تیتر امروز

شمس اردکانی: سرهنگ عراقی خبر جنگ را ۱۰ روز قبل از حمله صدام به من داده بود که در یک تلگراف رمز به مرکز ارسال کردم ولی بایگانی شد...
پنجمین قسمت تاریخ شفاهی با علی شمس ارکانی

شمس اردکانی: سرهنگ عراقی خبر جنگ را ۱۰ روز قبل از حمله صدام به من داده بود که در یک تلگراف رمز به مرکز ارسال کردم ولی بایگانی شد...

در پنجمین قسمت از تاریخ شفاهی با علی شمس ارکانی درباره اولین ماموریت او یعنی سفیر شدن در کویت و حواشی روزهای قبل از جنگ تحمیلی گفت و گو کردیم.
ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین

این سی‌ و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟
امیر عسگری اقتصاددان در گفت و گو با دیدار اقتصادی

توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟

برنامه گفت و گوی اقتصادی میزبان دکتر امیر عسگری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر نوآوری اجتماعی و توسعه پایدار و از چهره‌های علمی کشور بود.
ماشین جنگی اسرائیل همچنان خون می‌ریزد

«نتانیاهو» امیدها برای آتش‌بس را از بین برد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جنایتکار و جنگ طلب اسرائیل، اعلام کرد که تمام قدرتش را علیه حزب‌الله لبنان به کار می‌گیرد؛ این موضوع باعث شده تا امیدها برای آتش‌بس کاهش یابد.

کد خبر: ۱۷۲۹۰۵
۱۰:۲۱ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳

آتش بس

دیدارنیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت که حملات علیه حزب الله لبنان با «قدرت تمام» ادامه خواهد داشت؛ هشداری که امید‌ها برای عملی شدن پیشنهاد آتش‌بس ارائه‌شده از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی را کمرنگ کرد.

در جریان دور جدید تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، ده‌ها هزار نفر از ساکنان اسرائیل و لبنان که در نزدیکی مرز‌های این دو کشور زندگی می‌کنند، مجبور به ترک خانه‌هایشان و تن دادن به آوارگی شدند.

نتانیاهو این سخنان را هنگام ورود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و در حالی بیان کرد که مقامات آمریکایی و اروپایی فشار زیادی بر دو طرف این درگیری وارد کردند تا پیشنهاد توقف ۲۱ روزه درگیری را بپذیرند.

مطلب مرتبط:

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی این درگیری‌ها حدود ۷۰۰ نفر این هفته در لبنان کشته شده‌اند.

اسرائیل در جریان این حملات، قدرت نظامی حزب‌الله هدف قرار داده و رهبران اسرائیل می‌گویند که مصمم به توقف حملات فرامرزی هستند که این گروه در پی حمله ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل آغاز کرده است.

بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «سیاست اسرائیل روشن است. ما با تمام قدرت به حمله به حزب الله ادامه می‌دهیم و تا زمانی که به همه اهداف خود از جمله بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان نرسیم، متوقف نخواهیم شد.»

دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز پس از این سخنان نتانیاهو، در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز پنجشنبه مقامات اسرائیل و ایالات متحده برای بحث در مورد پیشنهاد آتش‌بس دیدار کردند و در روز‌های آینده به گفتگو‌ها ادامه خواهند داد.

شهادت محمد حسین سرور، از فرماندهان ارشد پهپاد‌های حزب‌الله

خبر‌ها از لبنان حاکی از آن است که در یکی از آخرین حملات هوایی اسرائیل، یکی از فرماندهان ارشد پهپاد‌های حزب الله به نام محمد حسین سرور در حومه بیروت شهید شده است. خبر کشته شدن او ابتدا از سوی ارتش اسرائیل اعلام و سپس توسط حزب‌الله تایید شد.

اسرائیل این هفته چند بار به حومه جنوبی بیروت که عمدتاً شیعه‌نشین است و حزب‌الله در آنجا حضور پررنگی دارد، حمله کرده است. حملات ارتش اسرائیل به بیروت نیز منجر به کشته شدن چند تن از فرماندهان ارشد حزب‌الله شده است.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، تنها در بامداد پنجشنبه ۷۵ سایت در جنوب و شرق لبنان هدف قرار داده شده و موج جدیدی از حملات نیز شامگاه همان روز آغاز شده است.

حزب‌الله نیز در طول روز ۱۷۵ پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرده که بیشتر آن‌ها رهگیری شدند یا در مناطق باز سقوط کردند و باعث آتش سوزی شدند. یک موشک نیز به خیابانی در شهری در نزدیکی شهر «صفد» در شمال اسرئیل اصابت کرده است.

ادامه موشک‌پراکنی از یمن

ارتش اسرائیل همچنین روز جمعه اعلام کرد که موشکی را که از یمن شلیک شده بود، رهگیری کرده و آژیر‌های حمله هوایی را در مرکز این کشور به صدا درآورده است.

آژیر خطر در سراسر منطقه پرجمعیت مرکزی اسرائیل، از جمله کلان‌شهر ساحلی تل آویو به صدا درآمد. یک موشک دیگر نیز از یمن حدود دو هفته پیش در مرکز اسرائیل فرود آمده بود.

هشدار نخست‌وزیر لبنان

اسرائیل از احتمال حمله زمینی به لبنان برای بیرون راندن حزب الله از مناطق مرزی سخن گفته و هزاران نیرو را برای آماده سازی به مناطق شمالی منتقل کرده است.

در این میان، وزیر خارجه لبنان خواستار آتش‌بس فوری «در همه جبهه‌ها» شد و هشدار داد که ادامه خشونت در مرز‌های کشورش «صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای» را نابود خواهد کرد.

عبدالله بوحبیب که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، «تخریب سیستماتیک روستا‌های مرزی لبنان» توسط اسرائیل را محکوم کرد و افزود: «بحران لبنان کل خاورمیانه را تهدید می‌کند. ما امروز درخواست خود برای آتش‌بس در همه جبهه‌ها را تکرار می‌کنیم.»

او افزود لبنان از تلاش‌های ایالات متحده و فرانسه برای حرکت فوری به سمت آتش‌بس قبل از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، استقبال می‌کند.

حزب‌الله، اما تاکید کرده است که حملات خود را تنها در صورتی متوقف می‌کند که در غزه آتش‌بس برقرار شود، جایی که اسرائیل نزدیک به یک سال است که با حماس می‌جنگد.

فشار‌ها در داخل کابینه نتانیاهو

در حالی که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از گفتگو با همتایان بریتانیایی و استرالیایی خود در لندن هشدار داد که «یک جنگ تمام عیار دیگر می‌تواند هم برای اسرائیل و هم برای لبنان ویرانگر باشد»، اخبار از داخل اسرائیل حاکی از آن است که متحدان راست‌افراطی نتانیاهو در دولت کنونی، همچنان با پیشنهاد آتش‌بس مخالفند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و رئیس حزب «قدرت یهود» هشدار داد که در صورت امضای توافق آتش‌بس موقت با حزب‌الله، همکاری خود را با دولت اسرائیل به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورت توافق دائمی نیز بطور کامل از دولت کنار می‌رود.

اگر بن گویر از ائتلاف خارج شود، نتانیاهو اکثریت پارلمانی خود را از دست خواهد داد و به این ترتیب ممکن است که دولتش سقوط کند.

با این وجود مخالفان دولت او گفته‌اند که از توافق آتش‌بس حمایت خواهند کرد.

پیش از درگیری‌های شدید این هفته، مبادلات مرزی حزب‌الله و اسرائیل منجر به کشته شدن حدود ۶۰۰ نفر در لبنان شده بود که اکثراً شبه‌نظامی بودند؛ حدود ۴۰ نفر نیز در اسرائیل کشته شده بودند که حدود نیمی از آن‌ها سرباز و بقیه غیرنظامی بودند.

حزب‌الله می‌گوید که حملات آن‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها انجام می‌شود و فقط تأسیسات نظامی اسرائیل را هدف قرار می‌دهد؛ با این وجود راکت‌های این گروه به مناطق غیرنظامی نیز اصابت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی