چه اقداماتی انجام خواهد داد.

به نقل از دویچه‌وله، دولت بایدن در اواسط آوریل سال جاری میلادی و زمانی که ایران در پاسخ به کشته شدن افسران ارشد سپاه پاسداران در سوریه در جریان حملات اسرائیل، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را به سوی اسرائیل پرتاب کرد، دفاع چندملیتی از اسرائیل را رهبری کرد.

"آمریکا همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد"

ترس از وقوع جنگی گسترده در خاورمیانه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. اسرائیل حملات خود را به حزب‌الله لبنان را تشدید کرده و این گروه مورد حمایت ایران اعلام کرده است که حتی با وجود ترور تعداد زیادی از فرماندهان ارشد خود، به نبرد ادامه خواهد داد.

پنتاگون شامگاه یکشنبه هشت مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر ایران، متحدان یا نیرو‌های نیابتی‌اش از این موقعیت برای هدف قرار دادن پرسنل یا منافع آمریکا در منطقه استفاده کنند، "ایالات متحده تمام اقدامات لازم" را برای دفاع از آن‌ها انجام خواهد داد.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در همین رابطه به توانمندی‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، حزب‌الله قوی‌ترین بازوی جمهوری اسلامی در منطقه است که تمامی نیاز‌های تسلیحاتی و غیرتسلیحاتی این گروه را تامین می‌کند. ترور نصرالله یک شکست بالقوه فلج کننده برای حزب‌الله و همچنین ضربه بزرگی به موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در روز ششم مهر در سازمان ملل و تنها یک ساعت پیش از ترور رهبر حزب‌الله به ایران هشدار داد که اگر دست به اقدامی علیه اسرائیل بزند، اسرائیل در خاک ایران به آن واکنش نشان خواهد داد.

شکست طرح آتش‌بس

مقامات دولت بایدن همچنین به "شکست" طرح پیشنهادی خود برای اعلام آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان اذعان کردند، زیرا نخست وزیر اسرائیل به صراحت اعلام کرد که ارتش این کشور به حملات خود علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله ادامه خواهد داد. این در حالی است که مقام‌های دولت بایدن امیدوار بودند آتش‌بس پیشنهادی به سرعت اجرایی شود تا در ادامه به آتش‌بس دائمی منجر گردد.

با این حال کاخ سفید همچنان امیدوار است که تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک به منظور بازگرداندن ده‌ها هزار غیرنظامی لبنانی و اسرائیلی به خانه‌هایشان هنوز ادامه یابد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ۲۹ سپتامبر به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم آنچه که ما بر سر آن توافق داریم این است که باید تلاش‌هایی برای کاهش تنش در منطقه صورت گیرد. ما همچنان معتقدیم که جنگ همه جانبه با حزب‌الله، با ایران، راهی برای کاهش تنش‌ها نیست.»

او در ادامه افزود که اگر اسرائیل می‌خواهد مردم شمال این کشور را "سالم و برای همیشه" به خانه‌هایشان بازگرداند، تنها راه درست این کار از طریق دیپلماسی است.

دولت آمریکا بار‌ها تاکید کرده است که این کشور از عملیات اسرائیل برای ترور نصرالله و همچنین دیگر حملات اسرائیل به اعضای حماس و حزب‌الله اطلاعی نداشته است.

آمریکا و آلمان شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌دانند. حزب‌الله پس از حمله حماس به اسرائیل و شروع جنگ غزه اعلام کرد از حماس تا پایان جنگ حمایت خواهد کرد. از آن زمان تا کنون این گروه با حملات خود به شمال اسرائیل باعث شده است که ده‌ها هزار نفر از سکنه این مناطق آنجا را ترک کنند.

اسرائیل ضمن حملات پی در پی به فرماندهان نظامی ارشد حزب‌الله و اعضای آن، هفته گذشته از این گروه خواست دست از ادامه حمایت از حماس بردارد. اما حسن نصرالله در واکنش سوگند خورد که علیرغم همه این ضربات به سیاست حمایت از حماس ادامه دهد. او هشت روز بعد همراه با ۲۰ تن دیگر از مقامات ارشد این گروه در بمباران سنگین اسرائیل در مقر اصلی این گروه در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت ترور شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی