تیتر امروز

سومین جلسه صلاحیت وزرا؛ بررسی برنامه‌های ۴ وزیر/ آزادی‌خواه: «عراقچی» برنامه خوبی دارد
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

سومین جلسه صلاحیت وزرا؛ بررسی برنامه‌های ۴ وزیر/ آزادی‌خواه: «عراقچی» برنامه خوبی دارد

امروز (یکشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که برنامه وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، و بهداشت و درمان بررسی خواهد...
اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!
در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با محمدرضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد

اصلاح نظام‌حکمرانی مقدم بر اصلاح اقتصادی است/اعتقاد به امام زمان هم مورد دستبرد واقع شده/ از اینهمه نهج البلاغه خوانی پزشکیان می‌ترسم!

در سیزدهمین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد رضا یوسفی اقتصاددان، استاد دانشگاه درباره "الزامات سیاسی برای انجام وعده‌ها و اصلاحات اقتصادی دولت پزشکیان"گفتگو کردیم.
اندیشکده آمریکایی: تهاجم اوکراین به کورسک، سومین تحقیر جنگی بزرگ پوتین
از چشم جهان (۱۶۶)

اندیشکده آمریکایی: تهاجم اوکراین به کورسک، سومین تحقیر جنگی بزرگ پوتین

اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن شاهدیم، اوکراین به روسیه حمله کرده است. هم اکنون در جهانی به سر می‌بریم که اوکراین، تا این لحظه، بخشی از خاک روسیه را که تقریبا به اندازه شهر نیویورک است،...
خاورمیانه همچنان در جنگ و تنش است

سفر بلینکن به تل‌آویو و پیشنهاد جدید به اسرائیل و حماس

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در چارچوب تلاش جدید واشینگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، شامگاه شنبه آمریکا را به مقصد اسرائیل ترک کرد.

کد خبر: ۱۷۰۵۶۷
۱۱:۲۵ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

سفر بلینکن به تل‌آویو

دیدارنیوز: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ۲۷ مرداد ادعا کرد که تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی نسبت به امکان پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس موقت، ابراز خوش‌بینی محتاطانه کرده است.

به نقل از العربیه، در ادامه این بیانیه آمده است: «امیدواریم که فشار‌های شدیدی که ایالات متحده و میانجی‌ها بر حماس وارد می‌کنند، به رفع مخالفت این گروه با پیشنهاد آمریکا و بروز گشایشی در مذاکرات منجر شود.»

پیشنهاد جدید به اسرائیل و حماس

در پایان مذاکرات دو روزه در دوحه، آمریکا نیز در تلاش برای پرکردن شکاف‌های باقی مانده و دستیابی به توافق، پیشنهاد جدیدی را به اسرائیل و حماس ارائه کرد.

به نظر یک مقام آمریکایی، این پیشنهاد تقریباً تمام شکاف‌های باقی مانده را که طی شش هفته گذشته مورد بحث قرار گرفته بود، پر می‌کند.

طبق گفته مقامات اسرائیلی مطلع از مذاکرات مربوط به توافق غزه به روزنامه «یسرائیل هیوم»، پیشرفت چشمگیری در عرصه‌های مختلف توافق با میانجی‌ها حاصل شده است. به گفته این محافل، هدف این است که تا چهارشنبه توافق در مورد خطوط کلی به‌دست آید.

محور فیلادلفیا

این مقامات با این توضیح که پیشرفت مزبور به موضوع محور فیلادلفیا و تردد غیرنظامیان در شمال نوار غزه مربوط می‌شود، تاکید کردند که تل‌آویو در محور فیلادلفیا باقی خواهد ماند.

آن‌ها افزودند که نتانیاهو همچنان خواستار موافقت کتبی واشینگتن است تا اسرائیل بتواند پس از پایان آتش‌بس موقت، جنگ علیه حماس را از سر بگیرد.

طبق گفته این مقامات، مسئولان حماس در خارج در جریان چارچوب کلی این توافق قرار گرفتند و قرار است که این موضوع به اطلاع رهبران حماس در غزه برای دریافت پاسخ آن‌ها نیز برسد.

سفر بلینکن به اسرائیل

از سویی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در چارچوب تلاش جدید واشینگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، شامگاه شنبه آمریکا را به مقصد اسرائیل ترک کرد.

بلینکن در ۸ سفرقبلی خود از تعدادی از کشور‌های عربی منطقه بازدید کرد، ولی این بار هیچ ایستگاه دیگری در این مرحله اعلام نشده است.

نهمین سفر بلینکن، دو روز پس از مذاکرات دوحه در مورد آتش‌بس در نوار غزه صورت می‌گیرد که به گفته مسئولان آمریکایی، شاهد پیشرفت بود.

اظهار نظر بدبینانه حماس

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرده است که دستیابی به توافق آتش‌بس، «بیش از هر زمانی در گذشته نزدیک است.»

با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از سامی ابوزهری، از رهبران حماس آورد: «صحبت از نزدیک بودن دستیابی به توافق آتش‌بس، توهم‌آمیز است.»

ابو زهری تاکید کرد که «اشغالگران به کارشکنی در تمامی تلاش‌های برای تکمیل هرگونه توافق، ادامه می‌دهند.»

به گفته ابوزهری هیچ توافق واقعی یا مذاکرات جدی در جریان نیست و فقط «دستور‌های آمریکا» به حماس تحمیل می‌شود.

پیروزی بزرگ برای بایدن

از سویی یک مقام آمریکایی اذعان کرد که روند مذاکرات هنوز به «مرحله نهایی» خود نرسیده و دیپلمات‌ها در حال حاضر در حال تدوین یک «هسته کاری» هستند تا بتواند به سرعت مفاد هرگونه توافق احتمالی را اجرا کند.

دستیابی به توافق آتش‌بس در حکم یک پیروزی بزرگ برای بایدن خواهد بود، آنهم در زمانی که حزب دموکرات برای تجمع در شیکاگو در کنفرانسی آماده می‌شود که کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری رسماً برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر، نامزد خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین در حاشیه این کنفرانس برای محکوم کردن سیاست دولت بایدن در حمایت از اسرائیل شرکت کنند.

ایالات متحده اخیراً با قرارداد فروش سلاح به اسرائیل به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، موافقت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی