تیتر امروز

حجاب در جمهوری اسلامی ربطی به شرع ندارد/ ترک عادات مسموم برای حکومت سخت شده است/ مراجع عراق خرج خود را از جمهوری اسلامی جدا کرده‌اند!
در هیجدهمین برنامه دیدار اندیشه با شهاب الدین حائری شیرازی مطرح شد:

حجاب در جمهوری اسلامی ربطی به شرع ندارد/ ترک عادات مسموم برای حکومت سخت شده است/ مراجع عراق خرج خود را از جمهوری اسلامی جدا کرده‌اند!

در هیجدهمین برنامه دیدار اندیشه با شهاب الدین حائری شیرازی در خصوص "آزادی پوشش و حجاب اجباری از منظر شرع" گفتگو کردیم.
آسیب شناسی سینمای ایران در روز ملی سینما 

آسیب شناسی سینمای ایران در روز ملی سینما 

گزارش اختصاصی دیدارنیوز به مناسبت آیین پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، از نشست تخصصی آسیب شناسی سینمای ایران، که با حضور چهار چهره‌ی فرهنگی و سینمایی در محل ساختمان خبرآنلاین برگزار شد.
وضعیت بحرانی در لبنان

پیجرهای انفجاری در لبنان ساخت کجاست؟/ انفجارهای جدید در بیروت +ویدیو

انفجار مرگبار هزاران دستگاه پیجر در لبنان روز گذشته جهان را در بهت و حیرت فرو برد؛ اتفاقی که گفته می‌شود کار اسرائیل است. این دستگاه‌ها دارای برند تجاری یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» بودند اما شرکت تایوانی اعلام کرد که پیش‌تر مجوز استفاده از نام تجاری خود را واگذار کرده است و این پیجر‌ها در واقع توسط یک شرکت جداگانه واقع در بوداپست مجارستان ساخته شده‌اند.

کد خبر: ۱۷۲۴۲۵
۱۷:۵۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

پیجرهای انفجاری در لبنان ساخت کجاست؟

دیدارنیوز: حزب‌الله لبنان، اسرائیل را به سازماندهی حمله گسترده روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) به اعضایش متهم کرد. نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مقامات آمریکایی و دیگر منابع مطلع گزارش داد که اسرائیل مواد منفجره را در دستگاه‌های منفجرشده پیجر تعبیه کرده است.

به نقل از یورونیوز، پیجر‌های مورد استفاده نیرو‌های حزب الله که روز سه شنبه تقریباً به طور همزمان در لبنان و سوریه منفجر و باعث شهادت ۹ نفر از جمله یک دختر ۸ ساله و زخمی شدن نزدیک به ۳ هزار نفر شدند، دارای برند تجاری یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» بودند.

با این حال، شرکت تایوانی گلد آپولو روز چهارشنبه اعلام کرد که پیش‌تر مجوز استفاده از نام تجاری خود را واگذار کرده است و این پیجر‌ها در واقع توسط یک شرکت جداگانه واقع در بوداپست مجارستان ساخته شده‌اند.

بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی شرکت تایوانی «گلد آپولو» منتشر شد، پیجر‌های مدل «اِی‌آر-۹۲۴» توسط یک «شرکت مشاوره‌ای با مسئولیت محدود» به نام شرکت «باک – BAC» تولید شده که دفتر مرکزی آن در شهر بوداپست است.

در این بیانیه آمده است: «طبق یک توافقنامه همکاری، ما به شرکت باک اجازه دادیم تا از علامت تجاری برند ما برای فروش محصولات در برخی مناطق تعیین‌شده استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات صرفاً بر عهده شرکت باک است.»

هسو چینگ کوانگ، رئیس شرکت تایوانی «گلد آپولو» روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که شرکت او طی سه سال گذشته این قرارداد مجوز را با شرکت باک حفظ کرده است.

پیجر چیست؟

پیجر که با نام بیپر نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه الکترونیکی کوچک و قابل حمل است که برای دریافت و در برخی موارد ارسال پیام‌های کوتاه یا هشدار طراحی شده است.

عملکرد اصلی دستگاه شامل دریافت و ارسال پیام است. اکثر پیجر‌ها پیام‌ها را از طریق فرکانس‌های رادیویی از یک ایستگاه پایه دریافت می‌کنند. این پیام‌ها می‌توانند به صورت عددی (به عنوان مثال، شماره تلفن) یا الفبای متنی باشند. سپس دستگاه پیامی را به عنوان هشدار به کاربر نمایش می‌دهد.

پیجر‌های دو طرفه کمتر رایج هستند، اما کاربران آن می‌توانند به پیام‌ها پاسخ دهند یا ارتباطات متنی کوتاهی را برای فرستنده ارسال کنند.

پیجر‌ها در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ به طور گسترده در دوره قبل از فراگیر شدن موبایل مورد استفاده قرار گرفتند. این دستگاه‌ها به ویژه در مشاغلی که به ارتباطات سریع و قابل اعتماد نیاز داشتند، محبوب بودند. پیجر‌ها معمولاً توسط پزشکان، پرستاران و کارکنان خدمات اورژانس به دلیل قابلیت اطمینان آن‌ها و این واقعیت که به شبکه‌های سلولی متکی نیستند، استفاده می‌شوند.

به نظر می‌رسد که بسیاری از کسانی که بر اثر این انفجار‌ها آسیب دیده‌اند اعضای حزب الله بوده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا افراد دیگری نیز از این پیجر‌ها داشته‌اند یا خیر.

به گفته مقامات امنیتی لبنان و یک مقام ناشناس حزب الله، این انفجار‌ها عمدتاً در حومه جنوبی بیروت و در منطقه بقاع در شرق لبنان و همچنین در دمشق بود که حزب‌الله در آن حضور زیادی دارد.

وزیر بهداشت لبنان اعلام کرده است که برای پرهیز از فشار آمدن به ظرفیت بیمارستان‌ها، زخمی‌ها بین مراکز درمانی مختلف منطقه پراکنده شده‌اند. وی همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه، عراق، ایران، سوریه و مصر برای درمان بیماران پیشنهاد کمک کرده‌اند.

به گفته مقامات فرودگاه لبنان، اوایل روز چهارشنبه یک هواپیمای نظامی عراقی حامل تجهیزات پزشکی در بیروت فرود آمد. این هواپیما حامل ۱۵ تن دارو و تجهیزات پزشکی بود.

مواد منفجره چگونه سر از این دستگاه‌ها در آوردند؟

برخی کارشناسان بر این باورند که مواد منفجره قبل از تحویل این دستگاه‌های پیجر در آن‌ها قرار داده شده و برای این منظور از یک عملیات پیچیده نفوذ در زنجیره تامین پیجر‌ها استفاده شده است.

در تبلیغ پیجر‌های مدل «اِی‌آر-۹۲۴» از این دستگاه‌ها به عنوان پیجر‌های «قوی و مقاوم» یاد می‌شد. بر اساس مشخصاتی که قبلاً در وب سایت «گلد آپولو» ذکر شده بود، این مدل از پیجر‌ها به یک باتری لیتیومی قابل شارژ مجهز است و قادر به دریافت پیام‌های متنی تا ۱۰۰ کاراکتر بود. این تبلیغات پس از حمله خرابکارانه روز سه شنبه از روی وبسایت این شرکت تایوانی حذف شد.

این پیجر همچنین دارای عمر باتری ۸۵ روزه است که یک ویژگی حیاتی در لبنان محسوب می‌شود، جایی که قطع برق پس از سال‌ها فروپاشی اقتصادی رایج است.

گلد آپولو: به لبنان صادرات نداشتیم

وزارت امور اقتصادی تایوان اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا اوت ۲۰۲۴، تعداد ۲۶۰ هزار دستگاه پیجر با برند گلد آپولو صادر کرده است که بیش از ۴۰ هزار عدد بین ژانویه تا اوت سال جاری است. این وزارتخانه گفت که پیجر‌ها عمدتاً به کشور‌های اروپایی و آمریکایی صادر شده اند و هیچ سابقه‌ای مبنی بر صادرات مستقیم پیجر گلد آپولو به لبنان نداشته است.

اعضای حزب الله به پیجر‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای دور زدن نظارت الکترونیکی اسرائیل بر شبکه‌های تلفن همراه در لبنان نگاه می‌کردند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی ماه فوریه خود هشدار داد: «تلفنی که در دست داریم – البته من تلفن همراه ندارم - یک دستگاه شنود است.»

او بعداً افزود: «می‌خواهم روشن کنم که تلفنی که در دست شما، در دست همسرتان و در دستان فرزندانتان است یک ابزار نظارتی است؛ بنابراین برخورد با آن احتیاط جدی می‌طلبد.»

در بیانیه گلد آپولو آمده است: «طبق قرارداد همکاری، ما به شرکت مجارستانی باک اجازه داده‌ایم تا از علامت تجاری برند ما برای فروش محصول در مناطق تعیین‌شده استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات صرفاً بر عهده شرکت باک است. شرکت ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهد و در طراحی یا ساخت این محصول دخالتی ندارد.»

هسو چینگ کوانگ، موسس و رئیس شرکت تایوانی به خبرنگاران گفت که مشکلاتی در انتقال پول از شرکت باک وجود داشته است. به گزارش رویترز، وی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «حواله کاملاً غیرعادی بود.»

شنیده‌شدن صدای انفجار در ضاحیه بیروت

به نقل از تسنیم، صدای چند انفجار دقایقی قبل در منطقه ضاحیه بیروت به گوش رسیده است. برخی مدعی شدند که این صدای انفجار مربوط پیجر‌ها بوده است.

برخی منابع نیز از شنیده شدن صدای انفجار از شهر بعلبک و برخی روستا‌های جنوب لبنان شدند.

منابع خبری از انتقال مجروحان انفجار پیجر‌ها در مناطق الغازیه، صرفند، و ضاحیه بیروت خبر می‌دهند.

 

شبکه الجزیره از انفجار تعدادی از دستگاه‌های ارتباطی در بیروت و مناطق دیگر لبنان خبر داد.

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی