تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
برای کاستن تنش‌‌ها در مناسبات دو کشور صورت گرفت

سفر غیرمنتظره مقام آمریکایی به چین

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه ۶ شهریور وارد چین شد تا درباره روابط دو کشور که در دوران جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با چالش‌های شدید روبرو شده، گفتگو کند.

کد خبر: ۱۷۱۱۰۷
۱۳:۲۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

سفر غیرمنتظره مقام آمریکایی به چین

دیدارنیوز: سفر سالیوان به چین قرار است تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد و سالیوان مقامی بود که بایدن بار‌ها از او به عنوان مسئول مجاز به انجام مذاکرات اعلام‌نشده با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین برای مدیریت اختلافات فزاینده میان دو قدرت جهانی یاد کرده است.

به نقل از العربیه، اهداف سالیوان از این سفر، محدود بوده و عملا ادامه ارتباطات در مناسبات دو کشور است که برای یک دوره طولانی بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، دچار فروپاشی شده است.

انتظار نمی‌رود این دیدار به صدور هرگونه بیانیه اساسی بیانجامد؛ اگرچه دیدار‌های سالیوان ممکن است، زمینه را برای نهایی‌شدن نشست احتمالی سران دو کشور قبل از خروج بایدن از کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۵، فراهم کند.

سالیوان قرار است با وانگ، وزیر خارجه که در عین حال، عهده‌دار سمت مدیریت کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است، گفتگو کند.

این روالی غیرعادی است که یک نفر در این دو سمت عالی، صاحب منصب باشد.

وانگ ابتدا از سمت وزیر امور خارجه کنار رفت، اما حدود ۷ ماه بعد در ژوئیه ۲۰۲۳ پس از برکناری جانشین او به دلایل نامعلوم، به این سمت بازگشت.

رویکرد قاطع دولت بایدن در قبال چین

دولت بایدن با اتخاد موضعی قاطعانه در قبال چین، پکن را به عنوان رقیبی استراتژیک در نظر گرفت. در همین راستا واشینگتن ضمن محدود کردن دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری پیشرفته، خط مشی رویارویی با این قدرت روبه افزایش را به دلیل تلاش پکن برای نفوذ در تایوان و دریای چین جنوبی، در پیش گرفت.

روابط سرد میان دو کشور پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و از اعضای ارشد کنونی کنگره آمریکا، در آگوست ۲۰۲۲ از تایوان، وارد دوران ایستایی عمیق شد.

پرواز بالن جاسوسی چین در آسمان آمریکا و سرنگونی آن توسط ارتش آمریکا در فوریه ۲۰۲۲، امیدواری‌ها به احیای این مناسبات را از میان برد.

در جریان دیدار سالیوان و وانگ در وین در مه ۲۰۲۳، دو کشور روند دقیقی را برای بازگرداندن روابط خود به مسیر اصلی آغاز کردند.

این دو مقام ارشد از آن زمان تاکنون، دو نوبت دیگر در کشوری ثالث، یک بار در مالت و دیگری در تایلند، دیدار داشتند و مذاکرات این هفته، اولین دیدار آن‌ها در پکن خواهد بود.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که روابط با ایالات متحده «همچنان در مقطعی حساس قرار دارد.»

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که دو طرف به گفتگو در مورد مسائل آب و هوایی و دیگر مسائل ادامه می‌دهند، اما در عین حال ایالات متحده را به ادامه اعمال محدودیت و سرکوب چین متهم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی