تیتر امروز

جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

امروز (سه‌شنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که علاوه بر ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی...
جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران

این بیست و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان
گفت و گوی دیدار در جامعه پلاس با وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی

هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان "دولت سایه" نداریم

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به سراغ یک چهره قدیمی سیاسی اصلاح طلب رفت و در گفتگو با مصطفی هاشمی طبا، وزیر دولت میرحسین موسوی و معاون رئیس جمهور دولت آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی انتخابات...
کنترل بر «محور فیلادلفیا»

پافشاری نتانیاهو، خشم مصر را برانگیخت

هیات اسرائیلی به دستور نتانیاهو، نقشه‌ای را ارائه کرد که نشان می‌دهد تل‌آویو تعداد نیرو‌های خود را در محور فیلادلفیا کاهش می‌دهد، اما آن‌ها را کاملا از این محور خارج نمی‌کند، نقشه‌ای که به گفته یک منبع خشم شدید مصری‌ها را برانگیخته است.

کد خبر: ۱۷۰۷۰۱
۱۱:۴۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

پافشاری نتانیاهو، خشم مصر را برانگیخت

دیدارنیوز: یک مقام آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد به «اکسیوس» گفت که طرف‌های اسرائیلی، مصری و آمریکایی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه در قاهره برای گفت‌‎وگو درباره «محور فیلادلفیا» [صلاح‌الدین]دیدار کردند.

به نقل از العربیه، این منبع آگاه از محتوای مذاکرات خاطرنشان کرد، هیئت اسرائیلی به دستور نتانیاهو، نقشه‌ای را ارائه کرد که نشان می‌دهد تل‌آویو تعداد نیرو‌های خود را در محور فیلادلفیا کاهش می‌دهد، اما آن‌ها را کاملا از این محور خارج نمی‌کند نقشه‌ای که به گفته این منبع خشم شدید مصری‌ها را برانگیخته و باعث عدم پذیرش آن از سوی قاهره شد.

بر اساس آنچه وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس» گزارش داده است، این نقشه نشان می‌دهد که نیرو‌های اسرائیلی همچنان در امتداد محور «فیلادلفیا» مستقر هستند.

منبع آگاه گفت این موضوع نه تنها خشم طرف مصری را برانگیخت و آن‌ها را به رد این طرح جدید واداشت بلکه مذاکرات قاهره را بی‌نتیجه کرد.

او افزود: «ما قطعاً به بن‌بست رسیده ایم».

این تحولات پس از آن صورت گرفت که اسامه حمدان، رهبر حماس تأکید کرد که جنبش با پیشنهادی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه مه گذشته ارائه کرده بود، موافقت کرد، اما واشینگتن نتوانست نتانیاهو را به قبول پیشنهاد متقاعد کند.

روز گذشته بلینکن در اظهاراتی گفت، نتانیاهو، با پیشنهاد جدید آمریکا که هفته گذشته روی میز مذاکره در دوحه گذاشته شد، موافقت کرد، اما سخنگوی حماس تأکید کرد که این طرح جدید با پیشنهادی که ماه گذشته از سوی بایدن ارائه شده بود و این گروه آن را پذیرفت، کاملا متفاوت است.

اسامه حمدان همچنین تاکید کرد که اسرائیلی‌ها از موضوعاتی که در پیشنهاد بایدن گنجانده شده است شانه خالی کرده‌اند، زیرا صحبت‌های نتانیاهو درباره پیشنهاد جدید به این معناست که دولت آمریکا نتوانست او را درباره توافق قبلی قانع کند.

وی تاکید کرد که حماس به تعهدات خود و آنچه در ۲ ژوئیه گذشته با آن موافقت کرده است احترام می‌گذارد و موافقت خود را به میانجی‌های مصری، قطری و آمریکایی اطلاع داد.

حماس هنوز به خواسته‎های خود مبنی بر خروج نیرو‌های اسرائیلی از کل نوار غزه، آتش‌بس کامل، ارسال کمک‌های انسانی، بازگشت آوارگان فلسطینی از جنوب غزه به شمال آن بدون محدودیت و لغو تحریم‌ها پایبند است.

حماس همچنین به برخی اسامی از اسرای فلسطینی در زندان‎های اسرائیل که مقامات تل‌‎آویو با آزادی آن‌ها مخالفند، نیز إصرار دارد.

این در حالی که طرف اسرائیلی عقب نشینی نهایی از محور صلاح الدین «فیلادلفیا» را رد می‌کند و خواستار تداوم کنترل بر گذرگاه رفح و همچنین اعمال محدودیت برای فلسطینی‌ها برای بازگشت به شمال نوار غزه و همچنین تغییر فهرست اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آن‌ها است، شده است.

محور «فیلادلفیا» یا صلاح الدین

محور فیلادلفیا، نواری مرزی به عرض صد‌ها متر و طول حدودا ۱۴.۵ کیلومتری در مرز مشترک نوار غزه و کشور مصر است که از گذرگاه مرزی «کرم ابوسالم» در جنوب شرق غزه تا دریای مدیترانه کشیده شده است. این کریدور بر اساس توافقنامه صلحی که در سال ۱۹۷۹ بین مصر و اسرائیل امضا شد، منطقه حائل محسوب می‌شود و هیچ کدام از طرفین بدون اجازه و هماهنگی با طرف دیگری نمی‌تواند نیرویی در آن مستقر کند.

ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه، ۹ خرداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بر محور معروف به «فیلادلفیا» در خطوط مرزی اسرائیل و مصر تسلط عملیاتی پیدا کرده است. طرف مصری، اما با اقدام اسرائیل به شدت مخالفت کرد و آن را اقدامی غیر قانونی و مخالف با مفاد توافق صلح مصر و اسرائیل دانست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی